Upplupen utgiftsränta enskild firma

• 1
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Har fortfarande problem med hur jag skall bokföra utgiftsräntan som avser t.ex 2016 och dras ifrån kontot i början av 2017. Uppgifterna stämmer ju inte med skattemyndighetens siffror utifrån vad banken rapporterar till skattemyndigheten. När beloppet inte är 5000 eller högre så ska man ju inte göra nånting men om jag har 1000 som dras 1/1 2017 men som avser sista kvartalet 2016 så blir ju allt fel. I Visma Enskild firma hittar jag inte någon utbetalningstyp jag kan använda t.ex upplupna ej betalda räntor....
Foto på kajo46

kajo46

• 1,764 poäng 1k badge 2x thumb
  • helt förvirrad

Publicerades för 1 år sedan

• 1
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 65,378 poäng 50k badge 2x thumb
1000kr den 1/1
Kan det vara en kreditivränta för en checkkredit?
I så fall är det rätt att den ligger i början av året för den tas ut u förskott

Mikael
Foto på kajo46

kajo46

nej , det är dispositionsräntan för 2016 men dras i början av 2017. Banken rapporterar dock räntan till Skatteverket som kostnad för 2016...

mikael pettersson

Boka den då

8410 debet
2960 kredit

Mikael
Foto på Sanna Theodorsson

Sanna Theodorsson, Fd Moderator

• 5,690 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!
Under årsrutinerna i Visma Enskild Firma kan du hantera ränteutgifter. Läs mer här

I detta avsnitt på sidan Övriga justeringar av resultatet i avdelningen för Årsrutiner kan det efter årets slut i ovanliga fall behöva göras vissa justeringar av räntebelopp överstigande 5 000 kr enligt de beskrivningar som finns i avsnittet.
För räntebelopp gäller att en ränteinkomst som beräknats för dagar under ett visst kalenderår (räkenskapsår) ska tas med som en intäkt och påverka resultatet för detta kalenderår (räkenskapsår). Motsvarande gäller också för ränteutgifter.
För dig som gör ett förenklat årsbokslut behöver justeringar inte göras när räntebeloppen ifråga inte överstiger 5 000 kr.
Så justeringar brukar behöva göras för belopp överstigande 5000 kr. 
Vill du ta upp beloppet så kan du ange det i Ränteskulder som totalt överstiger 5000kr och som inte har betalats den 31 december. 
Detta kommer påverka ruta R8 på deklarationen. 

Om det avser 2016 så hade du behöver ta upp det i deklarationen för 2016. 

Eftersom det dock inte överstiger 5000kr tänker jag att du ska kunna registrera det som en Ränteutgift i kassaboken på 2017, när det faktiskt betalades. 

Ha det gott!
/Sanna
Foto på kajo46

kajo46

Det spelar ingen roll då att den uppgift banken lämnar till skattemyndigheten och som står tryckt på blanketten inte stämmer, utan jag minskar bara den förtryckta räntan i deklarationen med den del jag tar upp i företaget ? Sketteverket reagerar inte på att beloppen inte stämmer ? Jag pratar då om belopp under 5000

mikael pettersson

Ja
Då gör du rätt och att du sänker räntan hos deklaranten har ju skv inga synpunkter på

Mikael