Upplupna kostnader, hur nolla?

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 månader sedan
  • Besvarad
Jag har i min bokföring (AB) en upplupen kostnad på konto 2990 som avser redovisningstjänster som kvarstår sedan flera år tillbaka (samma summa). Tidigare bokslut har gjorts av redovisningsbyrå. Min fråga är om inte denna summa på 2990 ska bokas bort varje år mot 6530? Nu i år ska jag göra bokslutet på egen hand och har inte denna kostnad, blir det då inte fel att denna kostnad belastar årets balans?
Foto på Helena

Helena

  • 344 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 3 månader sedan

  • 0
  • 1
Foto på lw

lw

  • 4,812 poäng 4k badge 2x thumb
Boka bort 2990 mot 6530 som du själv föreslår.
Mvh Lena
Foto på Helena

Helena

  • 344 poäng 250 badge 2x thumb
Tack för svar. Däremot har jag inte den summan på 6530 i år och föregående år är låst. Hur gör jag då?
Foto på lw

lw

  • 4,812 poäng 4k badge 2x thumb
Du får ta ändringen på det datum du har möjlighet att ändra från. Det är OK.
Mvh Lena
Foto på Helena

Helena

  • 344 poäng 250 badge 2x thumb
Tack, men om jag inte har motsvarande summa på 6530, hur blir det då? 
Foto på lw

lw

  • 4,170 poäng 4k badge 2x thumb
Summan blir en negativ kostnad, Summan hamnar ju i kredit. Det blir så där, när justeringar kommer sent.

Egentligen var detta en uppbokning som gjordes för att på in en kostnad på rätt år. Redovisningsfakturan beräknades att komma in först räkenskapsåret efter det år kostnaden uppstod, såsom bokslutsarbete för att ta ett exempel.

Tanken var då att år 1 uppbokades en kostnad 6530/2990. År 2 kom räkningen och skulle ha bokats 2990/2440. Förmodligen bokades fakturan upp så här istället: 6530/2440 då den kom in. Det ändrades inte sedan, så det låg således kvar en summa och skvalpade på 2990.

Mvh Lena
Foto på Helena

Helena

  • 344 poäng 250 badge 2x thumb
Tack, för det utförliga svaret :).