Urgamla inaktuella bankhändelser

• 1
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Jag har sju bankhändelser från 2015 som inte är aktuella. De händelserna bokfördes då på annat sätt dessvärre. Det var när jag var ny i Visma.
Ser inget sätt att bli av med dem. Alla avser leverantörsfakturor. Men fakturorna finns inte längre kvar eftersom de redan har bokförts.
Foto på Lars R

Lars R

• 10,360 poäng 10k badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

• 1
  • 1
Foto på Fredrik

Fredrik

• 4,158 poäng 4k badge 2x thumb
Ta bort dem på krysset ute till höger på varje rad?
Foto på Lars R

Lars R

Mitt problem finns i eEkonomi. Där hittar jag inget kryss på raden.
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 80,602 poäng 50k badge 2x thumb
Om du har sju leverantörsbetalningar från 2015 som ej tidigare bokförts? Rätt uppfattat?
Bokför manuellt 
Debet 2440 belopp
Kredit 1930 belopp
i ditt nuvarande år så kanske det löser problemet

Mikael
Foto på Lars R

Lars R

Jo, de är redan bokförda, men manuellt. Fakturorna ligger inte kvar obetalda i reskontran. Jag vill bara bli av med dessa sju rader som stör varje gång jag tar fram bankhändelserna.
Om jag nu gör som du föreslår men daterar verifikationerna 2015 ser det konstigt ut vid en ev revision från SKV.

Foto på Fredrik

Fredrik

Har du automatisk koppling till banken?
Foto på Lars R

Lars R

Ja det har jag.
Foto på Fredrik

Fredrik

Då funkar ju inte mitt tips ovan om att kryssa bort dem... vet inte hur du löser det.
Foto på Lovisa - Revidera i Bohuslän AB

Lovisa - Revidera i Bohuslän AB, Champion

• 11,436 poäng 10k badge 2x thumb
Jag tror att i detta fall så är det bäst att ta hjälp av en redovisningskonsult som kan Visma och som kan logga in i ditt program. Finns många i detta forumet.

Kan vara så enkelt att det bara är att matcha mot 1930 om det inte går att kryssa bort dem. Eller så får man matcha mot annat konto och sen göra en manuell bokning som man vänder tillbaka det. Det finns lite trix men man måste ha lite koll på att det blir korrekt så att man inte får följdproblem på innevarande år. 

Kanske har du någon kontakt som hjälper dig med bokslutet?

Mvh
Lovisa
Foto på Fanny Örnberg

Fanny Örnberg, Moderator

• 3,924 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Lars R,

Precis som Fredrik skriver går det inte att ta bort bankhändelser genom att kryssa bort dem när du har en aktiv bankkoppling. Dem kommer ligga kvar under Kassa- och bankhändelser och programmet kommer klaga på detta vid till exempel årsavstämning. För att ta bort dessa får man därmed bokföra bankhändelserna och senare vända verifikationen som skapas med en manuell verifikation/korrigeringsverifikation. Det kan vara till hjälp, som Lovisa skriver, att ha en redovisningskonsult som kollar över bokföringen när detta ska korrigeras så att det inte uppstår följdproblem. 

Återkom om du har fler funderingar!
/Fanny

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.