Utskrift konto ur Leverantörsreskontran - Administration

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Ibland behöver man veta vilka leverantörsfakturor som konterats med ett visst konto. Vore underbart om man kan dra ut en lista med sökbegrepp kontonr / tidsperiod.

Löpnr, Leverantör, Belopp och en summering kanske rubrikerna på listan bör vara enl mitt önskemål. 

Nu går jag i leverantörsfakturajournalerna och letar. Lätt att missa en faktura...
Foto på Valter Wallin AB

Valter Wallin AB

• 534 poäng 500 badge 2x thumb
  • drömmande

Publicerades för 3 år sedan

• 0
  • 1
Foto på 3pa2

3pa2

• 5,572 poäng 5k badge 2x thumb
Ser du inte detta under Kontoanalys?
Foto på 3pa2

3pa2

Alltså - utskrift - bokföring - kontoanalys Där kan du välja period, vilket konto, och vad du mer vill ha med. Men du efterlyste kanske nåt annat?
Foto på Davor P

Davor P, Champion

• 26,740 poäng 20k badge 2x thumb
Eventuellt får du bocka i att du vill ha detaljerade journaler. Då får du varje leverantörs- eller kundfaktura specificerad på varje konto.

Det skapar måååååånga sidor, men underlättar vid sökning.....

Davor P
Foto på Valter Wallin AB

Valter Wallin AB

Nja... I kontoanalys får jag klumpsumma utan leverantör och löpnummer.
Jag är inte intresserad av en detaljerad journal.. Utan låt oss säga om jag bokför leverantörsfakturor på t ex 4010 och sen när jag fakturerar vill jag kunna se om jag missat något faktura som jag skulle "skicka vidare" till min kund.. Förstår Ni nu?? 
Foto på 3pa2

3pa2

jodå i kontoanalys får du per leverantör och per löpnummer och summa per faktura
Foto på 3pa2

3pa2

innan du klickar utskrift bocka i "visa transaktionsinfo" samt "resultatenheter"
Foto på Valter Wallin AB

Valter Wallin AB

Nope! Funkar inte. Det är ju ett utdrag ur bokföringen och jag bokför leverantörsreskontran 2 ggr i månaden. Inte en leverantörsfaktura i taget. Då skulle jag få väldigt många verifikationer. 
Foto på Davor P

Davor P, Champion

• 26,740 poäng 20k badge 2x thumb
Hej igen,

Du får inte fler verifikationer om du inte bockar i detta särskillt.

Det du däremot får är en detaljerad specifikation för varje faktura på bokföringsordern.

Om du har 10 leverantörsfakturor med materialinköp på 4010 exempelvis så får du 10 rader med specifikation på kontoanalysen och i bokföringen rakt igenom.

Går så här:

När du skall skriva ut en leverantörsfaktura journal ser du till att du har bockat i SKRIV KONTERINGAR FÖR VARJE FAKTURA.

Nu får du en massa extra information på bokföringsunderlaget.

Detta kan du föra även för kundfordringar samt alla betaljournaler.

Davor P
Foto på Maria

Maria

• 288 poäng 250 badge 2x thumb

Utskrift, bokföring, huvudbok.

Välj konto och period, bocka i transaktionsinfo

Foto på Valter Wallin AB

Valter Wallin AB

Inte intressant! Bokföringen är precis som jag önskar det. Informationen finns på Leverantörsfakturajournalen som bifogas bokföringsordern. (Där letar jag idag). Jag registrerar varje verifikation manuellt. Jag förstår inte varför man ska ha en "bibel" för varje verifikation. Men en lista ur Leverantörsreskontran som man kan köra ut när man så önskar vore smutt! :) //U
Foto på 3pa2

3pa2

Förstår uppriktigt sagt ej ditt dilemma, in i reskontran kommer det först när du bokfört och det säger du att du ej gör....... tillräckligt ofta...
Foto på Valter Wallin AB

Valter Wallin AB

Maria, då jag bokför leverantörsreskontran sammanslagen inte specifierad på leverantörsfakturan och bokför manuellt, så är det inget alternativ. (Se ovan). Får inte mer transaktionsinfo än totalsumman! /U
Foto på Valter Wallin AB

Valter Wallin AB

Reskontran finns! Men jag bokför den inte mer än 2 ggr i månaden, 3pa2. Man kan göra så! ;) Och jag föredrar det. Men nu får jag gå i leverantörsfakturajournalerna och leta. Vill kunna skriva ut en lista från Leverantörsreskontran, inte bokföringen! /U
Foto på Linnea Norden

Linnea Norden, Moderator

• 5,838 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Det finns ingen utskrift i programmet på leverantörsfakturor där du kan göra urval på ett visst inköpskonto. Utan det är som 3pa2 och Davor skriver att du behöver i så fall skriva ut dina journaler med detaljerat bokföringsunderlag och att du använder dig av transaktionsinfo på inköpskontona.

När du sedan skriver ut en kontoanalys eller en huvudbok på konto 4010 så kommer du se vilka fakturor och vilka leverantörer det är som bokförts på detta kontot.

//Linnéa
Foto på Lena

Lena

• 2,288 poäng 2k badge 2x thumb
Jag använder mig av en rapport som jag laddat ner som heter "Leverantörsfakturor per konto". När jag varje månad stämmer av, så gör jag urval på kontonivå. Då ser jag löpnr på fakturan, leverantör, belopp och fakturadatum. En förutsättning att detta ska funka är att leverantörsfakturan är attesterad.
Foto på Valter Wallin AB

Valter Wallin AB

Lena, underbart! Precis vad jag letar efter! Laddat ned?? Var ifrån?? Kan Du ge mig adressen så jag också kan få en sån fin rapport! :D
Foto på Birgitta Norberg

Birgitta Norberg

• 142 poäng 100 badge 2x thumb
Jag önskar också veta hur man gör för att få denna rapport:)
Foto på Lena

Lena

Gå in i hjälp om Visma Administration. Sök på rapporter. Välj rubrik Rapporter för nedladdning. Där finns det massor av bra rapporter att ladda ner och där hittar du under Leverantörsfakturor-Leverantörer per konto. Klicka där, så kan du se hur den ser ut, instruktioner och ladda ner. Jag har Visma adm 1000, hoppas den finns för alla versioner. Lycka till.
Foto på Valter Wallin AB

Valter Wallin AB

Tack snälla! :) Den fanns inte för nedladdning i programmet men jag hittade den här; https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/uskrift-kto-ur-leverantorsreskontran?utm_source=notific... Så jag laddade ned den och det var precis vad jag ville ha! Tack snälla Lena! :D
Foto på Lena

Lena

Å vad bra, då löste det sig. Kul att kunna hjälpa till någongång.
(Redigerad)

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.