Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Utbetalning - eEkonomi

Hej! jag har betalt en fakturan med mina egna pengar, hur väljer jag 2893 som betalnings konto i visma economi? Leverantörs fakturorna finns i D verifikat och utbetalningarna i E verifikat.

Tack på förhand!
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Mihaela!

Det finns ett hjälpdokument som heter "Registrera inköp som betalats med egna pengar", kikar gärna på det dokumentet och välj rubriken "Registrering av leverantörsfaktura som betalats med egna pengar" så hittar du en instruktion om hur du går tillväga 🙂

Hör av dig om du stöter på problem.

Ha en härlig dag!

/Lovisa
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Hur ska man exakt lägga till momsen?
Gör jag enligt 7 och lägger till en rad så får jag felmeddelande.

  1. Om det är moms på inköpet lägger du till en rad till med konto 2641 Debiterad ingående moms och beloppet i Debet.

Hej Virtualsweden!
Jag är inte riktigt med på vad som blir fel hos dig men ska försöka beskriva så noga som möjligt hur tanken är att du ska göra. I mitt exempel nedan har jag betalat en leverantörsfaktura för mitt AB:s räkning på totalt 1000 kr med privata pengar. 

 

Du står på verifikationen och har lagt in totalbeloppet som du har lagt ut med egna pengar i kredit på bokföringskonto 2893 och trycker enter så kommer du ner på en ny rad. Här lägger du in bokföringskonto 2641 i debet. Trycker enter igen och lägger in t.ex. inköpskonto 4000 i debet. Sedan stämmer du av att du inte har någon differens och kan sedan klicka på knappen Bokför. 

 

Konto Debet Kredit
2893 - Skulder till närstående personer   1000
2641 - Debiterad ingående moms

200

 
4000 - Inköp av varor från Sverige

800

 

 

Har jag missförstått din fråga så återkom gärna!

/Tinna