Utdelning

• 1
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej

Vårt bolag ska ta ut utdelning och jag har fått rådet att debetera 2099 och kreditera 2710 och 1930 för att betala ut pengarna som vi ska ha i utdelning. En del av de pengarna (2710) är alltså skatt som ska betalas in. Sen måste jag vad jag förstår när jag betalat in skatten debetera 2710 och kreditera 1930? Stämmer det? 

Jag brukar använda mig av kassa och bankhändelser vid utbetalningar men ser inte att det fungerar i detta fallet eftersom jag måste dela upp utbetalningarna i först utdelningen till oss och sen skatten. Hur gör jag där?

Vänliga hälsningar Emma
Foto på emma

emma

• 300 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 4 år sedan

• 1
  • 2
Foto på Roffak

Roffak, Champion

• 27,634 poäng 20k badge 2x thumb
Hej

Vore jag som du skulle jag göra så här uppdelat på tre verifikationer:

1. Beslut om utdelning
Upprätta en avräkningsnota/verifikat för beslutad utdelning innehållande namn på de som ska ha utdelning samt bruttobelopp, skatteavdrag och nettobelopp.

Bokföring
2099 Årets resultat debet  (bruttobelopp)
2710 Skatteavdrag kredit  (beräknad skatt)
2898 Outtagen vinstdelning kredit (nettobelopp)

2. Utbetalning av utdelning
Kassa- och bankhändelse med utbetalning av nettobelopp.

Bokföring
2898 Outtagen vinstdelning debet
1930 Företagskonto kredit

3. Inbetalning av skatt till skatteverket
Kassa- och bankhändelse vid deklaration och inbetalning av skatteavdrag på utdelning.

Bokföring
2710 Skatteavdrag debet
1930 Företagskonto kredit

Avräkningsnotan i punkt 1 använder du sedan när du skall skriva kontrolluppgifter för året.

MVH
Foto på Tmy

Tmy

• 410 poäng 250 badge 2x thumb

Hej,

Menar du att skatten betalas av företaget? Skatten på utdelningen ska väl betalas av mottagaren? 

Foto på emma

emma

Ja, enligt min revisor kan man göra på två sätt. Antingen deklarerar man vinsten i sin privata deklaration eller så kan företaget deklarera för vinsten. Då fyller man i rutorna 85 och 86 på arbetsgivardeklarationen och betalar in skatten på skattekontot.

Jag blev dock osäker på om man kunde betala in skatten via företaget eftersom det stod på ett vismaforum att man inte kunde det. Så är lite förvirrad om vad som gäller.
Foto på Prefect

Prefect

• 1,902 poäng 1k badge 2x thumb
När man betalar in skatten till skattekonton så skriver du ovan att:

"3. Inbetalning av skatt till skatteverket
Kassa- och bankhändelse vid deklaration och inbetalning av skatteavdrag på utdelning.

Bokföring
2710 Skatteavdrag debet
1930 Företagskonto kredit"
Skall inte konto 1630 vara med på något sätt? Jag tänker att de pengar man för över till skattekontot bör ju påverkar saldot på 1630?
Foto på Alexander Karlsson

Alexander Karlsson, Employee

• 848 poäng 500 badge 2x thumb
Hej,
Vad jag kan läsa mig till så stämmer Roffaks beskrivning till punkt och prickar.
Man behöver inte blanda in skattekontot i det här fallet. Man skulle kunna tänka sig att man gör en ytterligare verifikation där man bokar 2710 mot 1630, men det blir ett extra steg i bokföringen.

/Alexander
Foto på Prefect

Prefect

• 1,902 poäng 1k badge 2x thumb
Hej,

låt säga att om man följer steg 3, alltså för över pengarna till Skattekontot och utför verifikationen.

Om man sedan jämför sitt bokförda värde på konto 1630, men det faktiska värdet på Skattekontot så kommer väl det finnas en diff? Den diffen kommer sedan att raderas när Skatteverket väl drar pengarna ifrån kontot. Men det kan ju dröja och då får man leva med en diff i sin bokföring vs verkligt saldo ett tag. Eller tänker jag fel?

mvh
Foto på emma

emma

Tack för ett utförligt svar :) 

Var också osäker på om man kan betala in skatten för utdelningen på företaget och deklarera på arbetsgivarblanketten och alltså inte skatta för det privat? 
Foto på cubaxx

cubaxx

• 234 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Var kontera utdelning från försäljning av fiskekort - Förening.

Vi beslutar vid ordinarie stämma varje år om utdelning från försäljning av fiskekort till fastighetsägarna i vår samfällighet.
Var ska vi i kontoplanen kontera denna utdelning?
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

• 4,450 poäng 4k badge 2x thumb
Hej Prefect!

Du tänker inte fel, du kanske betalar in från ditt företagskontot till det faktiskt skattekontot, men Skatteverket kanske inte drar pengar därifrån förrän om två veckor.
Då är det en diff under ett par veckor - det är helt rätt, så du tänker inte fel :)

Ha det gott! 

/Sofia 

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.