Utlägg eEkonomi Tid och eEkonomi Smart

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 veckor sedan
  • Besvarad
Hej
Är ny i forumet och ganska ny på Visma öht så skulle verkligen uppskatta lite akut hjälp då vi har bokslut i oktober och skulle behöva lösa några saker innan dess!

Jag har alltså registrerat traktamente och representation som utlägg i Visma eEkonomi Tid både för mig och en annan anställd i vårt företag (AB). Jag har även betalt ut respektive summa till respektive anställd. Det jag undrar är hur den här informationen sen ska kopplas till Visma eEkonomi Smart för att kunna verifiera utbetalningarna?

Först fick jag för mig att detta skulle synkas på något sätt automatiskt mellan programmen men eftersom det inte har skett och jag inte kan hitta någon knapp för att göra detta manuellt så är jag vilsen. Ska jag göra matchningarna i Visma eEkonomi Smart utifrån de kvitton jag har för respresentation och för traktamente göra en pdf i Visma eEkonomi Tid (under rapporter) och ha det som underlag?

Tacksam för all hjälp!
Foto på Biten

Biten

  • 70 poäng
  • uppgiven

Publicerades för 4 veckor sedan

  • 0
  • 1
Foto på My Janhall

My Janhall, Moderator

  • 1,452 poäng 1k badge 2x thumb
Hej Biten,

eEkonomi tid är till för att kunna registrera utlägg man haft när man arbetat hos en kund, det kan tillexempel vara en bilersättning som man sedan vill att kunden ska står för. I eEkonomi tid för du över dina utlägg/tidsregistreringar under rubriken Fakturaunderlag. Då skapas en kundfaktura i utkastet under Försäljning - Kundfakturor på den kunden man har valt när man skapade utlägget i eEkonomi tid. Det är ett bra tillägg om man säljer tid kan man säga.

Men jag förstår det som att du har betalat ut traktamenten och utlägg till dina anställda i detta fallet? 
Har du då lagt upp dina anställda som kunder eller hur gjorde du för att skapa utlägget i eEkonomi tid?

Om jag har tolkat dig rätt så ska du alltså inte använda eEkonomi tid. Man kan registrera detta manuellt via Kassa och Bankhändelser - ny bankhändelse. Vilken typ av bankhändelse du kan välja kan du läsa mer om här.
Vi har även en lönemodul som kan vara bra att använda tänker jag. Den är anpassad för 1-3 anställda och via den modulen kan du sköta lönerna via online istället för manuellt om du gör det idag. Det står mer om lönemodulen här.

Återkom gärna om något känns oklart eller om jag missförstått dig. :)
Ha en bra helg!
/My