Bokföra utlägg för drivmedel?

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 4 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Har aktiebolag. Gör där utlägg för diesel till företaget som jag arbetar åt. Skickar sedan faktura på dessa utlägg. Hur bokförs detta så momsen blir rätt. 
Foto på oliwia

oliwia

• 632 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 4 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Laila

Laila

• 13,316 poäng 10k badge 2x thumb
Du bekostar alltså drivmedlet själv? Är det ditt eget bolag? I så fall ska du ju bara göra en körjournal  och "ge dig själv" en skattefri ersättning på 18,50 kr/mil. Tar du ut mer ersättning så blir allting över det, lön.

Fakturerar du ett annat bolag så anger du ju ett belopp för varje mil och lägger på 25 % moms på det om du inte har ett transportbolag, så att du själv har en annan momssats.
Foto på oliwia

oliwia

• 632 poäng 500 badge 2x thumb
Utläggen som görs gäller drivmedel för kranar vi använder i arbetet (inte bilar). Jag bokför även gällande kontantmetoden, vilket innebär att jag skickar en faktura på utläggen som jag gjort. När sedan pengarna sätts in - hur ska jag skriva då med tanke på momsen. 
MVH oliwia
Foto på dactus

dactus

• 2,184 poäng 2k badge 2x thumb
Vad jag förstår så är ju denna diesel en materialkostnad för företaget vilket betyder det att du för denna kostnad på ett 4-tusen konto, eftersom du sedan fakturerar kund där du tar upp som försäljning på ett 3-tusen konto