Utländsk leverantör och IBAN/BIC - eEkonomi

  • 3
  • Idé
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Genomförda
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej!

Jag har registerat en utländsk leverantör i Visma eEkonomi. Jag betalar denna leverantör via kreditkort. Jag måste ändå fylla i IBAN och BIC även fast jag inte betalar med denna metod och även fast jag valt "Betalningsvillkor: Kortbetalning".

Bug?
Foto på Henrik

Henrik

  • 770 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

  • 3
Foto på Henrik

Henrik

  • 770 poäng 500 badge 2x thumb
Jag har dessutom inte leverantörens BIC och IBAN så det blir väldigt märkligt att fylla i "placeholder"-uppgifter där.
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

  • 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej,

BIC och IBAN är obligatoriska uppgifter när man har bankkoppling - programmet tar då inte hänsyn till att man väljer Kortbetalning som betalningsvillkor.

Tar detta vidare som en synpunkt/önskemål till vår utvecklingsavdelning.

/Susan
Foto på Henrik

Henrik

  • 770 poäng 500 badge 2x thumb
Bara för att jag har en bankkoppling betyder det inte att jag vill betala alla mina leverantörer via vanlig banköverföring. I detta fallet vill jag betala dem med kort.

Detta känns som en ren felaktighet i ert program, inte "önskemål/synpunkt"?
(Redigerad)
Foto på kristiak

kristiak

  • 110 poäng 100 badge 2x thumb
Har precis råkat ut för samma problem. Det gör det omöjligt för mig att komma igång med Visma. Vi har huvudsakligen leverantörer med kortbetalning och saknar BIC och IBAN. Vad skall jag göra, kan inte lägga upp dessa leverantörer. Vad händer om jag kopplar loss från banken och lägger upp alla mina leverantörer. När jag sedan kopplar ihop Visma med Handelsbanken, kommer då samtliga mina leverantörer med kortbetalning att försvinna??  Detta är ett mycket stort problem för oss och om inte ni kan finna en lösning måste vi tyvärr söka efter etter annat ekonomisystem!
Foto på Henrik

Henrik

  • 770 poäng 500 badge 2x thumb
Håller med kristiak ovan. Känns som en självklar bug som borde åtgärdas.
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 48,844 poäng 20k badge 2x thumb

detta är sedan länge påpekat och måste kunna att enkelt gå ett fixa. tex. att ett kryss i rutan autogiro så skulle det inte behövas BIC och IBAN


Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 24,048 poäng 20k badge 2x thumb
Hej! 

Tack så mycket för att ni uppmärksammat oss på ett önskemål i Visma eEkonomi.

Precis som min kollega Susan skrev i sin kommentar så är det så programmet fungerar i dagsläget. Jag förstår självklart att det ställer till med problem för er i vissa fall och det är något vi kommer ta upp för diskussion. Däremot kan jag inte meddela någon tidsplan för när eller om det kommer ändras i programmet.

Vi återkommer självklart i tråden om en ändring blir aktuell!

/Lovisa
Foto på knopster

knopster

  • 514 poäng 500 badge 2x thumb
Du måste väl ändå menar NÄR en ändring blir aktuell?
Hur ska vi bokföra medans ni tänker? Autogiro är autogiro.
Foto på Henrik

Henrik

  • 770 poäng 500 badge 2x thumb
Väldigt tråkig attityd från Visma. Det är en ren felaktighet och ni tycker det är hur det skall fungera. Tråkigt att behöva byta men om det inte blir ändring har man väl inget val.
Foto på Micke

Micke

  • 80 poäng 75 badge 2x thumb
Jag drabbas i skrivande stund av exakt samma sak. Den här tråden har  allt för många månaders historik utan att detta är åtgärdat. Lös problemet omgående tack!
Foto på Mikael_jo

Mikael_jo

  • 140 poäng 100 badge 2x thumb
Nu har jag råkat ut för samma problem, i samband med att jag fixat bankkopplingen.

Jag har precis beställt en maskin från en leverantör i kina, jag har betalt förskottsfaktura för tillverkningen direkt genom internetbanken. Nu ska jag lägga in fakturan så jag kan matcha bankhändelsen men kan ej lägga till leverantören då jag saknar IBAN och endast har BIC och kontonummer. 

Jag har en bankhändelse men kan inte registrera leverantörsfakturan för att kunna matcha denna, hur ska jag göra?

Något frustrerad...
Foto på Mattias

Mattias

  • 694 poäng 500 badge 2x thumb
Jag har samma problem, hur löste du detta?
Foto på Mikael_jo

Mikael_jo

  • 140 poäng 100 badge 2x thumb
Kanske lite sent men jag fick helt enkelt skippa att lägga in leverantör och fakturan och istället göra en manuell kontering av bankhändelsen. Men rätt omständligt bara för man inte kan få alla uppgifter som jag egentligen inte ens behöver...
Foto på Adelina Aliu

Adelina Aliu, Moderator

  • 3,880 poäng 3k badge 2x thumb
Hej!

Har man en leverantör som inte har IBAN eller BIC och man har banksamarbete så kan man inte lägga in leverantören eller leverantörsfakturan under inköpsdelen i programmet.

Istället får man matcha bankhändelsen under Kassa- och bankhändelser mot ex. inköp mot kvitto när betalningen kommit in till programmet.

Ha en bra dag!

/Adelina
Foto på knopster

knopster

  • 514 poäng 500 badge 2x thumb
det har du rätt i. att man inte kan. men det beror ju på att programmet är konstruerat på så sätt. för en korttransaktion krävs inte iban, och således torde väl inte iban krävas?
Foto på knopster

knopster

  • 514 poäng 500 badge 2x thumb
Jag har en leverantör, VistaPrint. De använder sig av autogiro. De skickar fakturor. 
Jag vill lägga in Vistaprints fakturor som fakturor i eEkonomi. För att det är så vi gör.

För att göra det, får man försöka övertala VistaPrint (och alla andra) att man behöver IBAN fastän man inte behöver det. Det tar tid. Det skapar frustration. Det genererar epost som denna:


Jag skulle önska att ni gör programmet användarvänligt genom att ta bort IBAN-kravet på icke-IBAN händelser. Eller skriva till VismaPrint och berätta för dem varför vi behöver deras IBAN-nummer.

mvh // strÖm
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 48,844 poäng 20k badge 2x thumb
Inköp mot kvitto ger inte statistik på leverantören som ett inköp gör
Foto på knopster

knopster

  • 514 poäng 500 badge 2x thumb
exakt. bland annat.
Foto på D_M

D_M

  • 60 poäng
Tycker också att det är besvärligt , har handlat av samma leverantör i ett par år , Nu måste man lägga in iban bic och allt vad det nu heter , Mycket besvärligt , Åtgärda det snarast .... Ångrar att jag blandade in banken , förut fungerade det , så återigen Åtgärda det . Tack för ordet .
Foto på keffosteffo

keffosteffo

  • 852 poäng 500 badge 2x thumb
Hej hej! Första inlägget här. :) Råkat på detta på en gång jag med. Kör Facebook ads och Google Adwords. Vad händer om man lägger in "Dummy"-värden i BIC och IBAN? Alltså bara nonsens? Nånting som påverkar nånting i slutändan då man ändå inte använder det? Inte vågat bokföra nånting än, tänkte kolla här först.
Foto på keffosteffo

keffosteffo

  • 852 poäng 500 badge 2x thumb
Äsch, jag kör så tills detta är åtgärdat. Googlar man lite så är det lätt att hitta exempel på BIC och IBAN som inte går till någon men som godkänns av programmet. Då alla betalningar går via kort och aldrig via bankbetalning så borde det ju aldrig spela nån roll? Om det skulle vara helt fel så får nån hojta till! :)
Foto på Nellie Karlsson

Nellie Karlsson, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 22,096 poäng 20k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej allihop! 

Jag kan med glädje meddela att vi har ändrat vilka fält ska ska vara tvingande och inte, vid registrering av ny leverantör samtidigt som du har aktiv bankkoppling i Visma eEkonomi. 

De fälten som vi har ändrat och som inte längre är tvingande i programmet är; bankgiro, plusgiro, IBAN, BIC, BBAN, bankkod och betalningskod

Jag hoppas att detta underlättar för er alla. 

Ha en fortsatt fin dag!
/Nellie
(Redigerad)

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.