Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Uträkning utdelning aktiebolag - eEkonomi

Ett aktiebolag startades i oktober 2017 och har förlängt första år till 31/12 2018. Hur mycket kan man räkna på för utdelning för första året? Är det bara schablon eller lönebaserad för 2018 (schablonen för 2019) eller kan man även räkna med månaderna i 2017?
4 SVAR 4
Roffakab
CHAMPION

Hej

Med reservation för att jag inte förstått dig rätt tycker jag att du ska göra så här:

1. Beräkna gränsbeloppen för inkomståret 2018 dvs din K 10 blankett för INK 2019. Beräkningen inkluderar schablonbeloppet 2018 och eventuellt utrymme baserat på löneutbetalningar 2017 under den tiden du ägde aktierna.

Beräkningen kommer att visa hur stort utrymme du kan spara till inkomståret 2019.

2. Beräkna gränsbeloppen för inkomståret 2019 (preliminär K 10 för INK 2020) baserat på schablonbeloppet 2019 eller lönebaserat utrymme baserat på löneutbetalningar 2018.

Lägg ihop det du kan spara (pkt 1) med det alternativ som ger bäst utfall 2019 (pkt 2) så får du ett beloppsunderlag för utdelningsbeslut i årets bolagsstämma.

MVH
RoffaK 


Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack, det är lite så jag tänker. Men efter kontakt med Skatteverket så svarar de bara att jag bara får räkna med schablonen för 2018 det året andelarna ägdes vid ingång av året. Men utdelningen avser ju resultatet för 2018, beslutas, beräknad enligt schablonen för 2019 då det betalas ut. Beskattas sen 2020. Rimligen borde man då kunna räkna med schablonen för 2018 (andelen oktober-december) och hela schablonen för 2019.
Roffakab
CHAMPION

Hej

Utdelningen är inte kopplad till ett specifikt resultat utan begränsas av Fritt eget kapital vid Bolagsstämman 2019. Beslutad utdelning finns alltså tillgänglig Inkomståret 2019.

2018 hölls ingen Bolagsstämma och ingen utdelning beslutades under Inkomståret 2018. Beräknat utdelningsutrymme enligt ovan kan alltså sparas till 2019.

I och med att du ägde aktierna 2018-01-01 fungerar beräkningarna ovan. Det var väl det Skatteverket ville säga om än fåordigt.

MVH
RoffaK


Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack så mycket för hjälpen! Nu är allt klart:)