Utskriftsval för påminnelser

• 8
  • Idé
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Inte planerade
Hej.
Jag är lite förbryllad över att påminnelser inte går att konfigurera pss fakturor. Fakturor kan jag dra iväg flera hundra via pdf, brev via er, efaktura etc, men påminnelser måste jag mer eller mindre administrera manuellt.
Dessutom verkar många kunder vilja ha påminnelser till en annan adress (tex om de har efaktura ), det vore också snyggt om man kunde ange en alternativ adress.
Hälsningar
Per
Foto på Pelle

Pelle

• 320 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 4 år sedan

• 8
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 46,980 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Pelle, 

Tack för synpunkten. Jag håller med att det finns förbättringar att göra på det områden. Jag antar att du menar att det skulle bli smidigare om programmet kunde föreslå att skicka 5 påminnelser på e-post och 3 till skrivaren i ett och samma moment? Och att Påminnelser skulle finnas som en dokumenttyp på fliken Utskriftsval på kunden, så du kan administrera hur kunden föredrar att få sin påminnelse. 

Jag kan berätta att påminnelsehanteringen är något som vi håller på att diskutera, så din input är väldigt uppskattad. 

Du skriver att det skulle vara bra med en alternativ adress i det fall fakturan skickas som e-faktura. Menar du i de fall kunden använder sig av en inläsningscentral och fakturadressen därför inte är den faktiska adressen till kunden? Om du skickar e-faktura från programmet (Elektroniskt via AutoInvoice) påverkas annars inte fakturadressen på kunden. Oavsett så förstår jag att en alternativ adress till kunden kan vara användbart, jag har fått signaler om det på andra håll här på forumet. 
Foto på Gunilla Stenbacks

Gunilla Stenbacks

• 1,566 poäng 1k badge 2x thumb

Det finns ju alla möjliga val till utskrifter typ extra order-dokument och extra fakturadokument, vilka jag inte riktigt har förstått hur jag ska använda.....

Det fattas verkligen ett val för påminnelser via mejl. Har kunden fått fakturan via mail så vill dom ju också få påminnelsen på samma sätt. Nu får man manuellt hålla koll på vilka fakturor som man skickat med epost.

Foto på Helene Struthers

Hej Gunilla, tack för din input. Jag förstår att fler inställningar skulle kunna effektivisera hanteringen av egna påminnelser. Behovet av sådana inställningar tror jag varierar mycket beroende på vilka volymer av påminnelser man hanterar, samt hur man i övrigt arbetar med olika utskriftsval på fakturor för olika kunder. Jag ser inte att behovet och efterfrågan är så pass stor att vi kan prioritera det just nu. 

Har du funderat på om Visma AutoCollect kan hjälpa dig i arbetet med påminnelserna?

Här kan du läsa mer om användningsområdet för extra dokument. 
Foto på Gunilla Stenbacks

Gunilla Stenbacks

• 160 poäng 100 badge 2x thumb

Jag har efterfrågat denna förbättring/möjlighet för ett par år sedan och det går fortfarande inte att göra utskriftsval på resp. kund för påminnelserna.

Jag skulle också under företagsinställningar kunna välja att registrera en egen kontakt, som i vårt fall är säljare på företaget, som man kan välja på samtliga ordrar.

Vår säljare vill ha en kopia på samtliga ordererkännanande och det är ett jättejobb att lägga in honom som referens/kontakt på varje kund så att jag kan välja honom på utskriftsvalet av extra orderdokument.

Ni kanske har något bättre och enklare förslag som jag kan göra på förutom att på varje mail skriva in hans mailadress?

Foto på Pelle

Pelle

• 320 poäng 250 badge 2x thumb

Hej.

Ofta kan det nog funka som du säger med att det går till e-faktura, men samtidigt kunna skicka påminnelser till kundens adress, men jag är inte helt säker på hur kunder vill ha det. Om de kommer med utskick om ny fakturaadress (till scanningsbolag) vet jag inte hur de reagerar om man fortsätter skicka påminnelser till den gamla, men det är ju mer ett generellt problem, inte ert/mitt. 
Precis som du föreslår skulle ju vara toppen, dvs kunna skicka påminnelser pss som fakturor.
Hälsningar,

Per

(Redigerad)
Foto på PK66

PK66

• 442 poäng 250 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Hantera betalningspåminnelse med Autoinvoice.

Jag har börjat använda autoinvoice vilket fungerar utmärkt. Men när jag ska skicka betalningspåminnelser så finns bara alternativen: Skicka påminnelse via e-post / Skriv ut påminnelse som pdf. Varför kan jag inte skicka påminnelserna som autoinvoice ?
Vänliga hälsningar
Peter
Foto på Helene Struthers

Hej Peter, kul att höra att du använder AutoInvoice! Att skicka påminnelser via detta hade ju förstås varit ett alternativ. Vi får grunna på det. Som jag skriver ovan så håller vi på att se över påminnelsehanteringen. Jag uppdaterar här i tråden när jag kan berätta mer. 
Foto på Astor Pettersson

Astor Pettersson

• 288 poäng 250 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Fakturapåminnelser via autoinvoice.

Varför kan man inte skicka fakturapåminnelser  via autoinvoice?
Jobbar med både Visma E-ekonomi och förening men det fungerar inte i någon av programmen
när kommer denna funktion?

Mvh Astor Pettersson
Foto på Helene Struthers

Hej Astor, en kommentar till nedan. Visma AutoCollect finns inte i Visma Förening eller Visma eEkonomi i dagsläget. 
Foto på Helene Struthers

Hej på er, 

I version 2015.1 introducerar vi tjänsten Visma AutoCollect. En kostnadsfri tjänst för påminnelse och inkassohantering som dessutom är helt integrerad i programmet. 

När en kundfaktura förfaller kan den skickas som ett uppdrag till AutoCollect, som då tar över hela kravhanteringen. Om du har dina inloggningsuppgifter redo (till vismaspcs.se) är du igång på minuten och kan skicka första uppdraget. 

När kunden betalar kravbeloppet sätts pengarna automatiskt in på det konto du anger när du skickar första uppdraget. Programmet registrerar samtidigt betalraderna på fakturan och avslutar ärendet, helt automatiskt. 

Om kunden inte betalar efter påminnelse och inkassokrav finns möjlighet att låta AutoCollect gå vidare med ärendet till Kronofogden eller att låta tjänsten långtidsbevaka ärendet. 

Läs mer om Visma AutoCollect här eller kika på filmen

Mer om nyheterna i versionen hittar ni här: https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-administration-2000/default.htm#versionsnyheter.htm%3FT...

Återkoppla gärna om ni får tillfälle att använda tjänsten. 

Tack för era synpunkter!
Foto på Niclas

Niclas

• 210 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Auto invoice betalningspåminnesle.

Skulle gärna se denna funktion även på påminnelser.
Foto på PK66

PK66

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Skicka betalningspåminnelse via AutoInvoice - eEkonomi.

Hej. Jag skrev om detta för 2 år sedan : Jag har börjat använda autoinvoice vilket fungerar utmärkt. Men när jag ska skicka betalningspåminnelser så finns bara alternativen: Skicka påminnelse via e-post / Skriv ut påminnelse som pdf. Varför kan jag inte skicka påminnelserna som autoinvoice ?
Själva vitsen med att använda autoinvoice är att slippa springa och köpa kuvert, frimärken mm men så fort jag är tvungen att skicka en betalningspåminnelse så är vi tillbaka på 80 talet med frimärke och kuvert. Kan väl inte vara så stor ändring att lägga till så vi kan skicka även betalningspåminnelserna som autoinvoice ????
Vänliga hälsningar
Peter
Foto på goranschrewelius

goranschrewelius

• 164 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Betlningspåminnelser - möjlighet att kunna välja utskriftalternativ i Kundbilden.

När vi skriver ut betalningspåminnelser kan man göra olika utskriftsval, men bara för samtliga (eller markerade) fakturor. Har man manga fakturor är det omöjligt att veta vilka som vill ha på papper och vilka som vill ha på mail.

Jag skulle önska att utskriftsvalet följde fakturavalet eller att man på kundbilden (flik4)kan ange utskriftsval precis som för övriga dokument.
Foto på Helene Struthers

Hej! Tack för ytterligare feedback i den här frågan. 

För en smidig påminnelsehantering rekommenderar vi att hantera detta med tjänsten Visma AutoCollect i Visma Administration. Har ni inte redan testat så finns det inget att förlora på att utvärdera tjänsten redan idag på förfallna fakturor, det kostar inget och man sparar väldigt mycket tid på att överlåta detta till experterna.  

Det finns flertalet förbättringsförslag kring den manuella påminnelsefunktionen i Visma Administration, det var också en av anledningarna till att vi tog fram en automatisk tjänst för påminnelsehantering. Vad gäller förbättringar i produkten prioriterar vi de områden som vi ser ger mest nytta för många och i den här frågan ser vi större vinst för användarna på sikt om vi lägger fokus på våra automatiserade tjänster. Vi planerar därför inte att göra några förbättringar i den manuella rutinen för Betalningspåminnelser som det ser ut just nu. 
Foto på PK66

PK66

Hej.
Ska jag tolka ditt svar som att ni inte tänker lägga till funktionen att kunna skicka påminnelser som autoinvoice ? ( se min tidigare fråga )

Hej. Jag skrev om detta för 2 år sedan : Jag har börjat använda autoinvoice vilket fungerar utmärkt. Men när jag ska skicka betalningspåminnelser så finns bara alternativen: Skicka påminnelse via e-post / Skriv ut påminnelse som pdf. Varför kan jag inte skicka påminnelserna som autoinvoice ?
Själva vitsen med att använda autoinvoice är att slippa springa och köpa kuvert, frimärken mm men så fort jag är tvungen att skicka en betalningspåminnelse så är vi tillbaka på 80 talet med frimärke och kuvert. Kan väl inte vara så stor ändring att lägga till så vi kan skicka även betalningspåminnelserna som autoinvoice ????
Vänliga hälsningar
Peter
Foto på Helene Struthers

Hej igen Peter, 

Vi kommer inte att erbjuda AutoInvoice som utskriftsval på manuella påminnelser. För att slippa frimärken och kuvert -  och framförallt tidsåtgången vid påminnelsehantering så rekommenderar vi just AutoCollect. Sen kan det för all del finnas anledning att hantera påminnelser själv så jag förstår din tanke med att få hjälp med att leverera brevet till kunden på samma smidiga sätt som vid fakturering. Men som sagt är det inte med i planen.