Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Utskriftsval och antal kopior

Vet inte vad som hänt i senaste uppdateringen??
Rörigt att välja antal utskriftskopior på t.ex ordererkännande, följesedlar och fakturor både på kunden och för egen del. Bra med en egen utskriftkopia vid e-post men dåligt att det inte går att bestämma antalet utskrifter vid varje utskrift.
Om jag går in på inställningar och sedan dokumentjusteringar i utskriftsdialogrutan och väljer 1 kopia så skrivs det ändå inte ut någon kopia??
Så undrar jag också hur man med automatik kan maila ett extra orderdokument?
Jag har fyllt i mail-adress och e-post på kunden under utskriftval och en annan mail-adress i den rutan.
Jag trodde att det gick ett ordinarie samt ett extra orderdokument till olika mottagare när jag väljer e-post för utskrift men jag får det inte att fungera.

Om jag väljer i mallar att jag vill ha 1 egen kopia av t.ex följesedlar så har jag vissa kunder som jag inte vill ha någon kopia som vi skickar med till kunden och då räcker det med att jag endast skriver ut ett ex. av följesedeln till oss.
Kan jag, som jag gjorde tidigare, välja vid respektive utskriftstillfälle och välja bort vår egen kopia? Ser att jag kan gå in på dokumentjusteringar och skriva i rutan men där styrs det visst inte hur många ex. jag vill skriva ut för det blir i allafall ett original och en kopia fast jag skriver 0 i den rutan??
Jag har fått svar på denna fråga och ni inte har någon lösning på detta men skriver här och hoppas att ni löser detta i en väldigt snar uppdatering. Är väldigt irriterande.

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hejsan!

I kundregistret under fliken Utskriftsval kan du bestämma hur många kopior som ska gå till kunden på respektive dokument. Vi har tyvärr ett fel i programmet  på antal kopior under dokumentjusteringar som vi kommer att lösa till nästa version. Men så länge, om du fyller i 0 på antal kopior under Företagsinställningar så fungerar det att fylla i 1 eller fler i dokumentjusteringar, men där emot inte tvärtom. Det går att ändra till 0 men det kommer ändå en kopia. Dokumentjusteringar kommer man åt via utskriftsdialogen, genom att klicka på knappen Inställningar - Dokumentjusteringar

Om du på flik Utskriftsval har valt e-post kommer programmet att skicka dokumentet till den adressen som ligger vald på flik Sms/e-post. Här kan du styra så att ordern går till en mejladress och extra orderdokument går till en annan mejladress genom att byta val under kolumnen Använd. Du får inte ut ett Extra orderdokument automatiskt, utan du måste välja det via Skriv ut.

När det gäller inställningen för egna kopior under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Mallar kan du välja att få kopiorna utskrivna till pdf, på det sättet gör det kanske inte så mycket om någon kund inte vill ha till exempel en kopia av följesedeln, för då skriver du inte ut på papper - utan den hamnar på den sökvägen du väljer att pdf:en ska sparas. Som det ser ut nu kan du inte välja bort din egna kopia vid utskriftstillfället, som jag skriver i första stycket. 


I denna filmen visar Joakim hur Utskriftsval och kopior fungerar i version 2014.

I tråden Hur får jag ut en fakturakopia i version 2014.0 förs diskussion som du gärna får delta i.

Har även stött på ett till "onödigt" problem med utskrifter. Eftersom inte rutan med dokumentinställningar fungerar så brukar jag välja att förhandsgranska t.ex följesedeln och därifrån välja antal 2 kopior och det funkar väl okej förutom att det är ett moment extra att göra.
När jag har valt 2 ex av ett dokument och fått ut det på skrivaren så stänger jag förhandsgranskning på skärmen med det röda krysset i högra hörnet och då skrivs ett ex. till ut utan att jag har möjlighet att välja nej eller avbryt. Helt onödigt i detta "spara-på-miljön-samhälle".
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hejsan!

Vi ska titta närmare på det du beskriver här, så återkommer vi till dig sen.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!

Om jag tolkar dig rätt vill du
alltid skriva ut en egen kopia och vissa av dina kunder vill även få ut
en kopia på dokumentet?


Du ska då göra enligt följande:

Det du anger i företagsinställningarna (Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar -Mallar) är din egen kopia av dokumenten.
Har du 1 egen kopia inställd skrivs den ut när du stänger ner förhandsgranska. 

Dina kunders eventuella kopior ställer du in i kundregistret under Försäljning
– Kunder –
Fliken Utskriftsval. Ett tips är att du har möjlighet att
massuppdatera kundregistret för dina kunders kopia. Läs mer i Markeringshjälp.

Som jag ser det ska du inte behöva använda Dokumentjustering. Vi kontaktar dig gärna i detta ärendet för att se över utskriftshanteringen och
hur du bäst gör inställningar i ditt företag.