Uttag av semesterdagar man inte har

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 5 månader sedan
  • Besvarad
Vi har en nyanställd som har tagit ut semesterdagar i kalendern utan att personen i fråga har haft några dagar intjänade (eller obetalda). Detta missades av den som attesterade kalendern. När lönekörningen gjordes fick man inget felmedlande eller signal om att detta hänt. När man tittar i kalendern nu efteråt står endast att dagerna är överförda till löneprogramet om man tittar på den specifika dagen. Dock står det minussaldo i i övre bilden. Skall det fungera så här? Har för mig att man tidigare fick en varning att man inte hade tillräckligt många semesterdagar.
//Elisabeth
Foto på Elisabeth

Elisabeth

  • 70 poäng

Publicerades för 5 månader sedan

  • 0
  • 1
Foto på Fanny Örnberg

Fanny Örnberg, Moderator

  • 3,864 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Elisabeth,

Jag har testat att lägga upp samma scenario i mitt program för en nyanställd utan några betalda/obetalda/förskotts/sparade semesterdagar. Jag registrerade tio semesterdagar i Lön Anställd, klarmarkerade samt attesterade och synkade sedan över tiderna till en ny lönekörning i löneprogrammet. I synken får jag information om att semesterdagarna är slut för varje semesterdag som jag registrerade i Lön Anställd (du kan se detta på bilden nedan). Precis som du beskriver ser jag även att det finns -10 betalda semesterdagar för perioden i den anställdes kalender i Lön Anställd. Om jag sedan går vidare till nästa period för den anställdes kalender står det 0 semesterdagar på aktuella saldon. I löneprogrammet har det varken registrerats semesterdagar i den anställdes kalendarium, under flik 5 - Semester på personalkortet eller på lönekörningen. Det syns enbart i Lön Anställd för just den klarmarkerade perioden men kommer inte påverka några andra saldon för den anställde.





Återkom om något är oklart!

/Fanny
(Redigerad)