Uttag förbrukningsinventarier som jag gjort avskrivning på - eEkonomi

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej, 

Jag har två förbrukningsinventarier på konto 5400 som tillsammans kostade 6867 kr exk. moms. Jag gjorde tyvärr fel när jag la in dem i inventarier listan och lade dem var för sig som Dator och Skrivare vilket ledde till att avskrivningar har gjorts månadsvis. 

Information :
På inventarier lista lade jag dator som kostade 3763,16 exkl. moms, där en avskrivning på 78 kronor/månad har gjorts på kontot 1259. Sedan har jag en skrivare som kostade 2304,16 exkl. moms där en avskrivning gjorts på 48 kronor/månad på kontot 1219. 

Jag kommer nu att avsluta min enskilda firma och vill göra uttag av dessa förbrukningsinventarier så jag kan behålla dem själv.

Hur bokför jag på bästa sättet denna uttag så att det inte blir fel? För jag antar att man måste kvittera kontot 5400 samt avskrivningskontona. Ber att ni tar hänsyn till att jag kanske har gjort fel bokförning av dessa inventarier då jag är helt nytt med etta. 

Ha en fortsatt trevlig sommar. 

Hälsningar från, 
en väldigt förvirrad en tjej

Angela Ferreira
Foto på angelaferreira

angelaferreira

  • 690 poäng 500 badge 2x thumb
  • osäker, fånig & bekymrad

Publicerades för 1 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på Fanny Örnberg

Fanny Örnberg, Moderator

  • 3,924 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Angela,

I och med att värdet på inventariet inte uppnår ett prisbasbelopp och livstiden förmodligen inte är större än 3 år så kan det tänkas att det skulle ha bokfört som ett korttidsinventarie från början. Så länge du inte har bokfört några avskrivningar på föregående år så kan vi vända denna och skapa en inventarie som konstadsförs direkt. Har du gjort avskrivningar rekommenderar jag dig att kolla SKVs tråd om hur du gör med dina inventarier när du har avslutat din firma. Du hittar länken till SKVs tråd här och även till Verksamt sida här.

Jag kan även tipsa dig att kika på en tidigare forumtråd där Hanna har svarat på eget uttag av inventarier där hon hänvisar till samma tråd hos SKV samt berättar lite mer om hur det kan fungera, du hittar den här.

Återkom om du har några fler funderingar!

/Fanny
Foto på angelaferreira

angelaferreira

  • 690 poäng 500 badge 2x thumb
Hej,

Tack!

Enligt SKV, ska man bokföra inventarier på inventarier. Vad ska jag då välja för konto. Ska jag ta samma konto som jag valde att bokföra datorn & skrivaren på alltså 5400 ?

Hur ska jag sedan göra för att kvittera avskrivningarna som redan bokförts från förra året och detta år?

Mvh,
Angela
Foto på Fanny Örnberg

Fanny Örnberg, Moderator

  • 3,924 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Angela,

Jag tror inte riktigt jag är med på vad du är ute efter så du får gärna förklara lite mer ingående. Menar du hur du ska gå tillväga med inventarierna när företaget har avslutats om du har fler avskrivningar att göra? Eller syftar du på hur du bokför om dina inventarier till korttidsinventarier som jag nämnde i mitt föregående svar? Det går som sagt att göra om du inte har gjort några avskrivningar på inventariet. Återkoppla som sagt lite mer ingående vad du är ute efter för svar och i vilket scenario du befinner dig i så kan vi kika vidare på det.

Jag kan samtidigt återigen hänvisa dig till Skatteverkets sida om hur du kan hantera dina inventarier när du avvecklar din firma. Du hittar den sidan här.

/Fanny
Foto på angelaferreira

angelaferreira

  • 690 poäng 500 badge 2x thumb
Hej, 

det jag menar är att när jag la in fakturan för detta så la jag både datorn & skrivaren på kontot 5400. Sedan la jag dessa individuellt på Inventarier listan. Jag har lagt det fel eftersom jag har gjort avskrivningar förra året & detta år. Min fråga är att enligt SKV, ska jag lägga  inventarierna som såhär till ex: 
  • Inventarier: kredit 2 000
  • Moms utgående: debet 500 kronor 
  • eget kapital: debet 2500
Min fråga är vilket konto ska jag lägga det på är det 5400 som jag bokförde fakturan eller ska jag det enligt 1250 för datorn och 1210 för skrivaren ? 

Detta för att jag ska enligt SKV hemsida lägga in inventarierna som kredit och sedan debet på eget kapital och sedan ska jag dra hela beloppet på kontot för avskrivningar för dessa inventarier.  Som exempel:
nventariekontot

tex: Saldot på inventariekontot vid årets slut är 3 000 kronor (60 000 – 2 000 – 55 000). Hela detta värde skrivs av.

Klara bokför:

  • Inventarier: kredit 3 000 kronor
  • Avskrivningar: debet 3 000 kronor
Och eftersom mina inventarier ligger på kontot 1259 för avskrivning för dator & 1219 för avskrivningar för skrivaren.  

När det gäller dem avskrivningar jag redan gjort hittills så måste även dem kvitteras antar jag ? 


Hoppas jag lyckats förklara mig ordentligt. 

Mvh, 
Angela 
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

  • 10,206 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Angela,

Precis som Fanny skriver så kommer ej din dator och skrivare upp i ett halvt prisbasbelopp och ska därför ej registreras som ett vanligt inventarie utan endast som ett korttidsinventarie.
Du har gjort helt rätt när du lade in fakturan och konterade den med konto 5400.

Sen hade du kunnat lägga in skrivaren och datorn i din inventarielista men skulle då istället för att ha valt inventariekontering dator valt korttidsinventarie även här.

Kort och gott behåll detta på konto 5400 och ångra de avskrivningar som har gjorts hittills.
Det gör du genom att klicka in under Bokföring - Inventarier- klicka på ditt inventarie i listan och välj Statistik
Här ser du nu de avskrivningar som har gjorts och klickar du på en i taget så ska du få fram Ångra. Då vänder programmet den verifikationen som har skapats.


Hoppas du löser det.

Ha en fin dag!
/Cecilia
Foto på angelaferreira

angelaferreira

  • 690 poäng 500 badge 2x thumb
Hej

Tack. Jag antar att jag ska ångra för att sedan lägga det som en korttidsinventarie för förra året. Kan man ångra dem från förra året också? För dessa avskrivningar har jag deklarerat på årets skatte deklaration .

Ha en fin dag
/ Angela
Foto på Hanna Hultemark

Hanna Hultemark, Moderator

  • 7,916 poäng 5k badge 2x thumb
Hej! 

Eftersom ditt föregående bokföringsår förmodligen är låst (och gjort bokslut för) bör du inte göra några ändringar på det året. Däremot kan du göra korrigeringar på detta bokföringsåret, dvs på den period när du upptäckte felet. 

Jag skulle vilja hänvisa dig till Skatteverket och kolla hur de vill att du hanterar denna specifika inventarie. Antingen får du fortsätta att skriva av den, alternativt göra en korrigering på detta räkenskapsåret där du vänder de tidigare avskrivningarna. 

Kolla med dem och återkom gärna i tråden vad de svarar. 

Ha en fortsatt fin dag!

/Hanna