Hantering av gränsvärden vid komptid

• 3
  • Idé
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Under bevakning
  • (Redigerad)
En funktion som skulle vara bra är en så kallad automatisk bevakning / omvandling på komptidssaldot. Tex om man har har en komptidsbank som bara får innehålla från -8 till +20 timmar och den anställde vid löneberäkningen har +19 timmar, har arbetat över 3 timmar och önskat det i komptid skulle det automatiskt lagt sig som 1 timme i komptidsbanken och de andra två timmarna automatiskt blivit betald övertid. Likadant om man har -8 och överskrider skulle det automatiskt bli tjänstledig. Som det är idag krävs manuell bevakning efter registrering för att korrigera så att komptidsbanken är korrekt.
Foto på PHu

PHu

• 346 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 3
Foto på KenArd

KenArd, Champion

• 48,266 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Phu,
Jag håller med dig 101%! Det här är en viktig funktion och märkligt nog fanns den i vårt gamla löneprogram Lön Special som numera är ersatt av Lön 300/600. Det äger en hel del om det programmet..

MVH

Kenneth
Foto på Joakim Loden

Joakim Loden, Fd Testledare - Visma Lön

• 6,782 poäng 5k badge 2x thumb
Hej.

Tack för ditt önskemål

Det du kan göra är att gå in på Lönearbete - Ackumulatorer - Komptid (ackumulatorn för komptid).

I denna vyn har du en sektion som heter Gränsvärden där du kan varna vid löneregistrering om värdet understiger eller överstiger ett visst antal timmar. Dessa kan även användas i kombination, t ex understiger -8 eller överstiger 10. Inga lönearter genereras automatiskt utifrån detta men du får åtminstone en varning om att den anställdes komptid ligger utanför gränsvärdena. Jag håller med om att detta skulle kunna fungera på ett enklare och mer automatiserat sätt men förhoppningsvis kan detta vara en hjälp tills vidare.

Vi tar med oss detta önskemål till kommande versioner, om det är fler kunder som delar samma önskemål så uppmanar jag er att plussa på i denna tråden.
(Redigerad)