Utveckling av Visma Analys

• 0
  • 3
  • Fråga
  • Uppdaterades för 4 år sedan
  • Besvarad
Hur mycket satsar ni på Analys? Det känns ibland som att det är svårt att påverka programmet. Jag tycker att det finns väldigt mycket som är bra och då hoppas jag att ni kommer att utveckla det framöver. Finns det något bra alternativ ?
Foto på Charlie

Charlie

• 102 poäng 100 badge 2x thumb
  • ivrig

Publicerades för 7 år sedan

• 0
  • 3
Foto på Jenny Danielsson

Jenny Danielsson, Business analyst - Visma Advisor Period & År

• 710 poäng 500 badge 2x thumb
Roligt att höra att du tycker att Visma Analys är bra. Vad gäller utveckling av programmet så tar vi gärna emot dina idéer. Du kan lägga in dem här på forumet.

Utöver Visma Analys så har vi tjänsten Visma Ekonomiöversikt. Det är en webbtjänst som innehåller balans- och resultaträkning med möjlighet att klicka sig ner på verifikationsnivå och även grafisk presentation av företagets ställning (intäkter, kostnader, resultat och likvida medel). Den används av redovisningsbyråer för att presentera resultat för sin kund. Läs här om du vill veta mer om Ekonomiöversikt:
https://www.vismaspcs.se/produkter/re...
Foto på AnnaMian

AnnaMian

• 410 poäng 250 badge 2x thumb
Kommer det göras förbättringar i analys? Eller är det för få användare?

This reply was created from a merged topic originally titled
Analys???.
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

• 43,402 poäng 20k badge 2x thumb
Jag hittade ett svar på din fråga i en annan tråd.
Foto på AnnaMian

AnnaMian

Vardå, hur menar du? Ovanstående har jag kommenterat för en timme sedan....
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

• 43,402 poäng 20k badge 2x thumb
Jag slog ihop din fråga med den tråd vi nu är och skriver i för att samla alla inlägg om samma ämne i en och samma tråd. Bra att du fortsatt skriva i denna tråden nedan! Dessvärre är jag inte rätt person att ge dig feedback på ditt senaste inlägg, men utveckla gärna vilken typ av förbättringar du efterfrågar så detaljerat som möjligt. Då kan vår utvecklingsavdelning ge dig bästa möjliga återkoppling.
Foto på AnnaMian

AnnaMian

Tycker tyvärr inte att Jennys svar var ett bra sådant. Ekonomiöversikt verkar ju inte alls ha samma funktioner som analys.
Vi vill bland annat kunna skapa egna rapporter (med större valfrihet än idag), jämföra med budget, prognoser, kunna ta över rapporter (Per resultatenhet) till excel för att kunden ska kunna jobba vidare med uppföljningen där. Idag finns en hel del begränsningar i Analys som gör det tveksamt om det kommer gå att använda till fullo. Om inga förbättringar/uveckling kommer göras så tycker jag att man som kund måste få veta det så vi kan ta rätt beslut i vår verksamhet. Jag har försökt att få till en kontakt med er men blir bara hänvisad till detta forum, synd....
Foto på Jenny Danielsson

Vi tar gärna emot synpunkter på hur Visma Analys skulle kunna göras bättre. Återkom gärna med lite mer detaljer kring de funktioner som du efterfrågar i Visma Analys. Om du tycker att det är svårt att förklara här på forumet så kan vi kontakta dig via e-post.
Foto på AnnaMian

AnnaMian

Du får gärna kontakta mig
Foto på daniel@waxthuset.nu

daniel@waxthuset.nu

• 1,438 poäng 1k badge 2x thumb
Visma Analys känns stendött och jag saknar ett vettigt sätt att lägga budget i Vismas program överhuvud taget. Det har gått så långt att jag ser över möjligheten att byta ut alla Visma program vi använder.
Inga uppdateringar och ett program som känns som det är skrivet 1999
Foto på Jenny Danielsson

Hej,

En ny version av Visma Analys planeras under 2015.

Återkom gärna med vilka synpunkter du har på
budgetfunktionen i Visma Analys. Är det några specifika funktioner som du
saknar?

daniel@waxthuset.nu

Hej,

Jag som driver en butik saknar möjligheten till att planera veckovis, det jag saknar är
- Veckovis budget
- Enklare att se utfall mot budget
- När jag gör min budget saknar jag möjligheten att fördela försäljning och inköp mha bruttovinsten i % på föregående år alt. en egen %-sats. Idag måste jag jobba mycket med Excel vid sidan av och skapa nycklar för att dela upp försäljning och inköp
- Jag saknar möjligheten att bygga min budget från en prognos. Vi börjar med budgetarbete i slutet av året så hade jag kunna använda utfallet på aktuellt år och komplettera med t ex budget för 2014. Nu får jag använda 2013 års utfall som bas.
- Enkelhet i att mäta utfallet mot budget, idag är det rätt så krångligt om jag vill kolla från årets början till t ex sista oktober. Jag vill ha en graf, nästan som företagstermometern i Administration som visar en linje för budget och en för inläst utfall.
- När man kopierar en budget så följer inte grunduppgifterna med, de är ju oftast samma i alla budgetar. Jag skapar flera olika budgetar en med normal försäljning, en om det går sämre än förväntat och en om det går bättre än förväntat.

Har säkert mer saker som jag inte är nöjd med, detta var vad jag kom på nu.

När under 2015 är uppdatering planerad?
Foto på AnnaMian

AnnaMian

Om det kommer en ny version av analys hoppas jag ni har kollat tidigare önskemål! små saker som skulle göra otroligt stor skillnad för oss som jobbar med analys och för våra kunder.
Foto på Jenny Danielsson

Hej,

Tack för synpunkterna på budgetfunktionen i Visma Analys. Jag
har kommenterat några av önskemålen.

• Du kan välja att visa jämförelsesiffror i
    budgeten genom att välja Kommando – Visa jämförelsevärden. Här kan du markera
    utfall och se utfallsvärdena direkt i gridden tillsammans med budgetvärdena. I
    rapportdelen kan du i rapporten ”Resultatrapport - detaljerad” se utfall och
    budget i samma rapport. Du kan också skapa egna rapporter som kombinerar utfall
    och budget. Du kan lägga till grafer som visar utfall och budget i rapporterna.

• Ett tips istället för att kopiera en budget är
    att skapa en ny budget, hämta saldon från en tidigare budget och basera på den
    tidigare budgeten. Då får du med dig grunduppgifterna, motbokningsregler mm
    från den budget som du baserar på.

Alla synpunkter som läggs i forumet noteras. Tyvärr kan vi
inte utveckla alla önskemål utan måste prioritera. Vi vill utveckla de
funktioner/förändringar som ger mest nytta för användaren och som är mest
efterfrågade.

Jag kan inte ge närmare besked om när nästa version
av Visma Analys är klar. Datum för leverans är inte bestämt ännu.

daniel@waxthuset.nu

Jättebra tips, tack!
Tänk om man kunde få utfallet att visas i graferna under så hade det varit toppen.

daniel@waxthuset.nu

Jag saknar att man inte kan markera ett antal rutor i t ex resultatbudgeten och få fram summan alt. medelvärde av de valde rutorna som man får i excel.
Foto på Jenny Danielsson

Tack för tipset på förbättring i budgeten. Jag noterat det.

daniel@waxthuset.nu

Jag saknar fortfarande att man inte kan skapa en ny budget baserad på en prognos. Hade underlättat fantastiskt mycket när man nu ska göra budget för 2016
Foto på Jenny Danielsson

Hej och tack för synpunkten. Jag förstår att det skulle vara smidigt att kunna basera en budget på en prognos. Tyvärr går det inte i Visma Analys, men önskemålet finns noterat.