Utvecklingsplaner Website/Webshop

• 7
  • Tillkännagivande
  • Uppdaterades för 3 månader sedan
  • (Redigerad)
Hej,

Ni är flera som nämnt att ni önskar att vi är mer transparenta i vår utvecklingsprocess. Därför skapar jag nu denna tråd där jag med jämna mellanrum kommer att informera om vad vi jobbar med. I vår bransch sker det hela tiden snabba förändringar som gör att vi då och då måste prioritera om våra utvecklingsplaner. Med detta sagt hoppas jag att ni har förståelse för att det som skrivs i tråden ibland kan komma att ändras. Många faktorer gör att jag tyvärr inte heller har möjlighet att nämna datum på när en viss funktionalitet kommer att släppas. Nedan följer information om vad som pågår i vårt projekt just nu. 

Nya teman (Genomförd):
Det som står på tur på listan är att få ut nya teman till er. Vi har undersökt trender just nu och skapat teman vi hoppas kommer att kännas som mer moderna hemsidor eller nätbutiker. Detta gäller allt från nya menyer, nya teckensnitt till nya ikoner. 
Länkar till nya teman:
Inspirationssida 1   Inspirationssida 2   Inspirationssida 3   Inspirationssida 4  (Notera att ni kan ändra språk till svenska)

Swish Handel (Genomförd):
För över ett år sedan påbörjade vi en integration mot Swish. Swish fick sedan tyvärr problem som gjorde att vi var tvungna att prioritera om vår utvecklingsplan för det närmsta året. Nu verkar det som att Swish är på banan igen och vi fortsätter därför utvecklingen av denna integration. Det som ligger först är att undersöka om det som vi gjorde för ett år sedan fortfarande är relevant och kan användas. Vi vet därför inte riktigt ännu hur mycket som återstår.
Swish Handel är nu släppt till hela svenska marknaden.

GDPR  (Genomförd):
Som många av er säkert redan vet kommer GDPR träda i kraft den 25/5-2018. GDPR är en lag för att förstärka skyddet för fysiska personer vid hantering av personuppgifter inom EU. Detta kommer leda till att Website/Webshop behövas anpassas, så att ni kan arbeta i våra program enligt denna lag. Här kommer en rad åtgärder att implementeras och jag kommer att återkomma med vilka. 
GDPR-versionen är släppt. Notera att ni nu kan begära att kunden godkänner samtycke för lagring av personuppgifter. Denna inställning hittar ni under Shopinställningar - Samtycke. 

Uppladdning av filer på artiklar:
Vi får många önskemål om att kunna bifoga filer på artiklar. Det kan vara filer som säkerhetsdatablad, ritningar eller beskrivningar som besökaren ska få möjlighet att ladda ner. Implementation av denna funktionalitet kommer vi påbörja snart. Notera att detta inte är detsamma som att sälja nedladdningsbara filer/artiklar men vi är väl medvetna om att många vill få denna möjlighet med. 

Önskelista (Genomförd)
Vi kommer att införa möjligheten att lägga till en önskelista i Webshop+. Detta är en vanlig funktionalitet i nätbutiker idag. Det ger era kunder möjlighet att spara artiklar till en önskelista som ligger bredvid kassakorgen. Där kommer de senare kunna gå in för att genomföra köpet av artikeln/artiklarna. Denna önskelista kommer inte vara kopplad till kundinloggningen. 
Önskelistan finns nu tillgänglig i Webshop +. Den aktiveras i shop-inställningarna.

Facebook Pixel (Genomförd)
Facebook-pixeln är ett analysverktyg som hjälper dig mäta hur effektiva dina annonser är genom att tolka åtgärderna personer utför på din webbplats. Du kan använda pixeldata för att:
  • se till att dina annonser visas för rätt personer
  • skapa annonsmålgrupper
  • låsa upp ytterligare annonsverktyg på Facebook.
Banner (Genomförd)
Lägg till en banner i toppen eller i botten av din hemsida för att uppmärksamma exempelvis kampanjer. 
Denna funktionalitet kommer att vara tillgängligt i alla versioner utom Website free.

Utöver ovanstående jobbar vi kontinuerligt med förbättringar för att förbättra kundupplevelsen, justeringar i integrationer gentemot andra tjänster men även med att korrigera programfel som tyvärr ibland uppstår. 

Versionsnyheter
Website
Webshop
Webshop +

Mvh
Robin
Foto på Robin Melldén

Robin Melldén, Team Manager

• 3,084 poäng 3k badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

• 7
Foto på Robin Melldén

Hej, 

En liten statusuppdatering.

Vi har de senaste månaderna jobbat hårt med GDPR. Nedan följer information om ett par av sakerna vi jobbat med. Jag ber er ha översikt med att dessa funktionaliteter kommer att implementeras för att kunna uppfylla lagkraven gällande GDPR. Vissa åtgärder genomförs på inrådan från våra jurister och kommer att påverka er alla medan i några fall ger vi er verktyg till att följa GDPR själva. 

1.  Vi kommer att lägga till en ny flik, likt den där ni utformar era köpvillkor. Tanken med denna är att ni ska kunna utforma avtal för att behandla kunders persondata. Vi har blivit informerade om att köpvillkor och godkännande till behandling av persondata inte bör samlas i samma informationsruta. Aktiverar ni denna funktionalitet så kommer er kund behöva godkänna detta avtal i kassan, precis som med köpvillkor.

2. De orderkopior som skickas till er per e-post idag kommer att anonymiseras. Dvs, personlig information angående kunden kommer att flyttas ut ur det mailet. Orderkopian som går till kunden kommer inte att förändras. Informationen kring ordern ligger som vanligt inne i Visma Webshop. 

3. Inne på din order i Visma Webshop kommer du ha möjlighet att anonymisera dina order. Detta innebär att du kan ta bort kundens personliga data från Webshop när syftet för denna lagring har upphört. Du bör inte radera data om din order används som bokföringsunderlag, då du ska se till att följa bokföringslagen. 

Mer information kring GDPR kommer och det kommer även att finnas information i våra hjälpfiler. 

Våra nya teman är färdigtestade och kommer att släppas snarast möjligt. Swish jobbar vi också på kontinuerligt men kan inte säga när vi släpper detta. Jag återkommer om denna punkten.

Jag kommer att öppna upp för frågor eller kommentarer till ovanstående inlägg

Mvh
Robin
(Redigerad)
Foto på Kyllswaldorf

Kyllswaldorf

• 186 poäng 100 badge 2x thumb

Låter bra!! Tack Robin  för det!

Men ni  kommer ni alltså då inte som jag förstpår det att har en standardtext för GDPR för att underlätta för alla småföretagare?

Kommer denna uppdatering att ske automatiskt eller måste vi göra något från använadarhåll?

Har du någon uppfattning om när implementering sker?

mvh

Tomas

Foto på Robin Melldén

Hej,

Vi håller på att sätta ihop en standardtext som kan användas i fliken för behandling av personuppgifter. Vi kommer dock att tillåta att den ändras eftersom vår standardtext mest troligtvis inte täcker alla olika scenarion.

Vi kommer att släppa dessa saker kontinuerligt under den närmsta månaden.

Det du kan komma att behöva göra är att aktivera checkboxen som ska användas för behandling av personuppgifter. Vi diskuterar huruvida den ska ligga aktiv som standard för alla våra kunder när den släpps. Det kan jag tycka är lite riskfyllt då vår standardtext kanske inte stämmer överens med verkligheten för alla våra kunder. Utöver det ska du inte behöva göra något inne i Visma Webshop. 

Mvh
Robin
(Redigerad)
Foto på Kyllswaldorf

Kyllswaldorf

• 186 poäng 100 badge 2x thumb
Tack för svar later bra - fins service !, och håller med dig om att den bör aktiveras av var och en - då tvingas man ju också läsa igenom texten!
Foto på Eleonor Jakobsson

Eleonor Jakobsson

• 1,588 poäng 1k badge 2x thumb
Ni skriver:
2. De orderkopior som skickas till er per e-post idag kommer att anonymiseras. Dvs, personlig information angående kunden kommer att flyttas ut ur det mailet. Orderkopian som går till kunden kommer inte att förändras. Informationen kring ordern ligger som vanligt inne i Visma Webshop.

Om en kund väljer annan leveransadress och anger  telefonnummer och mejladress just för den adressen, hur kommer jag åt den informationen? I dagsläget MÅSTE jag söka upp mejlet för att se om de vill ha avisering till ett specifikt telefonnummer eller mejladress. Detta är naturligtvis helt galet men har inte åtgärdats trots upprepade påpekanden.
Foto på Robin Melldén

Hej Eleonor,

Den adressen finner du inne i tjänsten. Gå på beställningar, klicka på din order och välj sedan fliken kundinformation. Där ska den informationen finnas. Menar du att den inte fungerar för din del?

Mvh
Robin

Eleonor Jakobsson

Jag går in på Försäljning, Order........ i Visma administration 2000. Där på fliken kunduppgifter kan jag se att kunden valt annan leveransadress men INTE om kunden angett mobilnummer och e-post knutet till den avvikande leveransadressen.
Foto på Robin Melldén

Hej,

Då förstår jag. Jag ska undersöka varför det inte åtgärdats. Du kan dock se det i Webshop på fliken beställningar. 

Mvh
Robin

Eleonor Jakobsson

Det är en av anledningarna att jag nu år i full gång att byta leverantör. Jag har påtalat det här felet i hur många år som helst.

Eleonor Jakobsson

Robin Mellden, har du undersökt saken?
Idag har jag talat med en kund som beställt just med avvikande leveransadress, den ordern kommer inte ens in varken när jag tankar in order i Visma 2000 eller som mejlbekräftelse, trots att hon fått beställningsbekräftelse  i form av "Tack för din beställning".
Foto på Robin Melldén

Hej Eleonor,
Jag har kontaktat den produktansvarige för Visma Administration som ska ge dig ett svar angående saknaden av mobiltefonnummer vid avvikande leveransadress. 

När det kommer till att ordern inte förts över alls så ber jag dig kontakta supporten så att de kan undersöka vad som gått fel, för det ska fungera. 

Mvh
Robin
(Redigerad)
Foto på Robin Melldén

Hej,

Igår uppdaterades Visma Website/Webshop/Webshop+ med funktioner som gör det enklare för dig att följa den nya dataskyddsförordningen (GDPR) och ett gäng nya snygga teman.

Nytt gällande GDPR
  • Samtycke att lagra kunders uppgifter
  • Avidentifiering av personuppgifter
  • Logga in för att se kundens personuppgifter
  • Personuppgifter om kunden
Nya teman
Vi har lagt till fyra nya teman under Website - Tema. Observera att inställningar för typsnitt och färg försvinner när du byter tema. Här finns länkar till inspirationssidor med dessa nya teman.

https://www.yourvismawebsite.com/109inspirationsbolag1
https://www.yourvismawebsite.com/109inspirationsbolag2
https://www.yourvismawebsite.com/109inspirationsbolag3
https://www.yourvismawebsite.com/109inspirationsbolag4

Läs mer i versionsnyheterna:
Visma Website
Visma Webshop
Visma Webshop +

Mvh
Robin
Foto på Robin Melldén

Hej,

Vi har nu kommit en bra bit i integrationen mot Swish. Vi söker nu pilotkunder som vill vara med och testa detta inom en snar framtid. Låter detta intressant så får ni gärna fylla i nedan formulär:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdz257DEy1kWHzIRq7UYhxFXcADKNrcC-RTi3UzaX7F60VNOw/viewform

Mvh
Robin
Foto på Felix Hermansson

Felix Hermansson

• 1,506 poäng 1k badge 2x thumb
Ansökte precis om att bli pilotkund , ser fram emot att äntligen få denna funktionen !:) har du nån uppdatering på när det drar igång ?:)

Mvh
Kingsdesign
Felix
Foto på Robin Melldén

Hej Felix,

Tack för det. Jag ber om att få återkomma om en estimering på detta så fort jag vet mer.
Ha en fin sommar!

Mvh
Robin
Foto på Felix Hermansson

Felix Hermansson

• 1,506 poäng 1k badge 2x thumb
ingen uppdatering på hur det går ?:) 
Foto på Robin Melldén

Hej Felix,
Vi påbörjar våra tester nästa vecka och efter det kommer vi att höra av oss till pilotkunderna och aktivera det där.
När detta blir beror på hur testerna nästa vecka går.

Mvh
Robin
Foto på Robin Melldén

Hej

Pilotkunderna för Swish är nu aktiverade. Vi kommer att invänta feedback och se ifall allt gått som tänkt med betalningar via dessa pilotkunder. När vi vet att det fungerar så kommer vi att släppa funktionen till resten av marknaden. 

Mvh
Robin
(Redigerad)
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

• 14,160 poäng 10k badge 2x thumb
Använder inte själv Webshop men vill som Visma-kund ändå säga tack Robin! Känns som en föredömlig informationshantering av av just denna utveckling.

Eleonor Jakobsson

Vilken avgift kommer ni ta per swishbetalning?
Foto på Robin Melldén

Hej,

Det kommer att vara kostnadsfritt. Däremot tar banken en avgift. Där skiljer det per bank.

Mvh
Robin
Foto på Robin Melldén

Hej

Jag har nu uppdaterat huvudposten med följande information:

Önskelista 
Vi kommer att införa möjligheten att lägga till en önskelista i Webshop. Detta är en vanlig funktionalitet i nätbutiker idag. Det ger era kunder möjlighet att spara artiklar till en önskelista som ligger bredvid kassakorgen. Där kommer de senare kunna gå in för att genomföra köpet av artikeln/artiklarna. Denna önskelista kommer inte vara kopplad till kundinloggningen. 

Mvh
Robin
Foto på Robin Melldén

Hej allihopa, 

Vi har nu släppt Swish Handel till hela marknaden! Ni aktiverar Swish under betalsätt. För att använda detta måste ni ha ett aktivt Swish-nummer kopplat till ert företagskonto. Vänligen kontakta er bank om ni inte har det per idag. När ni aktiverar Swish rekommenderar vi att ni följer instruktionerna noggrant.
Uppstår problem så är ni välkomna att kontakta supporten.

Mvh
Robin
Foto på Andreas Damberg

Andreas Damberg

• 3,018 poäng 3k badge 2x thumb
Är det tjänsten Swish handel man behöver då? Swish företag är inte för e-handel
Foto på Robin Melldén

• 3,064 poäng 3k badge 2x thumb
Hej,

Det stämmer. Det är Swish Handel som gäller. 

Mvh
Robin
Foto på ASogaard

ASogaard

• 348 poäng 250 badge 2x thumb
FACEBOOK PIXEL... vad händer med detta ?
Hur långt har ni kommit - är det något ni har tittat på....

Vänligen ge en status på detta...
Foto på Robin Melldén

Hej,

Vi har inte påbörjat arbetet kring det men vi ska sätta oss ner och utreda hur stort jobb det är för oss att implementera det. Förhoppningsvis är det en mindre funktionalitet och vi kan påbörja inom en snar framtid. 

Mvh
Robin
Foto på Robin Melldén

Hej

Vi har precis börjat undersöka vad som krävs rent tekniskt, så det är för tidigt att lova något. Jag tror dock vi bör kunna införa stöd för det i Januari. 

Mvh
Robin
Foto på Tonny Lilja

Tonny Lilja

• 80 poäng 75 badge 2x thumb
Jag vill lägga in ett antal broschyrer i programmet. Har dem i pdf format. För närvarande ligger de i dropbox  med länkar från Visma Website. Detta är inte optimalt då kunder måste registrera sig för att kunna se pdf-erna. Att lägga in dem som bild går inte då pdf-format inte accepteras. Det går heller inte att lägga in dem som jpeg då de avvisas som för stora. Finns det någon annan väg som jag int känner till?
Foto på Robin Melldén

Hej!

Ifall du kollar min ursprungliga post under "Uppladdning av filer på artiklar". Är det vad du söker?

Mvh
Robin
Foto på Robin Melldén

Hej

I fredags släppte vi lite nyheter som ni kan kika på i denna post:
https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/nyheter-i-website-webshop-webshop-16-november

Mvh
Robin
(Redigerad)
Foto på L8Larsson

L8Larsson

• 290 poäng 250 badge 2x thumb
Vad anser ni om att lägga in en verifiering av mailadaressen, dvs att kunden skriver sin mailadress två gånger? Vi har allt för många kunder som har bråttom, och skriver fel mailadress, och gör en beställning till, vilket ställer till problem. 
Foto på Robin Melldén

Hej,

Vi har inte fått någon feedback om att det har varit ett problem tidigare. Jag lägger dock in det som ett förslag i vårt ärendesystem. 

Mvh
Robin
Foto på L8Larsson

L8Larsson

• 290 poäng 250 badge 2x thumb
Tack.
Foto på Robert

Robert

• 112 poäng 100 badge 2x thumb
Vad händer kring Facebook pixel? När kan vi förvänta oss en lösning så att det fungerar?
Foto på Robin Melldén

Hej

Vi har precis börjat undersöka vad som krävs rent tekniskt, så det är för tidigt att lova något. Jag tror dock vi bör kunna införa stöd för det i Januari. 

Mvh
Robin
Foto på Robin Melldén

Hej

Idag har vi släppt en ny version av Website & Webshop. Läs mer om nyheterna här:
https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/nyheter-website-webshop-19-12

Mvh
Robin
Foto på Robin Melldén

Hej

Jag har nu uppdaterat posten. Vi håller just nu på att implementera stöd för Facebook Pixel (mer information: https://www.facebook.com/business/help/742478679120153)
Detta är mycket efterfrågat så därför har det prioriterats. Jag återkommer när vi närmar oss en release.

Mvh
Robin
Foto på Robin Melldén

Hej

En uppdatering. Vi närmar oss slutet av utvecklingen för Facebook Pixel. Vi håller ju nu på att testa för fullt. Utöver detta kommer vi att släppa en så kallad banner som kan placeras i toppen eller botten på hemsidan/nätbutiken. Man ser detta ofta när man besöker hemsidor, exempelvis under pågående kampanjer/rea. 
Vi släpper även två nya övergångar i bildspelselementet vilket gör att du nu kommer att ha 3 olika alternativ.

Mer information kommer när vi släpper dessa funktioner.

Mvh
Robin
(Redigerad)
Foto på Robin Melldén

Hej,

På måndag släpper vi en ny version av Website/Webshop. Bland annat kommer vi nu att ha stöd för Facebook Pixel. Mer information kommer under måndagen.

Mvh
Robin

Foto på Robin Melldén

Hej,

Den nya versionen är nu släppt. Läs mer om nyheterna här:
https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/nyheter-website-webshop-25-2

Mvh
Robin

Foto på Jennie-Ann Karlsson

Jennie-Ann Karlsson, Service Owner Visma Webshop/Website

• 160 poäng 100 badge 2x thumb
Officiellt svar
Nu har vi släppt en ny version, där det finns möjlighet att lägga till en banner högst upp eller längst ner på sidan. Hoppas den kommer användas till information, kampanjer och erbjudanden!
Nyheter Website/Webshop 21/3 »
(Redigerad)