VA2000 - det går inte att logga på för alla, helt plötsligt... - Administration

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 månad sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Serverinstallation
Tre licenser och användare
Ny server per i måndags och således ny installation av VA2K också
2018.6 är det väl värt att tillägga
Jag loggar på som sysop och kommer in utan problem
Jag har ett lösenord som sysop till VA2K och ett annat på "Mina tjänster" på Vismas hemsida
De andra två användarna kommer inte in utan får meddelande att de inte har behörigheter
Datasupporten (vår egna här på bygget) säger att man måste ha samma lösenord i VA2K som på "Mina tjänster"
Ändrar
Väntar i en halvtimme efter att ha svarat på mail (2 ggr?) från Visma om byte av lösen
Funkar ej
Skapar ny användare i VA2K bara för att testa
Skapar samma användare på "Mina tjänster", går till VA2K och synkar användaren
Mail kommer och jag svarar och ändrar lösenord
Det funkar inte och jag ger upp
Försöker i samma veva, radera en ur personalen på "Mina tjänster" som inte arbetar här längre utan resultat. 

Jag tror jag går hem och lägger mig i sängen och läser en god bok istället. Vad gör jag för fel och hur ska jag göra för att få detta att funka?

//L
Foto på LW

LW

• 20,556 poäng 20k badge 2x thumb

Publicerades för 1 månad sedan

• 0
  • 1
Foto på Davor P

Davor P, Champion

• 21,070 poäng 20k badge 2x thumb
VA2K och Mina sidor har inte någon direkt koppling i mina ögon. De lever separata liv.

Jobbar du på servern när du loggar in som sysop eller gör du det från en klient?

//Davor P
Foto på LW

LW

Jag håller med om att de borde leva sina egna liv, men vår egna datasupport är av annan åsikt.

Jag loggar på från klientdator och har testat på min egna dator - alla användare - och på en annan dator också - alla användare. Jag kommer in som systemoperatör på bägge, inte som de andra två användarna. Ett av bolagen trilskades en gång med min sysop-inloggning, men när jag startade om programmet kom jag in (ej omstart av datorn, alltså).

Har läst ett inlägg som är ett år gammalt nästan  och då funkade det efter omstart av servern, men vår blev omstartad i morse och det hjälpte inte.

En annan grej är att ominstallera klientdatorerna. Tror jag ska testa det, men det är inte säkert det hjälper. Ett case jag läst om där funkade klientominstallation för en person, inte nästa...

En moderator kom med förslag att gå in på servern och fixa med SQL server configuration managern, men jag kommer inte åt servern som tidigare utan har blivit utelåst... :-)

En annan moderator tipsar om att ändra inställningar under nätverks- och delningscenter.

Men, kära nån, så här ska man ju inte behöva ha det...
//L

Foto på Davor P

Davor P, Champion

Just nyinstallationer bör ju fungera bättre än när du "lappar o lagar" med uppdateringar på en befintlig maskin.

Kan det vara så att datorerna har begränsningar gentemot servern?
Kan det vara begränsningar på servern beträffande rättigheter i programmet på servern?
 - Prova att ge alla användare fullständig behörighet i första läget?
 - Aktivera behörighetskontroll

Tänk även på att behörigheterna gäller per företag i första hand och användare i andra hand.

Med det menar jag att användare Olle kan ha fullständiga rättigheter på företag A men bara utskriftsrättigheter i företag B exempelvis.
Foto på LW

LW

Du har helt rätt. Jag ska greja lite, så får vi se var det landar någonstans. Önskar man kunde stoppa tiden så att man inte kom efter med de andra "måstena" man har. 
Återkommer med rapport om hur det går...
Tack för din tid!

//L
Foto på Emma Parai-Arnesson

Emma Parai-Arnesson , Moderator

• 1,044 poäng 1k badge 2x thumb
Hejsan LW!

Förstår jag dig rätt att alla användarna kommer åt programmet från Serverdatorn? 

När det gäller klientdatorerna behöver man gå in på Serverdatorn i Administrationsprogrammet & lägga upp användare under Arkiv - Användare - Användare - Lägga upp användare som ska komma åt företaget & slå på behörighetskontrollen. 
Efter man har lagt upp detta får man starta om Administrationsprogrammet & därefter ska det fungera för dem att komma in på Klienterna. 
Har du möjlighet att testa detta? 

Ha en bra dag! 

/ Emma 
Foto på LW

LW

• 20,536 poäng 20k badge 2x thumb
Vi har även Visma Integration. Vi har ett vågsystem som genererar data vilket via Visma Integration blir till kundfakturor. För att det vid inläsningen inte skall bli en time-out (då går inläsningen ur) måste vi göra inläsningen på servern direkt, så ja, två datorer skall ha tillgång till servern och det är jag samt en person till som sköter denna fakturering. 

Sedan sköter vi resten från våra egna datorer, så efter inläsningen kopplar vi ner fjärrskrivbordet och sköter resten av fakturahanteringen från klientdatorerna.

• Jag jag uppfattat det rätt att jag måste gå in på servern via fjärrskrivbordet för att skapa om användarna? 
  • Hur kommer det sig; så har det aldrig fungerat tidigare?

Tyvärr är det så att vi inte kommer åt serverdatorn i dagsläget i och med att vi var tvingade att byta server och datakillarna stoppade fjärrskrivbordsfunktionen i samband med det. Visma Integration funkar inte heller och den biten är det en annan datasupport som har hand om  och jag väntar på respons därifrån. Tänkte att då kommer fjärrskrivbordet tillbaka när "Integrations-killarna" kopplar in Visma Integration.

Men jag har aldrig någonsin lagt upp användare via servern förut utan det har ju funkat klockrent tidigare. Betyder det här att alla andra lösningar som ni delgivit oss användare inte alls stämmer, såsom omstart av servern, ominstallation av programmet på servern och på klienterna eller att på servern högerklicka på SpcsUsers eller fixa i SQL Configuration Manager?

//L
Foto på Davor P

Davor P, Champion

Ajajajajaj............

Har du någon som helst möjlighet att komma åt den gamla servern?

Nu när du säger att du har en integrationslösning blir det hela mycket jobbigare, för nu är det flera kockar i soppan.......

Gör ni själva något av installationen eller är detta något som "serverkillarna" skall göra åt er?

Beroende på vem som skall göra det vill jag lägga det tekniska fikonspråket på rätt nivå för att förhoppningsvis hjälpa er vidare.

//D
Foto på LW

LW

Jag är ju en sån här idiotisk dåre som aldrig ger upp. 

Jag öppnade VA2K med min vanliga inloggning på min vanliga dator.
Raderade alla användare utom min sysop, naturligtvis
Skapade en ny användare (visserligen med nytt namn, men ändå)

Gissa... Det fungerar klockrent.

Något underligt måste det här ju vara. Det är ju OK ifall man är tre som använder programmet, då kan man ju göra så här, men tänk om man är trettio stycken som ska ha egna inloggningar. Då blir det jobbigt...

Tack, Davor P, för ditt stöd och hjälp och tack Emma. Emma får gärna svara på mina frågor ändå...

Bästa hälsningar, Lena
Foto på LW

LW

Jo, vi tänkte helt rätt du och jag Davor. Nu när jag grejade med det här, fann jag ju i Arkiv - Lösenord att det är två helt separata grejer det där med lösenord i Visma och lösenord på Vismas "Mina Tjänster".

//L
Foto på Emma Parai-Arnesson

Emma Parai-Arnesson , Moderator

• 1,044 poäng 1k badge 2x thumb
Hejsan LW!
Vad bra att lösningen fungerade för dig! 
Anledningen till att man behöver göra såhär beror på att administrationsprogrammet går på SQL i de senaste versionerna. Så detta har med behörigheterna att göra & det är olika från miljö till miljö. 
Skulle det vara så att man inte har möjlighet att köra med inloggning så är man välkommen att kontakta oss på supporten så kan vi hjälpa till att kolla om det finns möjlighet för er att köra utan behörighetskontrollen. 

Ha en fortsatt trevlig dag! 

/ Emma