Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Vad är det för skllnad mellan konto 8999 och 2098?

Hej! Torsdagen närmar sig... Min bokföringskonsult har tidigare bokat om föregående års resultat mellan 8999 och 2099, och det har jag sett på andra ställen att man ska göra. Men i detta forum står det att man ska boka enligt följande vid vinst:

År 2 0101
2099 Debet
2098 Kredit

År 2 efter bolagsstämma
2098 Debet
2091 Kredit

Vad är skillnaden och hur bör jag göra?
Tack för hjälpen!
/Helena
1 SVAR 1

Jo så här är det. Skillnaden mellan 2099 och 8999 är att 2099 är ett balanskonto och 8999 ett resultatkonto och det är en väldig skillnad det...
När bokslutet är klart så skall även resultatet balanseras upp i balansräkningen. Det är det som 8999/2099 gör.
Har man positivt resultat så blir det debet 8999 (d.v.s som en kostnad) och kredit 2099 (d.v.s skuld till ägarna inom fritt eget kapital). 

Har man negativt resultat så blir det precis tvärtom.

När man sedan har bolagsstämma, d.v.s inom 6 månader efter bokslutsdatum, så skall man då boka beslutet vilket då blir mellan 2099 (som heter årets resultat men som nu blivit föregående års resultat) och 2091( som då är balanserade resultat, d.v.s typ ackumulerade resultat genom åren minskade med eventuella utdelningar).

Den där första bokningen mellan 2099 och 2098 använder inte vi. Det är bara ett sätt att i balansräkningen göra en "mellanlandning" med föregående års resultat och det fyller ingen funktion enligt vårt tycke. Lycka till!