Vad gör jag för fel?

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Jag har precis skaffat programmet, ska bokföra en kundfaktura som är betald, vad har jag gjort för fel här?
Foto på christian85

christian85

  • 254 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 71,820 poäng 50k badge 2x thumb
Vilket belopp har du registrerat på rad 3051? 
Mikael Pettersson
Foto på christian85

christian85

  • 254 poäng 250 badge 2x thumb
25 procent av 1710, alltså den summan. Du får ursäkta mig, jag är helt ny med bokföring, och denna internettjänst. Har börjat läsa på lite om hur programmet fungerar och bokföring. Jag har skrivit en faktura till kunden, och fått betalt nu. Detta är vad jag vill registrera, men förstår inte vad jag har glömt bort just här.
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 71,820 poäng 50k badge 2x thumb
Eller en bättre ställd fråga:

Vad av det vi ser har du registrerat med egen knapptryckning?

Mikael
Foto på Lentzit

Lentzit

  • 3,396 poäng 3k badge 2x thumb
Vad jag kan se så saknas det saknas motkonto, t.ex. 5410 Förbrukningsvaror
Foto på christian85

christian85

  • 254 poäng 250 badge 2x thumb
kan du förklara lite mera om detta motkonto? Jag är helt färsk
Foto på Lentzit

Lentzit

  • 3,396 poäng 3k badge 2x thumb

Motkonto kan ses som en betalningskategori som är en del av kontoplan som skapats för att standardisera bokföring av kostnader i ditt företag. När du har en kostnad i företaget måste den kostnaden tilldelas en kategori som någorlunda matchar användingsområdet.

Om du t.ex. köper toner till din skrivare för företaget kan du bökföra denna kostnad mot Förbrukningsvaror 5400 då det är en liten kortsiktig kostnad. Hade du istället betalat företagets telefonräkning bokförs denna mot 6200. Du kan leta upp dessa i menyn Kontoplan (se bild) Alla kostnader och intäkter som registreras mot ett konto lagras i systemet och kan ses i din resultat- och balansrapport som du kan titta på under Transaktionsanlays. Här kan du också se den moms du skall betala till Skatteverket samt den ingående moms som du kan räkna av din momskult (sker automatisk)

Detta tillvägagångssätt hjälper till att strukturera din intäkter och kostnader. Jag kan varmt rekommendera att du aktiverar fakturamodulen om du också skriver egna fakturor. Mycket smidigt...speciellt med bankkontosynkronisering.

Foto på TARAB

TARAB

  • 1,244 poäng 1k badge 2x thumb
Hej Christian85

Ditt problem kanske redan är löst och i så fall får du bara ignorera detta.

Om jag utgår ifrån din första frågeställning med den bifogade bilden som underlag så tolkar jag det som att du har sålt en vara och du har/ska skicka en faktura till kunden.

Kunden ska betala 1 ́710:- och då är det inkl moms. Konteringen blir då följande.

D1510    1 ́710kr
K3051    1 ́368kr
K2611        342kr

Om du är momspliktig och säljer varor med 25% moms så gör du lättast att räkna ut momsen genom att ta beloppet kunden betalat/betalar *0,2. Så baserat på 1710kr blir det 1710*0,2= 342kr.

Om du istället vet priset utan moms och ska räkna fram vad kunden ska betala ink moms så ser det ut följande. 1368*1,25= 1710kr.

Nu finns det inställningar i Eekonomi som gör att den räknar ut momsen själv, men det kan vara bra att veta hur man lätt kan kontrollera så att det blir rätt.

Mvh
Theresa
Foto på christian85

christian85

  • 254 poäng 250 badge 2x thumb
Jag har skickat en faktura ja, men även fått betalt, så gör man 2 stycken separata verifkationer till det då? Och vart gör man dessa inställningar så att den räknar ut momsen själv?


/Christian
Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

  • 9,950 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Christian!

Om jag förstår korrekt följer du faktureringsmetoden som bokföringsmetod. Detta kan du dubbelkolla under Inställningar - Räkenskapsår och IB, vilken metod som är inställd. Klicka på nuvarande år och välj Redigera

Använder du faktureringsmetoden så bokför man i två omgångar. En verifikation när man skickar fakturan till kunden och en verifikation när man får inbetalningen från kunden. 

När du skickar fakturan till kunden bokför du precis som TARAB nämner ovan.

När du får betalt från kunden registrerar du inbetalningen under Kassa och bankhändelser via Ny bankhändelse. Matcha händelsen mot Övrig insättning och Egen kontering. Här bokför du enligt följande; 

1930 Debet Totalbeloppet
1510 Kredit Totalbeloppet

Om du vill att programmet räknar ut momsen på försäljningen går du in under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter. Bocka i Använd automatisk momsberäkning. När du sedan skapar fakturor via en manuell verifikation kommer programmet automatiskt att räkna ut momsen på det försäljningskonton du lägger till. Försäljningskontona är de du finner i klass 3xxx.

Här hittar du en väldigt bra bokföringsguide!

Ha det fint!

/Moa
Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

  • 9,950 poäng 5k badge 2x thumb
Psst.. via eEkonomi standard, alltså med både bokföring och fakturering kan du skapa fakturorna direkt i programmet. Dessa bokförs automatiskt och du kan skicka fakturan till kunden direkt från programmet. :-)
Foto på christian85

christian85

  • 254 poäng 250 badge 2x thumb
Jag har faktiskt tänkt att skaffa den versionen, så jag kan fakturera via visma också. Men just nu så har jag den billiga versionen utan fakturering :)

Jag kör kontantmetoden och jag har inte lagt till något kontosaldo eller något. Jag började precis, och jag är en nybörjare med detta. Tack för att du svarar så bra.
Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

  • 9,950 poäng 5k badge 2x thumb
Om du bokar enligt kontantmetoden bokför man bara en gång, och det är när man får betalt från kunden. Man skapar alltså ingen verifikation när man skickar fakturan till kunden.

Istället för min instruktion tidigare gör du såhär; när du får betalt från kunden går du till Kassa och bankhändelser. Lägg till inbetalningen via knappen Ny bankhändelse. Matcha denna mot Övrig insättning/Egen kontering och bokför såhär;

1930 Debet Totalbeloppet
2611 Kredit Momsbeloppet
3051 Kredit Försäljning exkl. moms 

Precis som TARAB nämner ovan, bara att du byter ut 1510 mot 1930. Du använder aldrig 1510 när du har kontantmetoden.

Hoppas det klarnar, återkom annars! :-)

/Moa
(Redigerad)
Foto på christian85

christian85

  • 254 poäng 250 badge 2x thumb
Tusen tack

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.