Vad gör man med kundkredit när kunden gått i konkurs?

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
Hej,

Vi har en kund som har en outnyttjad kreditfaktura hos oss.
Nu fick vi besked om att kunden har gått i konkurs och företaget är inaktivt.
Vad ska vi göra med denna kredit? 

Tack på förhand!

Med vänliga hälsningar
Ying
Foto på Ying

Ying

  • 92 poäng 75 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på Davor P

Davor P, Champion

  • 22,358 poäng 20k badge 2x thumb
Verksamheten har med största sannolikhet tagits över av en konkursförvaltare.

Kontakta förvaltaren och fråga vad du skall göra. Det andra alternativet är att du helt enkelt reglerar det genom att sätta in pengarna på deras konto och skriver fakturanummer som referens.

Därmed har du gjort det som står i din makt.

Du kan välja att låtsas som att det regnar till dess konkursförvaltaren hör av sig vilket lär hända relativt snart.....

//Davor P
Foto på Ying

Ying

  • 92 poäng 75 badge 2x thumb
Vi har en kredit som exempelvis är ca 2 år gammal och konkursen var avslutad i dec 2016.

Att göra bortskrivning låter bra, men om vi ska göra rätt för oss så kan vi då väl boka upp moms?

Tack än en gång!

Mvh
Ying
Foto på Jabbathehut

Jabbathehut

  • 120 poäng 100 badge 2x thumb
Kredit återfinns knappast i varken givare eller tagares
 balansräkningar!
Foto på Jabbathehut

Jabbathehut

  • 120 poäng 100 badge 2x thumb
Moms torde vara inadekvat i sammanhanget
Foto på Jabbathehut

Jabbathehut

  • 120 poäng 100 badge 2x thumb
Man måste skilja på kredit repektive lån
Foto på Davor P

Davor P, Champion

  • 22,358 poäng 20k badge 2x thumb
Har du kvar kreditfakturan i reskontran?

I så fall så skapar du en vanlig faktura INKLUSIVE momsen på samma belopp som motsvarar din kreditfaktura.

Lämpligtvis kan du använda konto 3999 som "försäljningskonto".

Sen kan du försöka göra en direkt kvittning av dessa två fakturor.

Om det inte går att göra en direktkvittning så får du göra en "vanlig" inbetalning och boka bort fakturorna mot varandra den vägen.

Ett telefonsamtal till Skatteverket bör ju dessutom ge dig ett definitivt besked på hur du skall hantera momsen eftersom det är en avslutad konkurs och du kan delge handläggaren exakt datum för den avslutade konkursen (om det har någon betydelse för handläggningen av ärendet).

//Davor