Vad händer om man INTE bokar om årets resultat till Eget Kapital? -eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Jag har nu fullfört mitt andra bokföringsår, jag sköter min bokföring själv.

När jag läser tipsen nu om att inte glömma att boka om årets resultat till EK så inser jag att jag inte gjorde det förra året. Hur påverkar det min bokföring och mitt resultat detta året?
Foto på Eije Fogelberg

Eije Fogelberg

• 72 poäng

Publicerades för 3 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Fredric Broad

Fredric Broad, Moderator

• 2,754 poäng 2k badge 2x thumb
Hej Eije!

Detta ska inte ha påverkat ditt resultat för detta året då båda kontona 2099 Redovisat resultat och 2098 Vinst/förlust föregående år ligger under Eget kapital. Du bör dock boka om det nu annars kommer Årets resultat visas felaktigt i ditt bokslut/balansräkning.

/Fredric 
Foto på Annastesi

Annastesi

• 688 poäng 500 badge 2x thumb
Om man vill boka om enligt Fredrics förslag ovan, hur går man tillväga?
Har missat denna ombokning vid två tidigare bokslut..
Kan man ändå sätta ombokningen till årets sista dag, även om det gäller fler år än 2016? Eller bör man på något sätt dela upp de olika årens resultat?
Foto på Fredric Broad

Fredric Broad, Moderator

• 2,754 poäng 2k badge 2x thumb
Hej Annastesi!

Per har beskrivit hur årets resultat bokas upp i följande tråd. Längst ner hittar du även en länk till hur föregående års resultat bokas upp. Om du har möjlighet så skulle jag göra ombokningen i rätt år där det skulle har gjorts just för att rapporter annars kan se konstiga/missvisande ut.

/Fredric
Foto på Davin Zvorc

Davin Zvorc

• 222 poäng 100 badge 2x thumb
Hejsan,
Om jag har Enskild firma och mitt saldo på 2019 är -14467kr under transaktionsanalys->huvudboken på både ingående och utgående saldo, hur ska jag i så fall boka om det som årsavstämningen påpekar? Är detta en vinst eller förlust`?
Under balansräkning visar konto 2019 -14467 vid periodens början, 0kr förändring och -14467 vid periodens slut. Detta avser perioden 2016-01-01 -> 2016-12-31.
Tack på förhand!
Foto på Philip Hjelmberg

Philip Hjelmberg, Fd Moderator

• 3,900 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Davin!

Med siffrorna som du uppger så ser det ut som att det är ett år där man gått med förlust. Det du behöver lokalisera är vilket år denna förlusten avser. Året efter det verksamhetsåret så ska du på det nya årets första dag boka om resultatet till eget kapital. Dock så låter det som att det va 2015 som du gjorde en förlust i bolaget. Därför bör du bokföra föregående års resultat på 2016-01-01. Jag har länkat hur man bokför årets resultat och hur man sedan bokar om det, här nedanför så du ser hela flödet.

1. Bokföra årets resultat
2. Bokföra föregående års resultat (Ombokning av föregående års resultat)

Med vänliga hälsningar
Philip

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.