Vad ska bokföras i årets resultat? (enskild firma i eEkonomi Smart)

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Jag har just uppgraderat mig till visma smart och försöker mig på mitt första bokslut. Jag har gjort alla punkter på checklistan utom den sista, bokföra årets resultat.

Såhär står det i guiden:
"När allt är avstämt är du redo att bokföra årets resultat.

Gör så här: Skapa en manuell verifikation och använd bokföringsförslaget Bokföring av årets resultat."

När jag klickar på länken kommer jag till detta.
Det står inte i guiden hur jag hittar siffrorna som jag ska skriva in manuellt.
Var gör jag det?

Foto på TiscEk

TiscEk

• 670 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Hanna Hultemark

Hanna Hultemark, Moderator

• 7,916 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Årets resultat beräknar du genom att ta Intäkter - Kostnader. 

Du hittar värdet i programmet i din resultaträkning förutsatt att du bokfört hela året i programmet. Resultaträkningen hittar du under Bokföring - Transaktionsanalys - Resultaträkning eller under Bokföring - Utskrifter - Resultaträkning

Årets resultat är posten längst ner, dvs resultat efter skatt (resultat efter att samtliga intäkter och kostnader redovisats). 

Beroende på om du går med vinst eller förlust, kommer bokföringen bli annorlunda. Se forumtråd: Bokför årets resultat och Bokför föregående års resultat

Hoppas detta klargjorde det lite!

Ha en fortsatt fin dag!

/Hanna
Foto på Tommyg

Tommyg

• 62 poäng
Så försöker jag att göra också, men det enda som händer är att det kommer upp en ruta, där det står

"det finns 1 fel, Det gick inte att låsa bokföringen. Avbryt och försök igen." 

Jag har inte lyckats lista ut vad det är för fel.
Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

• 9,952 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Tommyg!

Det beror på att bokföringsförslaget Bokföring av årets resultat kan användas först efter årsskiftet, så om några dagar kan du bokföra verifikationen utan problem.

Vill du göra det nu så får du lämna Bokföringsförslag tomt och plocka upp konton och belopp manuellt.

Ha det fint!

Moa