Vad tycker man om Visma?

• 6
  • Problem
  • Uppdaterades för 12 månader sedan
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

I dag har jag haft det tvivelaktiga nöjet att sitta i telefonkö i supporten i två timmar och tjugo minuter, utan svar. Kl 17.00 gav jag upp och lade på. Under dessa två timmar och tjugo minuter fick jag höra en telefonsvarare som gav mej informationen att "På min sida i ditt löneprogram hittar du vår checklista för årsavslut. Där har vi samlat allt som berör kontrolluppgifter, Fora-rapportering mm".
Är det inte lite sent för kontrolluppgifter och Forarapportering?Efter två timmar och tjugo minuter utan svar har man upparbetat en liten irritation, så jag gjorde en liten egen undersökning hos mej själv.Jag har varit Visma-användare sedan 1998 (då hette det SPCS). Då skulle jag betygsätta Visma till en klar 4:a i betyg. Detta betyg höjdes ganska snart till en 5:a och där låg det ganska länge.MEN.... sedan gjordes en del förändringar i Administration (man gick över till ribbon-gränssnittet - från Office?) och då började det gå utför. Det kändes som om  man gått in för design i stället för funktionalitet. Färgerna blev grått och blått (inte helt lätt att se och läsa?). mm mmProgrammet var fortfarande OK, men inte lika bra som innan (jag kollade med alla jag kände och några till vad man tyckte och ALLA ogillade "uppdateringen") Sedan försvann Lön Special och det blev ny databas i Administration och en del bra funktioner försvann igen. Nu ligger betyget på en 2:a. Jag kollade för skojs skull priset på Vismas abonnemang jämfört med konsumentprisindex.KPI har från okt 2011 till ok 2017 (jag betalar i okt) gått från 313,42 till 323,38, dvs en ökning med 3,18%. Under samma period har min faktura ökat med 27,09%. Helt ok om man får en förbättrad produkt, men får man det? 1998 kunde man ringa supporten och få svar nästan omedelbart, hade man synpunkter på förbättringar så infördes dessa ganska snabbt.Nu kan man ringa fram till kl 15 sedan är man hänvisad till chatten, där det tar fyra gånger så lång tid att förklara vad man vill ha för hjälp och där medarbetarna uppenbarligen chattar med flera samtidigt då det ibland kan bli "stopp" flera minuter innan någon svarar igen.
Priset går upp och servicen ner?

Vad tycker ni?
Jag vill gärna veta om fler har/har haft samma problem som jag, eller om ni är supernöjda och allt flyter på perfekt. Vill ha alla svar positiva som negativa, det skulle vara intressant att veta hur många som är aktiva på detta forumet, har kollat runt lite och ingen av mina kunder som använder Visma är på forumet och ingen av mina kollegor i andra företag har längre kvar Visma.
Foto på Ellge

Ellge

• 3,164 poäng 3k badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

• 6
Foto på Veronica

Veronica

• 92 poäng 75 badge 2x thumb

Vi upplever ofta väldigt långa köer (flera timmar i bland), men när vi väl kommer fram får vi superservice!

Ett tipps är att skriva i chatten och be dem ställa dig i telefonkö, så slipper du vänta. 

Foto på Ellge

Ellge

Absolut, när/OM man kommer fram är servicen utmärkt.
Foto på Ekonomivision

Ekonomivision

• 2,732 poäng 2k badge 2x thumb
Supporten är katastrofal när det gäller väntetid på telefon! Chatten är goddag yxskaft och bara missförstånd och inte snabb den heller. När man väl kommer fram till supporten är de duktiga och trevliga! Men skärpning på tiden!!!
Foto på Ekonomivision

Ekonomivision

• 2,732 poäng 2k badge 2x thumb
Jag kan fortfarande sakna öppenheten i Lön special men hur sjutton tänkte man med SQL-databasen implementerades!!! Upplever att alla finesser som är utlovade blir aldrig så bra som förespråkats och att det är trögt att arbeta i. Mycket buffrande...
Foto på asaspo

asaspo

• 284 poäng 250 badge 2x thumb
Jag håller med. Förut kunde man känna sig trygg med att komma fram till supporten och få hjälp snabbt och bra. Chatten är rena rama skämtet. Otroligt ineffektivt och hela tiden missförstånd. Lön Special var ett jättebra och lättarbetat program. Visma Lön är inte alls lika snabbarbetat. Så fort man gör något ska det sparas och uppdateras och det tar tid. Jag tror Visma är rädda för att inte hänga med i utvecklingen och då utvecklar dom program som inte verkar ha testats i verkliga miljöer. Det är verkligen synd att utvecklingen gått åt fel håll för jag har alltid gillat SPCS. 
Foto på M Risberg

M Risberg

• 2,460 poäng 2k badge 2x thumb
Två timmar+ är olidligt lång tid att vänta på support. Fy bubblan. Förstår att du är missnöjd med det.

Är alldeles ny kund till Visma efter att ha utvärderat en rad andra lösningar (jag är småföretagare och använder eEkonomi). Jag hoppas verkligen att det inte ska gå utför med Visma nu när jag precis bestämt mig. Huga. Jag undrar en sak: Fick du inte valet att supporten skulle ringa upp dig när det var din tur? När jag ringde igår (måndags) så valde jag det alternativet efter att rösten sagt att det var många i kö idag (eller något liknande). Jag blev uppringd efter en 30-45 minuter och kunde göra annat under tiden.

Jag har chattat en hel rad gånger med supporten vid det här laget. Fick inte skriva i forumet under utvärderingsperioden i april. En del chattar varade längre än du väntade på att få prata med supporten. Jag kunde slussas från person till person under samtalet ibland. Men till saken hör att jag har hyfsat goda erfarenheter av chatten. Det går långsammare, absolut. Men de brukar ta över min skärm ibland och jag visar dem vad jag menar - eller dom mig hur något fungerar. Det har varit rätt okej.

Jag har genom åren jobbat med IT i flertalet organisationer som har haft supportpooler, personal som svarar på inkommande supportsamtal. SÅ många gånger har jag sett och varit med om så kallade "spöksamtal" eller "skenande samtal". Dvs, såna kunder/samtal som fastnar i talsvarssystem eller i "cyberrymden" som en del lite ogenomtänkt kallar det ibland. Jag menar, risken är inte obefintlig, när du får vänta SÅ DÄR länge i kö, att din plats i kön inte alls rör sig framåt. Det är mycket möjligt att du sitter fast helt enkelt.

Det är tyvärr många gånger SÅ SVÅRT att åtgärda den sortens problem från IT-avdelningens sida då det sällan syns att det är något problem alls innan telefonslussen har stängts, och man kan se att det finns ett eller fler samtal på vänt fortfarande - men tro inte att man kan komma åt de väntande samtalen för det. Oftast kan man bara koppla ner dessa samtal utan att se vem som ringde. (Lagar och regler kan lägga sig i och styra huruvida supportpersonal får se avsändarnummer.) Det är sammankopplade dator-, telefoni- och inspelningssystem som ska lira sida vid sida och ... tja, det lirar inte alltid till 100%.

Nu jobbar jag inte åt Visma så jag vet naturligtvis inte vad det rörde sig om i deras fall. Det kanske helt enkelt var så många som ringde att 2 timmar+ var "helt normalt". Fy bubblan som sagt.

Forumet tycker jag är toppen so far ...
Foto på BAS_Gunilla

BAS_Gunilla

• 292 poäng 250 badge 2x thumb
Hej! Håller med, det har blivit mycket sämre support. Nu får man sitta och vänta i telefonkö hur länge som helst och man kan faktiskt inte chatta om alla problem. Vi har allvarligt funderat på att byta system, vi har alla våra program i visma idag. Har tyvärr blivit mycket sämre.
Foto på Gorild

Gorild

• 300 poäng 250 badge 2x thumb
Enig!
Foto på Annapanna

Annapanna

• 3,636 poäng 3k badge 2x thumb
Jag är ganska aktiv på forumet och tycker det är super! Flera gånger har jag hittat svar på mina frågor i konversationer som redan finns där, jag har även ställt frågor och fått svar, samt hjälpt (förhoppningsvis) andra med svar när jag har kunnat. Forumet kanske inte funkar om det är akuta bråttomfrågor, men är man ute i god tid så fungerar det jättebra. 
Vad gäller chatten så har jag också fått hjälp, men som andra skriver här är det lätt att det blir missförstånd, så det gäller att ha sin fråga tydligt formulerad så man får svar på det man vill. Sist men inte minst; telefonsupporten; Väntetiderna är i längsta laget, även om jag inte behövt vänta två timmar, men när man kommer fram är de trevliga och hjälpsamma. 

Vi använder både Visma Lön och Visma Administration, och jag saknar vissa funktioner som jag är van vid från andra program jag jobbat i tidigare. Vissa av dessa funktioner har jag (och andra) efterlyst i bl.a. forumet, så man kan ju hålla tummarna för att programmen kommer utvecklas, även om svaren man får på förslagen oftast är i stil med att det är jättekomplicerat, eller att andra saker har högre prioritet osv.
Foto på Christel

Christel

• 6,106 poäng 5k badge 2x thumb

Tyvärr instämmer jag med dig, inte heller nöjd med chatten, och har också fått vänta länge i telefonkö, även om det oftast fungerar att man har blivit uppringd, har det inte alltid gjort det. När man väl når fram på telefon får man bra hjälp, men chatten tar för lång tid och ofta missförstånd om vad som är problemet/frågan.

Min känsla är också att programvaran var "bättre förr" mer pålitlig och robust. Senaste uppdateringarna ska vi bara inte prata om.. Så visst ser jag mig om efter andra program, tyvärr är det ju inte så lätt att byta, men det är väl vägen man får gå.

Visma har mycket att jobba på för att ta tillbaka förtroendet!

Foto på Malin Hellborgsson

Malin Hellborgsson, Support Manager

• 100 poäng 100 badge 2x thumb

Hej, 

Precis som du påpekar är vi inte själva nöjda med vår tillgänglighet och svarstid in till vår support.

1998 fick man, som du skriver, svar direkt.

Sedan dess har antalet kunder fördubblats flera gånger, vilket vi naturligtvis är oerhört glada och stolta över. Vår supportavdelning har också blivit markant större som ett sätt att svara upp mot detta. Idag utgör supporten den i särklass största avdelningen på Visma Spcs.

Ändå räcker det inte för att leverera en svarshastighet som vi kan vara stolta över.

Vi har för tillfället stora utmaningar med flera av våra produkter, vilket leder till att väldigt många behöver vår hjälp. Vi jobbar självklart med att försöka lösa rotorsaken till problemen.

Vi har en pågående rekrytering till supporten,  vi har tillfört många nya medarbetare under våren, men vi behöver bli ännu fler.

Parallellt med det har vi flera digitala initiativ igång för att kunna möta upp till förväntan om kanaler och tillgänglighet för att få hjälp.

Jag har full förståelse och respekt för era åsikter och jag ber verkligen om ursäkt för våra långa väntetider just nu.

Vi jobbar med stort fokus och hög prioritet på att hitta  lösningar som gör att vi kan leverera en bättre upplevelse, så att vi kan erbjuda en service som möter era förväntningar.

Stort tack för ert engagemang.

Med vänlig hälsning

Malin Hellborgsson 

Foto på Blentarps Redovisning

Blentarps Redovisning

• 1,962 poäng 1k badge 2x thumb
Jag håller med! Många försämringar i programmen, de flesta i admin som "stoppar upp flytet" när man jobbar. Men det som stör mig mest är dessa kötider till supporten, speciellt som Malin nu skriver att man har stora utmaningar med programmen och många behöver hjälp. Den där rotorsaken ska ju inte drabba oss användare på något sätt...Ja okej, utbildning sker, men då måste ju ändå Visma ta ansvar för sina fel och backa upp med personal så vi kan få hjälp inom rimlig tid!. Jag kan ju inte debitera mina kunder kötid till supporten. Chatten är trög och man blir lätt missförstådd. Varför inte dra ner lite på chatten och utöka den vanliga telefonsupporten? Satt med chatten en gång då det var omöjligt att komma fram per telefon. Men den i andra änden kunde ju såklart inte ringa upp mig men ville heller inte koppla upp sig på min skärm för att verkligen förstå mitt problem. Utan lösning den dagen... Sitter i skrivande stund i kö till supporten och en kötid på mellan 1-2 timmar, det har bara gått drygt 20 min, så jag borde ju få hjälp idag iaf...
Foto på Gorild

Gorild

• 300 poäng 250 badge 2x thumb
Bra att många framför problemet!
Foto på Ellge

Ellge

Vad jag framför allt saknar (som fanns 1998 och ett bra tag framåt) är kommunikationen med era kunder. 
I början hade jag täta kontakter med utvecklingsansvariga på SPCS (fick till och med testa program innan slutgiltig version). Jag förstår att ni blivit för stora för detta arbetssätt nu, men kundenkäter innan stora förändringar hade inte varit fel. Då kanske inte viktiga funktioner (för användarna) hade försvunnit "Vi visste inte att ni använde den funktionen".
Foto på LW

LW

• 20,794 poäng 20k badge 2x thumb

... och att mailsupporten försvann.... Grrrr

//L

Foto på Birgitta

Birgitta

• 1,336 poäng 1k badge 2x thumb
Kan bara hålla med, supporten är ett skämt, jag försökte få hjälp med ett ärende den 11/5 och det fick jag hjälp med först i går den 22/5, har chattat och ringt supporten och de lämnade olika svar varje gång, mycket frustrerande.

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.