Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Val av valuta vid inleverans

Har svårt att formulera den här frågan eftersom jag inte riktigt förstår problemet, men jag ska försöka. Vid inleverans av artiklar som kommer från en leverantör som har EUR som valuta (EUR ligger också på artikelkortet) blir jag inte klok på om jag ska skriva in priset i EUR eller i SEK. Det går inte att välja vaulta vid inleverans, inte heller står det specificerat vilken valuta som gäller utan bara Pris/st.

8 SVAR 8
A-HD__
MEDLEM

Du ska skriva priset i Euro!
Lena Ekonomi
MEDLEM

Nej det går inte att välja Valuta vid inleverans. Om du lägger in valutakurserna under arkiv, Valutakurser. Har du sen Eur ligger på kunden så ska det komma upp Euro automatiskt vid registrering levfaktura. Ett tips använd en kurs/månad tex så inleveranserna får samma kurs som på levfakturan annars blir det diffar tyvärr.



Fd medlem
Inte tillämpbar

Men då ska jag alltså skriva inköpspriser i EUR vid inleverans? Men när det gäller lagervärdet då, det är väl alltid i SEK? Omvandlar Visma från EUR till SEK med rätt kurs och allt?
Fd medlem
Inte tillämpbar

ok, det är alltså den valutan som är inlagd på artikelkortet som gäller vid inleverans? Tack för snabbt svar.
Lena Ekonomi
MEDLEM

Men inköpet är i Euro? För då blir ju allt korrekt hela vägen
Lena Ekonomi
MEDLEM

Ex: Jag har en artikel som jag köper in i Euro då ligger Euro som inköpspris. Leverantören är också märkt med Euro. Har rätt kurs i valutakurser då ska det bli Euro automatiskt på leverantörsfakturan när du knappar in den. Jag kopplar mina inkommande FS (inleveranser) till levfakturan vet inte om du gör det men Euro ska ju följa med när du slår in levnr vid registreringen. Hoppas detta hjälper dig
Lena Ekonomi
MEDLEM

Gör du inköpsorder? Om ja så lägger du väl in Europriset från början? Har du någon levfaktura att kolla på sen tidigare? Man knappar in Euro belopp och sen omvandlas dessa till SEK. Om du skriver in Euro belopp på rad i fält 1)belopp tex 150 sen kommer konto och sen 2(debet/kredit. I tvåan omvandlas 1:an automatiskt i SEK .
Lena Ekonomi
MEDLEM

Glömde svara på lagervärdet. Ja det är i SEK och Visma omvandlar