Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Välja EUR-faktura i manuell verifikation - kundfordring?

Hej!

Jag har fått en delbetalning på en faktura som är ställd i Euro. Den vill jag markera som betald genom att kvitta resten mot ett förskott som jag tidigare fått och som är bokfört på 1420. Jag följer tipsen i denna post: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/supporten-tipsar-anvand-manuell-betalning-av-fakturor

Dessvärre verkar jag inte kunna välja just den fakturan och jag antar att det är för att den är i Euro och att beloppet på 1510 Kundfordringar är i SEK. Hur ska jag bära mig åt för att lösa det här?


Så här har det gått till:
1. Jag fick en första beställning från den här kunden och då ställde jag fakturan i SEK, jag hade inte insett att kunden var från Åland.
2. Kunden avrundade och betalade i Euro så det blev ca 2 SEK för mycket.
3. Jag bokförde överskottet på 1420 eftersom en beställning till från samma kund var på gång.
4. Jag ställde fakturan i Euro eftersom kunden inte visste hur hon skulle betala i SEK. Men jag bad kunden betala lite mindre vilket hon gjorde.
5. Nyligen kom delbetalningen i Euro som jag bokfört som en delbetalning.

Nu vill jag kvitta det som finns på 1420 mot resten av fakturan = problem

Det handlar om 2 SEK så det känns så löjligt att sitta länge för att reda ut det här 🙂

5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

2 kr är valutakursdifferens, gör omföring mot konto 3960 alt 7960.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svaret. Jag är dock inte säker på vad jag ska föra om eller ens vad föra om innebär. Om du menar det tag tror att du menar (flytta 2 SEK från 1420 till nåt av de kontona du föreslår), hur gör det att fakturan ser betald ut?

Jag är riktigt grön på det här. 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kreditera konto 1420 och debitera konto 7960 med 2 kr. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Oj, jag ser att jag skrivit 1420 när jag menar 2420 (förskott)

Menar du en manuell verifikation? Jag förstår inte hur det kan göra att fakturan ser betald ut och jag vågar inte chansa pga att tidigare halvchansningar har resulterat i total verifikationskaos 🙂

Den här fakturan (som är i Euro och där 0,20 Euro är obetalt), vill jag alltså delbetala och få att se betald ut med de 2 SEK som finns i 2420 pga tidigare krångel. Nu råkar det vara ett väldigt litet belopp som ligger där och som kanske inte borde ha hamnat där från första början, men jag antar att det ändå är så det borde gå till?

Ingenting jag provar verkar gå att koppla till den där fakturan. Alla andra fakturor dyker upp om jag följer tipset om manuell betalning av fakturor som jag länkade till i trådstarten, men inte den som är ställd i Euro...

My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Josefin, 

Precis som du skriver ovan så kan du inte välja fakturan när du skapar en manuell verifikation, detta beror på att den är utställd i euro och då funkar i denna funktion. 

Mitt förslag är att du går till kassa och bankhändelser  - Välj Kassakontot som konto och skapa en Ny Kassahändelse och bockar i Utlandsbetalning. Sedan skapar du händelsen på beloppet som är kvar att betala av fakturan med datumet du fick in betalningen och matchar med fakturan, då bokförs fakturan mot 1910 - Kassakonto. Gör sedan en ombokning med en manuell verifikation under BokföringVerifikationer med samma datum som kassahändelsen från konto 1910 till 2420, skriv gärna en bra beskrivning så du vet varför den är gjord. 

Gör du som jag beskrev ovan så ska konto 1910 inte ha påverkats i slutändan samt att 2420 ska vara återställt igen. 

Hör av dig om något känns oklart. 
Ha en fin dag! 
/My