Summan på ordern uppdateras ej enligt korrekt kurs när du byter valuta - eEkonomi

  • 2
  • Problem
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Löst
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Om man ändrar valuta på kund så ändras också valutan på inneliggande order, bara valutan ändrades d.v.s SEK 138 000.- blev Euro 138 000.-

Kul ett tag ...

Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 48,542 poäng 20k badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

  • 2
Foto på experience

experience

  • 3,226 poäng 3k badge 2x thumb
Hmm... detta låter inte alls bra. Jag var nära att göra detta för ett tag sedan, men ångrade mig i sista stund och skapade en dubblettkund, tur det.

Hur funkar detta Visma? Ändras även historiska fakturor eller gäller detta endast ordrar?
Är ju väldigt bra om en sådan sak kan ärvas ner och sparas på orderraden/ordern.
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 48,542 poäng 20k badge 2x thumb
Är detta fel konstaterat eller hickade systemet?
Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 24,048 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Pacsac & Experience!

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt att det dröjt innan ni fått återkoppling här i tråden.

Jag kan återskapa det du beskriver pacsac genom att göra följande:
1. Skapa en order och skriv ut orderbekräftelsen till en kund med valuta SEK, totalbeloppet här blev 3500:-.
2. Gå in under Försäljning - Kunder - redigera kunden jag nyss skapade en order till och ändra valutan till euro. 
3. Gå tillbaka till Försäljning - Order - Pågående ordrar - öppnar här min order som jag skapade och ser nu att beloppet är 3500 euro istället.

Vi har tagit detta vidare och återkommer här i tråden så fort vi har mer information. Tveka inte på att återkomma här i tråden om ni gjort på något annat sätt en det jag beskrivit ovan. 

Ha en fin dag!

/Lovisa 
Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 24,048 poäng 20k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej igen! 

Vi har nu släppt en ny version där detta är åtgärdat :)

Om du har skapat en order och en orderbekräftelse till en kund i valuta SEK och sedan ändrar på kunden till EURO i registret och därefter öppnar upp ordern igen så kommer beloppet i SEK att ligga kvar. Programmet kommer inte ändra valuta. 

Ha en fin onsdag!

/Lovisa

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.