Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Valutadiff - eEkonomi

Hejsan,
Jag använder Visma E-ekonomi
Jag har fakturerat mina kund i Euro och då räknar VISMA ut hur mycket det skall bli i SEK. När jag sedan bokfört fakturan så stämmer inte beloppet med det belopp jag fått betalt på mitt bankkonto p.g.a växlingkursen. För att få min bokföring att stämma med mitt bankkonto kan jag då bara göra en insättning i Visma som jag kallar Valutadiff? Jag tror jag kunde ändrat beloppet redan när jag bokförde fakturan/fakturorna men gjorde ej detta.

Tacksam för hjälp
MVH Malin

 

 

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-06-13.

4 SVAR 4
Pacsac
CHAMPION

eEkonomi justerar både kundfakturor och leverantörsfakturor automatiskt för mig vid betalning.
dvs bokar kursdiff på respektive konto och även bankavgiften
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Ja men då skall jag väl ha fyllt i det aktuella beloppet jag fick inbetalt på mitt konto när jag bokfört fakturan. Detta ändrade jag ej utan det belopp som Visma räknat ut bokfördes.
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

När du skapar en faktura i EUR bokförs försäljning och fordran enligt dagskursen.
När du sen markerar fakturan som betald markerar du rutan Utlandsbetalning och fyller i beloppet i SEK som kommit in på ditt konto och därefter kan du ange ev bankavgift och beloppet i EUR som betalats.
Då kommer programmet bokföra kursdifferensen.
Har du ett valutakonto på banken lägger du också upp det i programmet och då finns det ingen valutadifferens att bokföra.

Har du redan hunnit bokföra kundfakturan som betald kan du precis som du säger matcha resterande belopp mot en Övrig insättning - Egen kontering där du väljer konto för kursdifferens.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

This reply was created from a merged topic originally titled
Kursdifferenser.


Jag har utländska kunder o leverantörer. Kunder betalar i Euro och jag betalar leverantörsfakturor i Euro. Men när pengarna kommer in eller jag betalar ut är det ibland för lite eller för mycket. Antagligen p.g.a kursdifferenser. Hur bokför jag detta. Jag tänker bokföra detta innan jag redovisar moms.I mitt fall redovisar jag moms för april,maj,juni.Tillämpar faktureringsmetod. Ewa