Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Valutakonto samt kurs -i eEkonomi

Jag har ett valutakonto ( €) ,men aktuella saldot visas i SEK i Visma? Vore bättre ( åtminstone för mig) att saldot visats i just den aktuella valutan  €. Kan man ändra det i någon inställning?

Skickar såklart en hel del kundfakturor i € , men får även lika många levfakturor i €.
Varifrån hämtar Visma sin € kurs som kommer in per automatik när man skriver in en leverantörsfaktura ( vet att man kan ändra kursen manuellt, men vill gärna ändå veta )

Finns det på något ställe i Visma (e-ekonomi) som man kan se aktuell € kurs, utan att lägga in en leverantörsfaktura exempelvis?

Tack,
Mvh Henrik Silvryd

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 230316

13 SVAR 13
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej, 

Tack för att du tar dig tid att skriva i vårt forum. Det går inte att ändra inställnignar för att se euro på saldot just nu, eftersom din bokföring görs i SEK på kontot så är detta inte ett alternativ i programmet idag. 

Valutakurserna i Visma eEkonomi hämtas från Europeiska Centralbanken. På deras hemsida kan du se exakt datum för datum, här kan du se EUR. Du kan dock också enkelt se valutakursen i programmet, det gör du via Inställningar - Kassa- och bankkonton - Klicka på ditt valutakonto - Värdera. Här kan du ändra datum till de önskade datumet så visas valutakursen för den dag du valt. Jag förstår också att du har märkt att man kan skriva en leverantörsfaktura, vilket också är ett alternativ såklart. 

Återkom om du funderar på något annat!
Ha en fin kväll.
/My 

Hej Fredrik!
Nej vad gäller redovisningsvaluta i Visma eEkonomi så är det fortfarande som min kollega Theodor skriver lite högre upp i tråden. Det finns ingen möjlighet att ställa in någon annan redovisningsvaluta än SEK. 

 

Förstår att du verkligen skulle uppskatta en förändring kring detta men vill vara ärligt med att det inte är något vi kommer att förändra i närtid. 

 

/Tinna

 

 


 

 

Pacsac
CHAMPION


Har en fundering på detta;
Jag får in Euro på mitt konto OCH betalar i Euro, men på in/ut-betalningarna så blir det konterat en valutavinst eller förlust. Detta är för mig lite konstigt.
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!
Fördelen med valutakonto är framförallt att du slipper fram- och tillbakaväxlingar hos banken.
Däremot måste du fortfarande bokföra alla händelser i SEK vilket gör att en omräkning görs i din bokföring.
Differensen kommer av att du till exempel vid en leverantörsfaktura på 1000EUR bokför detta som en kostnad och leverantörsskuld på exempelvis 10 000SEK. När du sen betalar så ska leverantörsskulden fortfarande minska med 10 000SEK men du har däremot kanske betalat mer eller mindre beroende på hur kursen har rört sig. Mellanskillnaden bokförs på ett kursvinst-/förlustkonto.
Detta sköter Visma eEkonomi automatiskt.
När du har ett valutakonto ska du också vid ett bokslut göra en värdering av saldot på kontot. Det gör du under Inställningar - Kassa och bankkonton.
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~

Jag förstår att göra värdering vid bokslut men inte löpande. € 10 000.- är ju just det eftersom det kom in och ut just det, men nu blir det ju så här med fiktiva värden
AnnicaL
CHAMPION

Om du har de flesta affärshändelserna i € är det tillåtet att ha denna valuta som redovisningsvaluta, då blir det inte alla dessa omräkningar. Kanske nåt att tänka på? 

funkar detta i eEkonomi?

Har lön och kostnader för 2 milj i SEK och SEK 8 milj i Euro

Det finns en inställning Inhemsk valuta i Företagsinställningarna, jag skulle anta (men som sagt bara anta) att det går att välja när man lägger upp ett företag i eEkonomi.
Om du har AB måste du anmäla till Bolagsverket om du ändrar valuta.
Det för ju med sig andra saker att tänka på, såsom att alla inköp i SEK måste räknas om till  € - hela processen måste vara väl genomtänkt innan man genomför en ändring. 
Menar du 8 milj SEK i € (dvs ca 0,8 milj €) eller 8 milj €? Du får räkna på samtliga transaktioner, både intäkter och kostnader, om det ska gå att avgöra om det kan vara en bra lösning att ändra redovisningsvaluta.
Pacsac
CHAMPION


Har en liten fundering;
Fick in € 10 000.- och då är kursen 10,25
Betalar sedan ut € 10 000.- då till en kurs 10,45
(Ingen växling till SEK har gjorts)
så har jag i bokföringen gjort en förlust på SEK 2 000.-
MEN det har jag ju inte


AnnicaL
CHAMPION

Där har du skillnaden mellan bankernas köp- och säljkurser... 

Nej, det är den officiella valutakursen som kan skilja, det är ca 30 dagar emellan
Och inget köp eller sälj har gjorts av Euro-SEK bara bokföring
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej Pacsac,


I eEkonomi finns det ingen möjlighet att i dagsläget ställa in någon annan redovisningsvaluta än SEK. Eftersom att bokföringen därför måste göras i SEK så sker omvandling från EUR till SEK utifrån valutakursen för dagen. 


Jag förstår hur du tänker att du får in € 10 000:- och sedan betalar € 10 000:-. Att du då inte har gjort någon förlust eftersom du har handlat med samma belopp i €, men eftersom att omvandlingen sker för varje transaktionsdatum utifrån valutakursen för dagen blir det en valuta- vinst/förlust och eftersom det inte går att ställa in redovisning i EUR eller att t.ex. värdering enbart ska göras i slutet av året uppstår därför diffarna som du beskriver ovan. 


Ha en fin dag!
/Theodor 
Fredman
MEDLEM

Hej,

Har det skett någon ändring av funktionaliteten i programmet sedan senaste svar i denna tråd? Så att man kan använda annan redovisningsvaluta än SEK? Har ett uppdrag som jag skulle behöva ha USD som redovisningsvaluta.

/Fredrik