Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Valutaskillnad orsakar felaktig delbetalning - eEkonomi

Jag skickade en faktura till en utlandskund. Mellan att fakturan skickades och att jag tog emot betalningen så skiftade valutakursen. Därmed fick jag in 200kr mindre (i sek) än vad ursprungsfakturan stod i. Fakturan var i USD. 

Nu har programmet felaktigt markerat detta som en delbetalning, och som att det är 200 kr kvar att betala. Förmodligen var det jag som gjorde något fel då det har fungerat förut, frågan är nu hur jag skall rätta till detta.
2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Mellanskillnaden - det saknade beloppet - ska du bokföra debet på konto för valutakursförluster konto 7960.
Så nu i efterhand borde du kunna boka

7960 debet och 1510 kredit för det återstående beloppet.



Mikael Pettersson
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej!

 
 

Programmet brukar hålla koll på detta själv, och bokar upp eventuell valutakursvinst- eller förlust.

Gå till Kassa och bankhändelser, klicka på händelsen och välj Ångra matchning så kan du göra om det från början. Se till att Utlandsbetalning är ibockat och att totalbeloppet i USD (beloppet som står på fakturan) är ifyllt i rutan för Utländskt belopp. Om inte totalbeloppet på fakturan anges misstänker jag att det blir en delbetalning, vilket kanske har skett i ditt fall. I vår skrivna hjälp kan du läsa mer om hur du hanterar utländsk faktura och dess betalning

 
 

Återkom om det inte fungerar!

 
 

Ha det fint!

 
 

Moa