Var är databasen nuförtiden i Administration?

• 0
  • 3
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 månad sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Efter introduktionen av SQLserver så hittar vi inte rent fysiskt var databasen ligger? I den gamla katalogen ligger bara en FTG1.ini?
Vi har en SQL-fråga från ett annat program som har gått in och hämtat data, men det går ju inte längre.
Foto på Micke_HS

Micke_HS

• 162 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 3 månader sedan

• 0
  • 3
Foto på Annica

Annica, Champion

• 3,784 poäng 3k badge 2x thumb
I en tidigare tråd Egna rapporter via Microsoft Access fanns svaret: 

På den maskin som ni körde visma-installationen så har en SQLExpress-databas satts upp. Enklaste sättet att få tag på sökvägen till databasen är att titta på FTG.ini-filen som ligger i den gamla företagsmappen. Under rubriken "[DataSource]" hittar du "DBInstance" och "DBName". 

För "Övningsbolaget 2000" så ser det ut som följer: 
DBInstance=(local)\VISMA
DBName=SPCS_Adm_Ovnbol2000

Den informationen kan du använda för att ansluta till SQL-databasen antingen direkt ifrån Access eller genom att sätta upp en ODBC-datakälla som du sen ansluter till i Access. 

Foto på Micke_HS

Micke_HS

• 162 poäng 100 badge 2x thumb
Hej! ledsen för sent svar.
Tyvärr är detta en för kortfattad instruktion för mig; jag kan koppla access mot datakällan som nämns i FTG1.ini, men det finns ingenting där som jag kan ha nytta av. 

Jag hittar ingen data jag är van vid, bara en massa tabeller med namn som "INFORMATION_SCHEMA_ROUTINES" etc som bara innehåller "Nonsens".
Foto på Annica

Annica, Champion

• 3,784 poäng 3k badge 2x thumb
Du kanske hittar OOF? Den innehåller alla order-, offert- och fakturarader. Sen är det ju inte så enkelt att lura ut vad fälten innehåller för data. Men det går...
Foto på Kristina Gunnarsson

Kristina Gunnarsson, Moderator

• 1,858 poäng 1k badge 2x thumb
Hej Micke_HS,

På den maskinen där ni gjort serverinstallationen av Visma Administration ligger SQL-servern installerad. Standardsökvägen för SQL:en är C:\ProgramData\Visma\Shareddata\MSSQL12.VISMA\MSSQL\DATA. Den kan vara lite krånglig att hitta eftersom mappen programdata är dold som default i Windows. 

Hittar du inte dina filer så är du välkommen att höra av dig till vår supportavdelning så hjälper vi dig. 

Ha en fortsatt fin dag! /Kristina 
(Redigerad)