Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Var hittar jag ev. outnyttjat underskott från föregående år?

Testar i år på egen hand med eEkonomis dekl./årsred. modul. I den återfinns ovan nämnda rad att ev. fylla i. Nu gick vi med vinst föregående år, men dessförinnan med förlust. Var hittar jag dessa ev. siffror är min fråga? Tacksam för svar :)!
13 SVAR 13
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om du bedriver AB hittar du underskottet på bolagets förtryckta blankett Inkomst deklaration 2, pappersblanketten.
Annars hittar du uppgiften via bolagets inloggning hos skatteverket.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Återigen tack :)!
Fd medlem
Inte tillämpbar

En fråga till, vad ska jag ev. fylla i  i rutan  under skattemässiga justeringar "Pensionskostnader (som ingår i p.3.8)?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om du betalat premie för pensionsförsäkring

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

.........här ingår även den del av Fora försäkringen som avser pension.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

...eventuellt belopp skall även anges på deklarationens framsida ruta 1.4 underlag för särskild löneskatt på pensionskostnader.

Mikael
Roffakab
CHAMPION

Hej

Punkten ingår inte direkt i de skattemässiga justeringarna utan ligger under "Övriga uppgifter".

Här fyller du i beloppet för den del av Personalkostnader (p.3.8)som är pensionskostnader. Beloppet bör överensstämma med beloppet som du angett i "Underlag för särskild löneskatt) i Inkomstdeklaration 2 p.1.4

MVH
Rolf
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack. Jag ser nu att under "Bokförda kostnader som inte ska dras av" 4.4B "Andra ej bokförda kostnader" har jag ett belopp på 16000kr och det blir en pluspost på det skattemässiga resultatet. Är det rätt? Skattar man på ej avdragsgilla kostnader? Är väldigt tacksam för svar :).
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja
Om du följer normal-kontoplanen så hjälper programmet dig att hålla reda på sådana kostnader som bolaget kan betala men som också kostar bolagsskatt, så det är riktigt.

Mikael 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack 🙂
Roffakab
CHAMPION

Hej

Ja återläggning av ej avdragsgilla kostnader höjer upp det skattemässiga resultatet.

Däremot är jag lite tveksam till dina uppgifter ovan. "Bokförda kostnader som inte ska dras av" ligger under punkt 4.3.

Ett belopp i ruta 4.4b "Andra ej bokförda kostnader" ska reducera ditt resultat.

Vet du vad beloppet avser?

MVH
Rolf
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du har helt rätt, jag skrev fel. Det är under 4.3. Det avser ej avdragsgill sjukförsäkring och ej avdragsgill representation. Tack för hjälpen MVH Helena
Roffakab
CHAMPION

Så bra
Rolf