Supporten tipsar: Hitta betalfil/försvunnen bgcdata-fil - Administration

• 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Kräver inget svar
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

När du gör en utbetalning till Bankgirot i programmet skapas det en fil som heter bgcdata.in.
Vill du kontrollera var din bgc-datafil har sparats gör du det under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Betalningar - Utbetalningar - Flik 3 LB-rutin.
I rutan "Sökväg till mappen där betalfilen sparas" ser du sökvägen till var filen sparats.
Foto på Linda Johannesson

Linda Johannesson, Fd anställd

• 1,260 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 5 år sedan

• 0
  • 2
Foto på Bj

Bj

• 4,828 poäng 4k badge 2x thumb
Läste att man skulle använda Codepage850 som teckenuppsättning. Jag är (ganska) säker på att jag igår använde första alternativet ISO8859. Och den filen är idag dragen från kontot. Vad är det för skillnad på alternativen som Swedbank lagt upp?
Foto på Linda

Linda

• 244 poäng 100 badge 2x thumb

Jag har gjort på precis samma sätt med samma resultat, filen är dragen från kontot!

Finns det någon på supporten som kan svara på detta?

Foto på uli

uli

• 62 poäng
Så gjorde vi med - får se om betalningen går igenom imorgon....
Foto på Petra Argus Turesson

Petra Argus Turesson, Fd Moderator

• 3,254 poäng 3k badge 2x thumb
Hej!

Det blir inget fel med betalningarna, det enda som eventuellt kan påverkas är att å ä ö visas felaktigt vid avisering.
Foto på Sandarna

Sandarna

• 60 poäng
Hej! Visma känner inte av att jag skickat filen, fungerade bra att skicka på swedbank men var tvungen att ändra status manuellt i visma, vad kan vara problemet?
Foto på Sara Lindblom

Sara Lindblom, Moderator

• 3,136 poäng 3k badge 2x thumb
Hej!

Kan det vara så att du inte har den senaste versionen (2015.23) av Visma Administration? Från version 2015.1 ska fakturorna få status Betald eller På väg (beroende på vilken inställning man gjort) så fort filen är skapad.

Vill du att filen ska få status Betald gör du inställningen enligt bilden nedan i företagsinställningarna, har du ingen markering i rutan blir statusen istället På väg per automatik.

Foto på volvo12

volvo12

• 824 poäng 500 badge 2x thumb
Hur ser man vilken nummerserie betalningsfilen har fått ? Vid utbet i måndags så kom alla utbet.filer upp i rutan hos Swedbank och den föreslog t o m fel utbet.fil !!  Förslaget blev nästsista filen men blev misstänksam när samma nr föreslogs som redan stod i listan , en lista som är så komprimerad att det inte framgår datum på dom. Vid nästa utbet skall jag försöka rensa denna lista så att enbart den nya utbet.filen kommer fram - om det nu går ??  Är det nåt ni känner till ??
Foto på Elin Håkansson

Elin Håkansson, Fd Moderator

• 6,302 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Sker detta när du är inloggad på banken? Visma Administration skapar endast filen i programmet och sen kan vi inte styra mer. Kontrollera gärna med din bank om detta är något som går att göra.

/Elin
Foto på volvo12

volvo12

Det är faktiskt Visma som skapar detta problem ,  katalogen SPCS där hamnar alla utbet.filer men dom raderas inte automatiskt utan alla ligger kvar. Det är väl OK i  för sig om programmet BARA skickade över info om den SENASTE filen till Swedbank.

Så gjordes det tidigare. Nu har jag själv makulerat alla betal.filer förutom den sista men detta måste tyvärr göras om och om igen. Inte bra.

Programmet måste justeras om så att det är bara den sist skickade filen som 'syns'  och kommer fram till banken - ändras till version .24 .    Tack .

Foto på volvo12

volvo12

Förresten - inte nog med detta , felaktig betalningsfil är föreslagen av programmet. Det blir den FÖREGÅENDE filen som är i rutan för att skickas.  !! ??

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.