Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Vara från annat EU land -> rad 20 momsredovisningen - Visma eEkonom

Jag köper en marknadsförings vara från annat EU land som ska, enligt Skatteverket, in på rad 20 på momsredovisningen.
Jag använder mig idag av konto 5900 Reklam & PR (gruppkonto) men vilket konto ska jag använda mig av för att det ska bli rätt i momsredovisningen?
Använder mig av Visma eEkonomi.
2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det borde finnas ett konto i programmet som motsvarar konto 4056 i Adm 1000 som samlas i ruta 30 i din momsrapport.

Här måste du starta din kontering för att momsredovisningen ska bli korrekt. Vill du sedan ha kostnaden bland dina övriga reklamkostnader får du skapa ett eget omföringskonto - i närheten av 4056 - som du krediterar och därefter debiterar ditt reklamkonto 5910 så får du kostnaden i slutänden på rätt konto utan att störa momsstatistiken som hänger ihop med konto 4056.

Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej ALR,

Det är helt korrekt som Mikael skriver att du ska använda dig av konto 4056, som har momskod 20.
När du bokför och söker efter kontot så sätt markering i rutan Visa även inaktiva poster så ska du få fram det.

I tråden Konton vid tjänste- & varuinköp inom och utanför EU  hittar du information om hur du kan bokföra.

Ha en fin dag
/Susan