Vara kvar i eget AB under 2016?

• 0
  • 6
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Jag har precis fått veta att man kan vara kvar i eget AB under 2016 och dessutom göra deklaration och årsbokslut för 2016?
Stämmer det? Varför i så fall sålde ni på mig eEkonomi med argumentet att det inte går att jobba i eget AB längre än till maj 2016?
Foto på AWF

AWF

• 3,422 poäng 3k badge 2x thumb

Publicerades för 4 år sedan

• 0
  • 6
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 92,890 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Det stämmer att 2016 är sista året som Visma Eget Aktiebolag går att användas, det kommer också släppas en deklarationsversion för att deklarera 2016.
Jag är väldigt ledsen om du har fått felaktig information och har tagit det vidare till vår försäljningsavdelning.

Vill du så ber jag gärna en kollega ringa upp eller om du själv kontaktar vår avtalsavdelning på telefonnummer 0470-706250.

/Anna
Foto på AWF

AWF

Tack! Jag jobbar mer än gärna kvar i eget AB. Älskar det programmet. Kärleken har tyvärr inte uppstått för eEkonomi :-))
Foto på svenne

svenne

• 636 poäng 500 badge 2x thumb
Det har även jag gjort och kommer sedan att söka något annat än eEkonomi. Det abonnemanget förlänger jag inte. 
Foto på Kerstin61

Kerstin61

• 568 poäng 500 badge 2x thumb

BRA, samma här.

//Kerstin.

Foto på Trille

Trille

• 118 poäng 100 badge 2x thumb
Från att ha haft visma enskild firma så startade jag ett AB då det ej krävdes revisor och var så enkelt att jag kunde sköta all bokföring själv. Nu när det försvinner och jag redan ligger på marginalen så kan jag eventuellt bli tvungen att likvidera bolaget på grund av att fötterna rycks undan. Jag har varken tid eller lust att lära mig kontera som tydligen är nödvändigt i e-ekonomi. Nu är domedagen här i form av nyår....
Foto på Per

Per

• 490 poäng 250 badge 2x thumb
Hej Trille.
Gå till http://www.bokforingsprogram24.se/ och kolla på olika program.
Det kanske går att hitta något där. Bokios program verkar kunna vara något.
//Per.
Foto på Trille

Trille

• 118 poäng 100 badge 2x thumb
Bokför nu tillsvidare i bokio MEN att bokföra 4 kvitton tog två timmar, det här går bara inte! Nu är vismas program låst med den påföljden att jag inte kunde rätta til en felaktighet...suck Känner mig ganska säker på att det blir revision av det här. Nu har jag iallafall gjort så gott jag kunnat och stängt året. Men fy f...n va bökigt det var att lägga in startvärden då man inte kan ett enda kontonummer!
Foto på svenne

svenne

• 636 poäng 500 badge 2x thumb
 Instämmer helt!!
(Redigerad)
Foto på Anna Svensson

Hej Per och Svenne!

Jag sammanställer alla synpunkter och diskuterar med berörda så jag är väldigt tacksam för att ni delar med er!
Är det just bokföringen som är det krångligaste eller är det någon annan del som ni ser problem med?
Mejla mig gärna på anna.svensson@visma.com.

/Anna
Foto på Anna Svensson

Hej!

Jag såg att du skulle bli kontaktad senare idag av min kollega gällande bekymmer med värdena i Visma eEkonomi. 
Du får jättegärna mejla mig vad du tycker är det största bekymret med Visma eEkonomi - vi lyssnar och försöker hela tiden förbättra flödena och informationen.
anna.svensson@visma.com.

Mvh
Anna
Foto på Daniel Svanberg

Daniel Svanberg

• 748 poäng 500 badge 2x thumb
Tyvärr är det inte ett problem som överskuggar de andra utan en stor hög med mindre problem. Eget AB är som att köra trehjuling på en asfalterad uppfart. Med eekonomi blir trehjulingen satt på en uppfart fylld av singel och sen får man frågan vilken sten man har bekymmer med.

Att kontakta support för hjälp att komma vidare fungerar men man ska överväga om det är värt energin att lämna förbättringsförslag. Söker man så upptäcker man oftast att andra redan gett liknande förslag flera år tidigare och då känner man sig bara missmodig.

Trösten är att när man väl tagit sig in i eekonomi så har man inte längre så stor tröskel att byta system senare. Utanför Eget AB så är övriga produkter på marknaden ganska snarlika och man tvingas lära sig traditionell bokföring och kontotabeller med mer eller mindre bra stödfunktioner.
Min uppfattning är att det finns alternativ som är bättre än eekonomi när det gäller användargränssnitt, arbetsflöden och mobilitet (vilket jag iofs inte tycker är så viktigt men hade dock förväntat mig på en weblösning). Dock är de något helt annat än Eget AB så kommer man därifrån så är det fortfarande en trygghet att ha Vismas support att hålla i handen.
Foto på Mats L 65

Mats L 65

• 106 poäng 100 badge 2x thumb

Jag har nu, efter 10 år med Enskild Firma och Eget AB, under 2017 tvingats använda mig av e-ekonomi. Upplevelsen har varit ALLT annat än positiv.

Till att börja med fått lägga förmodligen lika mycket tid i år som jag gjort under under mina 10 år med EF och Eget AB, och jag förstår fortfarande inte. Jag har fått lägga dagar på att bokföra, vilket medfört att min debiterbara tid mot kund minskat. Och ändå blir det fel.

Jag har fått gå en utbildning i grundläggande bokföring, vilket i och för sig kan vara bra, men det kostar mig dels kursavgift och minskad debiterad tid mot kund dvs mindre intäkter.

Det stöd och den hjälp jag fick i Eget AB är helt borta. Titta i forumet säger ni, men när jag inte förstår hjälper det inte. Jag är INTE ekonom och har inte tid att bli det. Jag har heller inte tillräcklig kunskap för att ställa rätt frågor till supporten och förstå svaret för att sedan kunna upprepa proseduren i e-ekonomi. Varje gång jag bokför känner jag en stor osäkerhet "gör jag rätt, Vågar jag".

Jag har heller inget behov att kunna bokföra varken i hissen hos kunden eller från vilken dator som helst i världen. Jag har min kontorsplats med plats för min bolagspärm verifikationer mm. och där utför jag min bokföring i lugn och ro.

Vidare har jag förlorat den ekonomiska kontrollen i mitt företag, jag får helt enkelt inte ut information på ett för mig begripligt sätt.

Ni på Visma har på ett effektiv sätt "dödat" glädjen i att själv kunna hålla i den ekonomika kontrollen och se företaget gå framåt. Det känns nästan som om det var syftet med e-ekonomi, att få mig m.fl. att söka proffesionell hjälp. Har ni fått hybris och ser bara er egen fullkommlighet??

Om beslutet att skrota EF och Eget AB baserats på ekonomiska skäl kunde ni ju ha frågat oss kunder, för jag skulle gladeligen kunnat betala minst lika mycket för Eget AB som jag nu betalar för e-ekonomi.

Nej Visma UNDERKÄNT... tänk om!!

//Mats

Foto på carip

carip

• 412 poäng 250 badge 2x thumb
Jag håller helt med dig Mats.
Känner att jag tappat kontrollen över det ekonomiska och tvekar om jag kan skriva under och lämna in årsredovisning och deklaration på heder och samvete. 
Varför kan ni inte låta oss som trivdes med eget AB få fortsätta med detta. Fantastiskt att ni lämnar alla nöjda kunder och ser till att vi inte är nöjda.
Att byta till E-ekonomi var det sämsta jag nånsin kunde göra. 
Snälla ta tillbaka eget AB annars måste jag se mig om efter något annat program - det är ohållbart att inte känna att man har kontroll över bokföringen.
Sen tycker jag konteringshjälpen på leverantörsfakturorna beroende på hur andra konterat på den leverantören är galet. Ser att de flesta missat att bokföra omvänd moms på annonsering från utlandet så då stjälper den hjälpen om det blir en revision.
Blir nu tvungen att lämna Visma efter en herrans massa år då ni slutat lyssna på oss kunder.
Varför kan ni inte ta tillbaka eget AB?
Foto på Anna Svensson

Hej!

Vad ledsen jag blir när jag läser hur stökigt ni tycker att det är. Jag skulle gärna vilja be en kollega kontakta er så att vi gör allt vi kan för att ni ska komma igång och verkligen hitta fördelarna med Visma eEkonomi för just er. 

@Carip: Det låter väldigt konstigt med konteringshjälpen som inte fungerar. I exemplet med utländska leverantörer ska det fungera såhär: När du skapar en leverantörsfaktura från annat EU-land kommer den automatiska bokföringshjälpen inte upp. Istället föreslås konto 4056, 2645 och 2614 (inköp varor 25% EG och konto för beräknad ingående och utgående moms) och ett meddelande att du bör byta konto om det gäller tjänst. Detta görs första gången du skapar en leverantörsfaktura för denna leverantören. Vilken leverantör är det du har angett?

Mvh
Anna
Foto på Per

Per

• 490 poäng 250 badge 2x thumb
Jag använder bara eget ab och vill helst göra det även efter 2016, hoppas verkligen att jag kan göra det. Finns ingen anledning att byta bort ett bra och fungerande system. Behåll det och gör ev. uppgraderingar istället om det t.ex. gäller webbasering eller omsättningsgräns. Eller bara behåll det, för oss som vill ha det.

//Per. 
Foto på AWF

AWF

Snälla Visma! Kan ni inte låta oss få ha kvar programmet? Kommer aldrig gå över till eEkonomi eftersom det inte är nödvändigt med traditionell bokföring. Ni lär förlora många kunder på intoleransen gentemot eget AB kunderna.
(Redigerad)
Foto på Helen

Helen

• 5,078 poäng 5k badge 2x thumb
Jag bokförde i många år i Visma Enskild Firma och tyckte om det. Enkelt och användarvänligt!

Sedan drygt 1 år bokför jag i Visma Administration (har en del kunder jag bokför åt). Det tog tid att lära sig, men är idag ett tryggt program att arbeta i. Enkel och ren layout. Klassisk bokföring. 

Sedan ett halvår bokför jag även i Visma eEkonomi (för en kunds räkning). Det är jag fortfarande INTE förtrogen med. Uppkopplingen mot internet tar ibland lång tid och blir ett stressmoment. Layouten på verifikationer och rapporter är ful... (ska nog verka modérn). För att ändra i felaktigt bokförda verifikationer krävs att man gör nya ändringsverifikationer, vilket skapar fler antal verifikationer. Dessutom läggs de på datumet för den första felaktiga verifikationen, men med ett verifkationsnummer som ligger långt från händelsen, vilket skapar oordning i verifikationsnummerföljden.
Jag stöttar verkligen er som vill ha kvar Visma Eget Aktiebolag! / Helen Andersson
Foto på Kerstin61

Kerstin61

Håller med till 100%.

Vill ha kvar Eget AB.

//Kerstin.

Foto på EHS

EHS

• 566 poäng 500 badge 2x thumb
Instämmer med användarna ovan.

Anna, ditt inlägg är ju Huvudet på Spiken. Jag citerar dig:

"Hej Per och Svenne!

Jag sammanställer alla synpunkter och diskuterar med berörda så jag är väldigt tacksam för att ni delar med er!
Är det just bokföringen som är det krångligaste eller är det någon annan del som ni ser problem med?
Mejla mig gärna på anna.svensson@visma.com."

Jag har talat, chattat och mailat med många i supporten och även några Moderatorer och gjort några inlägg i forumet. Gemensamt för de alla, precis som du uttrycker ovan, är att de alltid frågar vad jag vill ha och vilka funktioner jag behöver. Det är detta som skrämmande. Hur kan ni ha haft en produkt som, vad jag förstår (väldigt) många varit (mycket) nöjda med under många år och upphöra med den, ersätta den med ett underutvecklat manuellt webstöd för bokföring, fakturering och redovisning utan att undersöka vad kunderna vill ha och vad de behöver?

Hur kan hela er VISMA-maskin med all den erfarenhet som finns där inte förstå detta från början? Det känns som att ni startar från noll med e-Ekonomi och behöver massor med hjälp med utveckling. Inget illa menat, men vilka har ni anställt och vilka referensgrupper har ni haft? Ärligt, detta känns otryggt.

Jag har flera gånger påpekat de underliga manuella och totalt (för mig) ointressanta ca 4 stegen för t.ex. lönebokföring i eEkonomi jämfört med Eget AB. Som svar får jag då: "Skicka gärna in vilka moment detta avser" -ERR...hur kan ni inte förstå detta av er själva i förväg? Bara ett exempel av många.

Alla de manuella stegen med debet/kredit, kontonr och kontoplaner är ett makrofeltänk - vilken egenföretagare eller småföretagare vill hålla på detta? Och som sagt den mer viktiga frågan - HUR kan ni inte fatta detta från början....

Jag kommer att kontakta supporten på måndag och be dem lägga mig tillbaka i Eget AB 2016 inkl. deklaration för 2016. Min förhoppning är att Eget AB på ngt sätt kan leva kvar inom eller utanför VISMA. Det blir i vilket fall inte e-Ekonomi för mig. Grundtanken med det systemet verkar ju vara att en ekonom eller redovisningsekonom sitter och bokför alla dessa manuella steg. Men om jag har en sådan vad ska jag då med eEkonomi till?

Med vänlig hälsning
Johan Larsson
(Redigerad)
Foto på SOTP

SOTP

• 3,054 poäng 3k badge 2x thumb
Håller fullständigt med dig Johan.

Det som är mest underligt med eekonomi och supporten är att Eekonomi inte är en speciellt ny utvecklad produkt, den har funnit mer än 5år?! Och ändå är den bara halvfärdig, dom gånger man inför något nytt i programmet så verkar det även vara så att man gör detta helt och hållet utan att fråga användarna om det är något som man vill ha. Vilket bara medför att programmet blir ännu sämre, ett bra exempel på detta är "datum för leverans". Denna funktion verkar ingen utom Vismas egen personal vilja ha, men trotts att väldigt många mailat supporten och dom utvecklingsansvariga så bryr man sig inte om att ta bort eller göra detta datum möjligt att dölja.

Något som är riktigt skrämmande med Visma är att man lägger pengar på att ha "fejkanvändare" som sitter och berömmer eekonomi på forumet, istället för att lägga dessa pengar på utveckling och buggrättning. Och dom användare som ger programmet kritik, stänger man av i från forumet.
Foto på Kerstin61

Kerstin61

Helt RÄTT !
Märkligt Vismaagerande.
Foto på AWF

AWF

Fick ett ett tips i annan tråd om Hogia Smart som alternativ till Eget AB. Verkar i mina ögon som en mycket bra ersättare för oss som vägrar eEkonomi.
(Redigerad)
Foto på EHS

EHS

• 566 poäng 500 badge 2x thumb
Update!

Pratade precis med Vismas avtalsavdelning. De lägger tillbaka mig i Eget AB för 2016 inkl. dekl.modul för året 2016.

Jag tipsar alla i min och AWF's situation att göra samma - på så sätt kan vi kanske få VISMA att uppdatera och behålla Eget AB.

Givetvis ska Eget AB uppfylla kraven från Skatteverket, FAR och BN. Men det är ju så med alla IT-stöd.

Jag har ju sett de tydliga debet/kredit angivelserna i eEkonomi liksom kontonr och kontoplaner. Men det måste gå att uppdatera Eget AB med dessa på ett smidigt automatiskt sätt så man slipper fylla i själv - annars kommer kunderna att prova och börja använda andra program!

Jag håller tummarna inför 2017!

Med vänlig hälsning
Johan Larsson
070-6699741
Foto på Jimmy Nowén

Jimmy Nowén, Chef Kundrelationer

• 80 poäng 75 badge 2x thumb
Det glädjer oss på Visma mycket att ni är så nöjda med Visma Eget AB och vi arbetar hårt på att fortsätta utveckla våra nya program för bibehålla och helst överträffa den nöjdheten.

Anledningen till att eEkonomi ersätter Eget AB är att fler och fler av våra kunder efterfrågar ett webbaserat program. Det ger en frihet i när och var bokföringen kan utföras och samtidigt trygghet att bokföringsdatan alltid är säkrad oavsett vad som händer. Vi är medvetna om att programmen skiljer sig åt och i vissa delar faktiskt kräver lite mer bokföringskunskap från användaren. De som börjar använda eEkonomi som sitt första bokföringsprogram i Visma är mycket nöjda medan en del av er som är vana vid ett annat Vismaprogram som t ex Visma Eget AB upplever en större omställning. Vi förstår att denna omställning kan kännas frustrerande.

Varför kan vi inte då behålla både eEkonomi och Visma Eget AB så att man som kund kan välja det som passar just mig bäst? Att hålla ett bokförings- och faktureringsprogram uppdaterat både när det gäller driftsäkerhet och nödvändiga uppdateringar vad gäller lagar och regler är resurskrävande och i fallet med eEkonomi och Visma Eget AB har vi helt enkelt varit tvungna att välja det alternativ som flest kunder efterfrågar och det som vi bedömer innehåller förutsättningar för att klara marknadens framtida krav.

Vi kommer att arbeta hårt framöver för att fortsätta utveckla eEkonomi så att så många som möjligt, allra helst alla, blir otroliga nöjda med de möjligheter eEkonomi erbjuder. Under tiden hoppas vi på ert fortsatta förtroende och tålamod med ett lite nytt sätt att jobba med bokföringen.

En nyhet som varit mycket uppskattad bland nya eEkonomi kunder som vill komma igång med programmet är vår e-learning. Den består av 6 moduler och tar totalt 30 minuter att gå igenom. Du når den via...

https://elearning.vismaonline.com/eekonomi/komigang/

Ha en fortsatt trevlig dag och tack för att du är kund i Visma!

Jimmy Nowén
Chef Kundrelationer
Visma Spcs
Foto på Mats

Mats

• 150 poäng 100 badge 2x thumb
Nja, e-learningen är ju inte bra, när jag började kolla på den fanns där med funktioner som inte fanns i verkligheten vilket ställde till problem för mig. Supporten vägrar oxå svara på vilka konto man ska använda, som användare i eget ab behövde man inte kunna dessa, blev en mindre chock sedan med e-ekonomi där man förväntas kunna allt själv... kan inte förstå varför ni inte kan köra en riktig utbildning istället för en dålig e-learning kurs. Helst hade jag haft kvar eget ab Mats
Foto på Anna Svensson

Hej Mats!
Ursäkta sen återkoppling! Vad var det i eLearningen som du inte tycker stämmer? Kikade du på eLearningen som Jimmy länkar till eller den specifikt för er som har bytt från Eget Aktiebolag (https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-eaccounting/se/content/faq/troubleshooting.htm)? - tack för att du återkopplar!

Vi kikar på hur vi kan göra för att hjälpa dig som användare med bokföring på allra bästa sätt.
Du är alltid välkommen att ställa dina bokföringsfrågor här i forumet, här finns många användare som gärna hjälper till med val av konton.
När du skapar leverantörsfakturor i Visma eEkonomi finns det sedan mars en funktion där programmet föreslår bokföringskonton åt dig baserat på vad andra användare har använt för konton till samma leverantör. Har du tidigare skapat leverantörsfaktura från samma leverantör föreslås samma konto du använde förra året.
Vi utvärderar också utbildningar och sätt att komma igång lättast. Tills vidare förutom våra eLearningar kan jag rekommendera Bokföring för nybörjare som du hittar på sidan för våra guider: https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/white-papers
/Anna
Foto på Mats

Mats

Hej Anna, jag klickade på hjälp knappen och använde länk därifrån till e-learning, eftersom det inte funkade i verkligheten med ex att matcha moms ringde jag supporten som inte kunde lösa ärendet, Er second line support svarade sedan att e-learningen även visade framtida funktioner som inte var implementerade och att jag fick göra på något annat vis oklart hur. Min tolkning blev att det inte var så noga om/hur man gjorde med typ momsåterbetalning bara det fanns med någonstans, detta var ju helt fel och nu har jag fått lägga ganska många timmar på att rätta fel
Foto på Anna Svensson

Hej!

Gällande funktionen att matcha momsredovisning mot skattekontot så finns den funktionen idag, däremot uppstod problemet hos dig för att det var en momsdeklaration som var skapad innan detta fanns i Visma eEkonomi.
Har du fått ordning på felen nu eller vill du att jag ska be en kollega kontakta dig?
/Anna
Foto på Mats

Mats

Jag har fått ordning på momsredovisningen nu, men den tar ju ganska mycket mera tid än eget ab...
Foto på AWF

AWF

Hej Jimmy!

Jag gillar idén med webbaserat program. Det som är tråkigt att är ni helt överger enkelheten för oss som valt eget AB just för enkelheten.
Vi hoppar gärna på tåget eekonomi förutsatt att ni förenklar för oss som vill köra enkelt. Annars har du förlorat oss som kund tyvärr. Programmet är fn stelbent och riktar sig enbart till större verksamheter, det passar inte oss.

Med vänlig hälsning Anna

Foto på Ante

Ante

• 1,704 poäng 1k badge 2x thumb
"Fler och fler kunder efterfrågar webbaserat program." Jag måste ha en internetuppkoppling, det kan vi vara överens om. Jag bör ha med mig verifikationspärmen för att kunna sätta in kvittot (då också häftapparat) eller fakturor (hålslag) och jag måste naturligtvis ha en dator, surfplatta eller liknande, kanske räcker det med mobilen i vissa fall.
I just mitt fall har jag alltid pärmen på kontoret där jag har en stationär dator. Jag har aldrig hittills känt behovet att ta med mig verifikationspärmen, leverantörsfakturorna (hålslag och häftapparat) och surfplattan till landstället eller i båten på semestern för att göra bokföringen , då vill jag hellre umgås med familjen. Inte heller har jag behov av att göra bokföringen "ute på fältet hos kunder" utan jag har klarat det alldeles utmärkt att göra det på kontoret. Jag har några kolleger i branschen som resonerar på samma sätt men vi kanske är ganska ensamma om detta? Visst, webbaserade program är det som gäller nu men att det skulle vara ett argument för mig att kunna "bokföra vart jag vill", håller inte. Det är snarare så att det underlättar för programleverantören att göra förändringar utan att skicka ut uppdateringar.
eEkonomi är inte ett bra alternativ till Eget AB men det är tyvärr det enda Visma kan erbjuda.
Gör gärna Visma Eget AB webbaserat så fortsätter jag som kund i annat fall tackar jag för de fina åren tillsammans och väljer en enklare bokföringslösning hos annan leverantör.
(Redigerad)
Foto på Kerstin61

Kerstin61

Helt rätt, samma gäller för oss!
Foto på Sven

Sven

• 200 poäng 100 badge 2x thumb
Tack alla ni som skrivit om era problem med eEkonomi här!

Jag var och tittade på en demonstration av programmet och det räckte för att jag skulle bli tveksam. Efter att ha följt diskussionerna här om hur mycket krångel ni haft med att använda eEkonomi, med övergången från Enkla AB till eEkonomi och att backa tillbaka till Eget AB igen så är jag glad för att jag besparat mig en massa jobb genom att avvakta. Jag fick även tidigt ett svar från Visma att Eget AB skulle kunna användas t.o.m. bokslut för 2016, vilket gav mig tid att titta på alternativa program.

Att försöka få Visma att lyssna på sina kunder och behålla detta enkla bokföringsprogram som inte kräver kvalificerad ekonom/redovisningsutbildning verkar vara som att hälla vatten på en gås. De bara upprepar sitt mantra "Skaffa eEkonomi och tala om för oss vad vi ska göra för att du ska bli nöjd". Varför ska jag skaffa ett program som får så mycket dålig feedback bara för att eventuellt i framtiden få Visma att förenkla programmet så att det motsvarar det som finns idag???

Att skylla allt på att det finns efterfrågan på ett webb-baserat program och att Eget AB därför måste läggas ner är nog inte helt ärligt. Jag tror snarare att piskan viner från ägarna om att öka lönsamheten och att det  löses genom att gallra i produktutbudet.

Jag har utnyttjat detta år till att titta på alternativa redovisningsprogram. Om inte Visma använder de kvarvarande månaderna av 2016 till att ta fram ett användarvänligare alternativ till eEkonomi så kommer min relation med Visma tyvärr att upphöra vid årsskiftet. Jag har inte hittat något som varit lika enkelt som Eget AB så ekonomihanteringen kommer att bli krångligare men förhoppningsvis inte lika komplex som med eEkonomi.

Tack Visma för de här åren med ett utomordentligt lättanvänt program och en bra support. Eget AB har fyllt alla de behov jag som småföretagare har haft för att hantera ekonomin i mitt företag så att jag, revisorn, Skatteverket och Bolagsverket varit nöjda.
Foto på bada

bada

• 206 poäng 100 badge 2x thumb
Arbetar som konsult från mitt eget bolag och har just gjort mitt årsslut och deklaration i Eget AB. Som vanligt fungerade det enkelt och bra. Jag förde över mina uppgifter till eEkonomi. Vilket fungerade hyfsat förstår inte varför jag skall stänga 2016 även i eEkonomi, men det ordnar nog sig.

Efter att bokfört ett utlägg så ser jag skillnaden mellan eget AB och eEkonomi. För att kunna använda eEkonomi så behöver man kunna kontoplaner, debit/kredit och bokföring. Under dessa förutsättningar så är säkert eEkonomi en bra produkt. Att försöka mig på att göra bokslut och deklaration skulle jag aldrig ge mig in på!

Eget AB låg på en perfekt nivå ̈och gav mig stöd för bokföringen/årsbokslut/deklaration och gav mig en översikt på bolagets finanser. Tyvärr så saknar jag allt intresse för kontoplaner och bokföring. Jag har förövrigt inte heller den tiden att sätta mig in i allt som behövs. Jag behöver ju leverera hos mina kunder också. Jag knagglar vidare ett tag till men kommer förmodligen att gå till en redovisningskonsult för att hantera bolagets ekonomi.

Jag kan förstå Vismas problem att de kände sig omkörda med en PC programvara när konkurrenterna hade "molntjänster" och "appar" och behövde profilera om sig. Det syns tydligt på marknadsföringen där "säkerhet i molnet" och "sköt din firma från appar/mobilen" lyfts fram men däremot inte enkelheten i användandet av programmen.

Foto på Daniel Svanberg

Daniel Svanberg

• 748 poäng 500 badge 2x thumb
Jag får lite känsla av new coke https://en.wikipedia.org/wiki/New_Coke kring beslutet att ersätta Eget AB med eekonomi. Man är stressad av att det finns andra produkter på marknaden som många potentiella kunder föredrar men är helt blind för de existerande kunderna som aldrig skulle fått för sig att se sig om efter något annat.

Eekonomi är tyvärr något helt annat än Eget AB som i sin enkelhet mycket mer än ett vanligt bokföringsprogram. All fin vägledning man fick i eget ab saknas helt i eekonomi. Där fick jag automatisk hjälp med skattereglerna när jag fyller i traktamente, milersättning och representation mm. Eekonomi känns som att gå tillbaka till ett traditionellt bokföringsprogram och jag kan inte se att det är varken bättre eller sämre än någon av sina konkurrenter. För den som är van vid Eget AB är det däremot helt otroligt mycket mer tidskrävande. Man måste tex själv hålla koll på belopp för traktamente resp. hur mycket avdrag man ska göra för frukost samt hitta rätt konto bland i en rent onödigt stor kontoplan och varje kontering kräver minst 50% fler klick och val.

Jag förstår argumenten för molnbaserade tjänster men det finns också fördelar med lokala applikationer. Tex går gränssnittet göra bättre och mer responsivt, går att använda utan nätkoppling och man bättre välja själv när man vill utsätta sig för att testa nya versioner av programmet.

Vad som förvånar mig mest är dock att fördelarna med ett webbasert system är så dåligt utnyttjade. Går ju inte alls bokföra tex parkeringskvitton på mobilen vilket jag förväntade mig. Appen är väldigt begränsad och websidan är dåligt anpassad för mobilen.

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.