Vara råkade bli gåva - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej hej

Jag gjorde nyligen för första gången ett sälj. Tyvärr var min betallösning felinställd och betalningen gick aldrig igenom. Dock hann jag skicka varan till kund.
Jag bestämde mig då för att helt sonika ge bort varan (d.v.s. inte kräva in betalning) som en goodwill för att vi som företag hade krånglat till det.

Priset för varan skulle ha varit 100:- inkl. moms och frakten blev 59:- inkl moms. Har ni något förslag på hur jag ska bokföra detta?
Foto på Ricky

Ricky

• 370 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Ricky

Ricky

• 370 poäng 250 badge 2x thumb
Det kanske räcker med att jag bokför kostnaden för frakten som vanligt? Varan i fråga har inget inköpspris eftersom den skänktes till företaget av en privatperson (släkt). Och som sagt, det blev ju inget sälj så någon ingående vinst är det ju inte heller frågan om.

Kanske det räcker som sagt med att bokföra fraktkostnaden och inget annat?
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej,

En gåva som företaget tar emot och vars värde är svårbestämbart men kan antas vara lågt behöver inte bokföras enligt Bokföringslagen.
Finns varan inte i bokföringen behöver den inte bokas bort när du ger bort den. Dubbelkolla gärna med Skatteverket om du är osäker på värdet av varan.

Vi uppfattar det som att du inte tar betalt för frakten från kunden och då får du heller ingen intäkt som behöver bokföras.
Det räcker då med att du bokför fraktkostnaden.

//Susan

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.