Värdeökning av fonder, direktpension samt schablonskatt - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 4 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej!

Kommer från Eget AB och ska nu börja i eEkonomi.

Har följande frågor fn:

1. Företaget har satt en del av sitt kapital i fonder. I eget AB bokförs värdet av dessa vid årets slut i årsrutinerna.  Hur görs det bäst i eEkonomi? (Fonderna sitter fn på konto 1350)

2. Ftg gör även avsättningar till direktpension för ägaren (dvs till mig) som det sedan köps fonder för. Ingen kapitalförsäkring finns. I eget AB bokförs värdet av dessa vid årets slut i årsrutinerna. Så samma fråga här; hur bokförs värdet av fonderna vid årets slut?

3. I eget AB fyller man även i underlag för schablonskattning av fonderna (1) i årsrutinerna. Hur gör jag det i eEkonomi?

Ja det var ett litet axplock av mina funderingar :-)

Med vänlig hälsning Anna

Foto på AWF

AWF

• 3,422 poäng 3k badge 2x thumb

Publicerades för 4 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 93,096 poäng 50k badge 2x thumb
Hej Anna!

Egentligen är de enklast att avsluta 2015 i Visma Eget Aktiebolag och sen uppdatera den ingående balansen i Visma eEkonomi. Du kan fortfarande jobba med det dagliga i Visma eEkonomi men kan avsluta året direkt i Visma Eget Aktiebolag som du känner igen.

/Anna
Foto på AWF

AWF

Allt är redan avslutat i eget AB och IB på plats i eekonomi. Jag tänker framåt och skulle gärna vilja ha svar på mina frågor. Tack!
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 93,096 poäng 50k badge 2x thumb
Hej igen!

Fråga 1 & 2: Värdet på dina fonder/värdepapper bokförs inte utan det är vad du köpte dem för som är bokfört på 1350.  
Vid en ev förändring kan en uppskrivning eller nedskrivning göras för att justera värdet. En ev nedskrivning kan bokföras 1318 mot 8070.
Gällande uppskrivningar så läser jag mig till att det görs väldigt sällan.

Anledningen till att detta fylls i i Årsrutinerna i Visma Eget Aktiebolag är för att om en nedskrivning ska göras så gör programmet det automatiskt.

3: Under Bokföring - Årsavstämning kommer du åt tillvalet Deklaration/Årsredovisning. I tillvalet kan du fylla i uppgifter för den beräknade schablonintäkten.

/Anna
Foto på AWF

AWF

Hej Anna!

Tack och bock för ditt svar, precis vad jag behövde veta!

/Anna

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.