Varför använda konto 1630?

• 1
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
Hej!
Jag har tagit över bokföring från byrå som haft viss personalomsättning, de har gjort lite olika när de bokfört inbetalningar till skatteverket. Den första debeterade 2731 och 2711 i sin kontering för sociala avgifter, den andra bokade mot 1630 för att sedan boka bort från 2731 och 2711. Jag valde då det minst omständliga, alltså bara använda 2731 och 2711 utan att blanda in 1630. Har nu sett här på forumet att man använder 1630 till momsinbetalning också för att sedan boka bort det  från andra konton, finns det nån finess att göra så som jag missat?
Riktig djungel detta...
Foto på Emilia

Emilia

• 492 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

• 1
  • 1
Foto på Mallan

Mallan

• 3,026 poäng 3k badge 2x thumb
För min del tycker jag det är enklare att stämma av skattekontot om jag blandar in 1630. 
Jag hanterar 1630 som vilket företagskonto/kassakonto som helst. 
eEkonomi har ju även en möjlighet under Kassa- och bankhändelser att stämma av kontot på samma sätt som företagskontot. 
Väldigt bra funktion om du frågar mig. 
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 80,536 poäng 50k badge 2x thumb
Aktiebolag ska bokföra via konto skattekonto - t ex 1630 - för att underlätta kontroll..
Enskilda verksamheter är inte lagbundna på samma sätt men Mallans råd ovan är bra att följa

Mikael
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

• 16,034 poäng 10k badge 2x thumb
Jag är total amatör men för vad det är värt - instämmer med Mallan och Mikael ovan.

På sätt och vis är väl skattekontot egentligen att se som vilket annat bankkonto som helst. Eftersom man periodvis har medel på det kontot - och när det är på det konto är de inte på ditt vanliga bankkonto - men inte ännu är dragna av SKV så måste man väl redovisa det kontot separat i sin bokföring? 

Och som Mallan skriver så underlättas det av att du kan ladda ner kontoutdrag från SKV och läsa in dem i eEkonomi så du får extra kontroll. Vid en första anblick kan det verka som extra arbete men min upplevelse är att arbetar man med skattekontot på det sätt som Visma visar i sina filmer så är det rätt smidigt. 
Foto på Emilia

Emilia

Ok tack för svar
Foto på Emilia

Emilia

Får man kontera allt på en gång? Tex sociala avg
1930 k
1630 d
2731 d
2711 d
1630 k
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 80,536 poäng 50k badge 2x thumb
Javisst, håll koll på dateringen och kreditera ag för sig och avdragen skatt för sig 1630 i kredit
Foto på Annica

Annica, Champion

• 4,966 poäng 4k badge 2x thumb
Håller inte riktigt med att allt kan konteras på en gång, det är i min värld 2 olika affärshändelser.
Den första är att du gör skattedeklarationen och skulderna du har på 2731, 2710 och 2650 förs till skattekontot.
Den andra händelsen är att du gör betalningen från banken till skattekontot.
Varje affärshändelse bokförs separat.

//Annica
Foto på Emilia

Emilia

Tack för svar! Vad använder man som verifikation när man för över till skattekontot?
Foto på Annica

Annica, Champion

• 4,966 poäng 4k badge 2x thumb
Bäst är att använda kvittensen du får från skatteverket när du har registrerat deklarationerna.