iZettle bokförs felaktigt på konto 3740 - eEkonomi

  • 1
  • Problem
  • Uppdaterades för 3 månader sedan
  • Löst
  • (Redigerad)
I mina grundinställningar står det att IZettle ska bokföras mot 1680, men när jag läser på verifikationerna läggs hela summan istället på 3740, vilket ger ett väldigt felsaldo på båda två. 
Varför händer det?
Foto på JohannaS

JohannaS

  • 104 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 4 månader sedan

  • 1
Foto på Lars R

Lars R

  • 10,280 poäng 10k badge 2x thumb
Förstår inte frågan. Det är ju du själv som designar det bokföringsförslag som används, eller hur?
Jag kan inte hitta någonstans där man i "grundinställningar" kan knyta iZettle till något specifikt konto?
Använder du eEkonomi?
Foto på Daniel

Daniel, Software Developer - Visma eEkonomi

  • 140 poäng 100 badge 2x thumb
Har du använt funktionen från iZettle där du skickar en länk med kortbetalning till kunden? 
Foto på JohannaS

JohannaS

  • 104 poäng 100 badge 2x thumb
Ja, jag använder eEkonomi. Ska man designa bokföringsförslag till det? Alla guider här visar ju att man ska göra inställningarna i grundinställningar och sen bokförs det automatiskt med kopplingen.

Nej, det är kortbetalningar via iZettles dosa. 
Foto på Lars R

Lars R

  • 10,280 poäng 10k badge 2x thumb
Hej igen,

Då kan jag inte hjälpa dig. Jag har använt eEkonomi i många år och även bokfört köpt med iZettle. Men jag  kan ingenstans hitta de grundinställningar du refererar till.

Jag har som princip att inte använda en enda av de inbyggda bokföringsmallarna utan har skrivit alla själv. Orsaken är att de som utvecklat eEkonomi tror att alla använder en och samma kontoplan. Den kontoplan som man bygger alla inbyggda mallar på är dessutom inte publicerad. Så man ser inte förrän det är för sent vilket konto beloppen hamnar på.

Jag rekommenderar alltså alla att helt strunta i de automatiska funktioner och bokföringsförslag som finns och istället skräddarsy egna som passar dels den egna kontoplanen, dels det egna arbetssättet.
 
Foto på Daniel

Daniel, Software Developer - Visma eEkonomi

  • 140 poäng 100 badge 2x thumb
@JohannaS: När började problemet? 
Foto på JohannaS

JohannaS

  • 104 poäng 100 badge 2x thumb
Det började i år. Innan har det bokförts rätt. Därför jag är förvirrad nu :)
Foto på Daniel

Daniel, Software Developer - Visma eEkonomi

  • 140 poäng 100 badge 2x thumb
Stämmer det att det som inkommit fr o m den 14:e maj bokförts rätt?
Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

  • 9,952 poäng 5k badge 2x thumb
Hej JohannaS

Vad är det för konton inställt om du kikar under Inställningar - Företagsinställningar - Grunduppgifter? Står konto 3740 med här?

Mvh 
Moa
Foto på Lars R

Lars R

  • 9,980 poäng 5k badge 2x thumb
I min version av eEkonomi finns ingen kontoinställning i Grunduppgifter. Gäller frågan något annan program ?
Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

  • 9,952 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Lars R

Det har antagligen att göra med att du inte har aktiverat integrationen som finns mot iZettle. Den aktiveras under Appar och Tillval. Läs mer här: iZettle.

/Moa
Foto på Lars R

Lars R

  • 9,980 poäng 5k badge 2x thumb
Vi har i perioder använt iZettle innan den nuvarande integrationen fanns. När jag läser er korta beskrivning av appen ser jag inte att den ger något som helst mervärde. Köpen via iZettle redovisas ju alltid som en insättning på bankkontot. Och varje sådan bankhändelse måste bokföras separat. Sedan behöver man ju inte någon mer bokföring. Så vad är det som blir enklare med appen? 
Foto på Hilda Kidell

Hilda Kidell , Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 2,570 poäng 2k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej! 

Vi har haft en brist i integrationen med iZettle under en period som har gjort att vissa transaktioner har bokförts mot 3740. Anledningen till att programmet har valt 3740 istället för 1580 är för att 3740 är det konto som används när programmet inte kan avgöra vart pengarna ska bokföras från iZettle. 

Det som gör att bara vissa transaktioner påverkas har vi lyckats se är en betallänksfunktion som iZettle släppte i början av året som vår integration inte hade stöd för till en början.  

Vi har nu åtgärdat detta felet och inga nya transaktioner ska komma in felaktigt bokförda mot 3740. 

Lösningen för att få de gamla verifikationerna korrekt är att korrigera dessa manuellt. 

/Hilda 
Foto på JohannaS

JohannaS

  • 104 poäng 100 badge 2x thumb
Tack för utförligt svar!