Varför går det inte att periodisera på en kreditfaktura? - Administration

  • 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Sammanslagen

Den här konversationen har slagits ihop med en annan. Se huvudkonversationen: Automatperiodisera kreditfaktura och koppla dokument till kundfaktura - Administration

Har vid flera tillfällen haft kredit/avr som innehåller både kostnader och tillgodohavanden där det inte går att periodisera kostnaden (vilket görs löpande hos vissa kunder).
Foto på AmmiHRS

AmmiHRS

  • 246 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

  • 0
  • 2
Foto på Sanna Theodorsson

Sanna Theodorsson, Fd Moderator

  • 5,690 poäng 5k badge 2x thumb
Hej! 
Vilket program jobbar du i? Är det en kundfaktura eller en leverantörsfaktura vi pratar om? 
Specificera gärna vilka bokföringskonton du använder och vill periodisera. 

Normalt periodiserar man kostnadskonton. 
Däremot kan det vara vanligt att man bokar om intäkter och kostnader vid årsskiftet och då kan jag rekommendera den här.
Men eftersom du skriver att det görs löpande hos vissa kunder så känns det dock inte som att vi pratar om årsskiftet just nu. 

Jag känner att jag har lite för lite information för att kunna säga vad som går eller inte går i våra system. Så återkom gärna med mer information. :) 


/Sanna
Foto på AmmiHRS

AmmiHRS

  • 246 poäng 100 badge 2x thumb
Hej!
Jag kör ADM500 och jag pratar om en kreditfaktura från en leverantör.

Dom innehåller framtida kostnader (service) men också återbet avslutade avtal (drivlinor) från föregående perioder som slutar med ett "till godo". Det går alltså inte att periodisera dom kommande månaders kostnader blir det lite tokigt i det löpande resultatet. 

// Ammi

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.