Varför kan jag inte bokföra manuellt ett kontantinköp som ger plus i kassan? - eEkonomi

• 0
  • 3
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Jag får upp ett meddelande att ni avråder ifrån att göra en manuell verifikation till kassan?
Men med tanke på att jag är nystartad är alla mina verifikationer manuella i nuläget.

Jag har gjort en försäljning och ska bokföra på 3041 och 2611... motkontot vill jag ha till 1910 eftersom jag fick kontanter i handen vid försäljningen.

Jag förstår inte vad jag gör för fel?
Foto på Tunde Hansen

Tunde Hansen

• 206 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

• 0
  • 3
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej,

Meddelandet du får upp är endast en varning som du kan gå förbi genom att trycka på JA.
Detta för att vi rekommenderar att du istället bokför transaktionen via Kassa- och Bankhändelser men båda alternativen fungerar.

/Susan
Foto på Tunde Hansen

Tunde Hansen

Aha, tack för hjälpen. :)

Är det samma sak när jag får upp ett meddelande om att jag redan har en transaktion med det datumet och det beloppet? Då blir jag också hänvisad till kassa- o bankhändelser...
Foto på Susan Åklundh

Hej igen,

När får du upp detta meddelande?
Är det under Bokföring - Verifikationer när du skapar en ny verifikation eller under Kassa- & bankhändelser?

Jag tänker att det då redan finns en händelse med exakt samma datum och belopp som du bör kontrollera innan du skapar en ny då det kan vara en dubblett.

Återkom med mer info så kikar vi vidare på det

/Susan
Foto på Tunde Hansen

Tunde Hansen

Hej igen!

Det är när jag skriver nya verifikationer. Om jag har sålt samma tjänst till flera personer på samma datum så blir det ju några kvitton på samma belopp.
Det blir till exempel när jag har flera personer som kommer på en meditationskväll hos mig eller på kurs. Datum och belopp blir då exakt samma på flera kvitton.
Eller hade jag kunnat "samla dagens kvitton" och göra till en verifikation?
Blir osäker på vilket som är rätt...

/Tünde
Foto på Susan Åklundh

Hej,

Meddelandet du får upp en upplysning/varning så man inte bokför samma sak flera gånger och du kan gå förbi den genom att svara Ja om du vet att det inte är en dubblett.

Det går bra att slå ihop dagens totala försäljningar på en och samma verifikation.

/Susan
Foto på Tunde Hansen

Tunde Hansen

Tack för snabbt svar :)
Foto på Ramon

Ramon

• 522 poäng 500 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Varning när jag bokför preliminärskatt för AB - eEkonomi.

Hej,

Jag har läst här i forumet hur jag bokför preliminärskatt för AB med kontantmetoden. 

När jag sätter in pengar från firmans bankkonto till skattekontot gör jag:
K-1930 och D-1630

Sedan när Skatteverket bokför inbetalningen från skattekontot skapar jag en manuell verifikation med:
K–1630 och D–2518

I detta steg får jag nedanstående varning som jag hittills klickat bort. 

Kan jag förbise detta eller gör jag fel?