Varför kommer möjligheten att skicka lönebesked via e-post att tas bort?

  • 0
  • 6
  • Fråga
  • Uppdaterades för 11 månader sedan
  • Besvarad
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

En fråga nu när GDPR trätt i kraft.

Ett lönebesked som innehåller känsliga uppgifter om t.ex. hälsa, ekonomisk ställning m.m. kan man inte skicka via e-post, det argumentet håller. Men "vanliga" lönebesked kan man skicka via e-post.(min tolkning).
Hur är det annars möjligt att utan kryptering skicka orderbekräftelser via t.ex. webbshop, fakturor via e-post till både privatpersoner (RUT/ROT innehåller dessutom personnummer) eller enskilda firmor som kan innehålla org/personnummer vid omvänd skattskyldighet?

Därför bör ni ta tillbaka möjligheten att skicka lönebesked via e-post då dessa innehåller mindre/lika personuppgifter än en orderbekräftelse/faktura. Låt istället lönearten styra om det går att skicka via e-post eller inte.

Mvh
HansA
Foto på HansA

HansA

  • 1,316 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

  • 0
  • 6
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

  • 94,360 poäng 50k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej!

Det är inget beslut taget på att ta bort e-post helt. Vi fick väldigt många synpunkter när vi gav det förslaget så vi har reviderat den idén.

Vi utreder olika alternativ för att göra det enkelt för dig som löneadministratör att följa GDPR antingen via digitala lönebesked eller krypterade mejl.I årsversionen 2019.0 (som kommer strax innan jul) har vi inte gjort någon förändring.
Inget är spikat och ni får gärna klicka på Följ i forumtråden Behåll funktionen att maila lönebesked - Lön 600 så ser vi till att uppdatera den när vi vet mer.
/Anna