Variabel - ArbetsdagarLöneperiod LÖN 600

• 2
  • Idé
  • Uppdaterades för 9 månader sedan
Idé för ny variabel.

ArbetsdagarLöneperiod - Räknar antalet faktiska arbetade dagar för individen. Det vill säga minus helger, sjukfrånvaro, semester och liknande frånvaro.

Jag tycker mig inte hitta en variabel för detta ändamål.

Jag har hittat liknande variabler:

KalenderdagarLöneperiod - Räknar vad jag förstår antalet dagar i löneperioden t.ex. 26:e till 25:e (inkl. helger)

PeriodensArbetsdagar - Räknar från den första till den sista i aktuell månad (minus helger).

PeriodensKalenderdagar - Räknar från den första till den sista. (inkl. helger)

/Jim
Foto på Jim

Jim

• 292 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 9 månader sedan

• 2
Foto på Sanna Theodorsson

Sanna Theodorsson, Fd Moderator

• 5,690 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Jim! 
Vill du förklara lite närmare hur du vill använda denna variabel? I vilka tillfällen behöver du ha ut de faktiskt arbetade dagarna? 

Ofta tittar man på faktiskt arbetade timmar och inte dagar. Timmarna räknar programmet ner per automatik vid frånvaro. 
Om du t.ex. har 158 timmar på lönearten för månadslön och sedan registrerar en sjukfrånvaro på 8 timmar så kommer programmet automatiskt att minska de arbetade timmarna till 150 timmar.
Samtidigt räknas det upp en ackumulator i bakgrunden för frånvaro. Det finns en ackumulator både för arbetsdagar och kalenderdagar. Du kan högerklicka på raden för frånvaro på lönebeskedet och välja Visa Frånvaro-/närvarotid.

Det finns sedan utskrifter för att få fram de arbetade timmarna men också utskrifter för att få fram frånvaron, antingen i timmar, arbetsdagar eller kalenderdagar genom att titta på ackumulatorerna. 

Är det någon rapport du vill få ut med hjälp av variabeln eller vill du kunna använda variabeln i beräkningen på en löneart? 

Med en lite närmare förklaring så är det lättare för oss att avgöra om detta är något som skulle kunna underlätta för användare och få förståelse för hur du tänker använda den. 
Men det gör också att vi kanske kan hitta en annan lösning så att du ändå får ut den information du är ute efter. 

/Sanna
Foto på catarina ScF

catarina ScF

• 1,862 poäng 1k badge 2x thumb

Hej!

Vet inte Jims ändamål men för mig hade den underlättat vid rekvirering från Arbetsförmedlingen. Om man har anställd personal med lönebidrag eller liknande ska man varje månad ange antalet arbetade dagar.
/Catarina
Foto på Jim

Jim

• 292 poäng 250 badge 2x thumb
Catarinas ändamål hade jag inte ens tänkt på, men det kan kanske vara aktuellt för min/våran del också på något sätt, då vi också har personal med lönebidrag/nystartsjobb.

Mitt första ändamål för variabeln skulle vara att använda den tillsammans med löneart 1307 - Matavdrag. Att gå in på lönearten och lägga till en egen formel i stil med: "-ArbetadedagarLöneperiod*X" där X är á pris för matavdraget för varje enskild lunch som personalen äter. Sedan skulle man även få ändra lönearten i fråga från att redovisa á pris till att redovisa ett total belopp, en klumpsumma som ska dras av på lön för löneperioden.

Alternativt om det nu finns någon ackumulator som man kan använda sig av i en egen formel för att få samma resultat.

I stället för att editera löneart 1307 manuellt på varje anställd, först räkna ut hur många arbetsdagar det är i löneperioden vid full period utan frånvaro, sen hålla kolla på frånvaron och räkna bort eventuell frånvaro och liknande.
(Redigerad)