Varning, Upplysning, Mail eller Hint, när en artikel börjar ta slut i lager eller når ett visst värde/antal - Administration

• 20
  • Idé
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Hej

Vi har många artiklar och vissa av dem går mycket snabbt i omlopp.

Ofta händer det, när det är många inblandade i att skriva ordrar, att artikeln tar slut på hyllan och vi får resta denna under tiden vi väntar på ny leverans.

Går det att vid iordningställande av en order, få en hint om att just denna artikel bör beställas vid tex.10 st. kvar på hyllan.

Vilket hjälper oss att lägga en beställning vid denna tidpunkt och har produkten hemma ungefär när alla de 10 är slut ?

Det skulle kunna vara när jag lägger in/markerar artikeln in i en order att redan där få en hint eller varning som poppar upp eller att ett mail sänds till den som är ansvarig för just denna artikel ?

Tack, Peter
Foto på Lagret

Lagret

• 450 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 20
Foto på Davor P

Davor P, Champion

• 25,762 poäng 20k badge 2x thumb
Jag tror att du i artikelregistret skall kunna lägga in BESTÄLLNINGSPUNKT på varje artikel samt även ta med leveranstider / ledtider på beställningen så att du får ett preliminärt leveransdatum när beställningen gått iväg.

Artikeln måste då ha markeringen LAGERVARA.

Gå in på flik 3 - INKÖP och lägg in lämpliga kvantiteter på leveranstid, leverantör, beställningspunkt, max lagernivå samt minsta beställning.

Davor P
Foto på Lagret

Lagret

Hej Davor

Tack för tipset!

Har ni själv använt denna funktion och i så fall vad händer när en produkt nått en gräns ?

Vad är själva hinten, varningen, upplysningen eller kanske ett mail ?
Kommer det stora såpbubblor ut på golvet, dansar det in rosa elefanter eller är det bara en statisk text på denna produkt ?

Peter :)
Foto på Davor P

Davor P, Champion

Har tyvärr inte använt det själv. men jag har för mig att systemet kommer med beställningsförslag under INKÖP - BESTÄLLNINGAR.

Se mer via länken till hjälpavsnitt om beställningar:

https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-administration-2000/default.htm?ref=ADMIN&ver=2017%...

Davor
Foto på Mikael

Mikael

• 610 poäng 500 badge 2x thumb
Om ni använder Visma för att skapa beställningar hos leverantören föreslår programmet hur många ni ska beställa när ni gör beställningen.
Foto på Lagret

Lagret

Hej Davor

Låt mig förtydliga, vi vill inte skapa ett automatbeställning mot en av våra underleverantörer.

Vi önskar endast få en hint, varning, upplysning eller ett mail om att en av våra artiklar på hyllan nått en gräns där det för oss själva är dags att beställa.

Peter
Foto på Davor P

Davor P, Champion

Jag tror att du bara får förslag på beställning. Sen lär det nog krävas ett aktivt val för att skicka iväg beställningen rent fysiskt.

Davor P
Foto på Lagret

Lagret

Hej Davor

Vi får prova....

Tack för din tid, vi hoppas på någon annan som kan finna detta ?

Om jag skriver en order och vi har lagt en funktion på en artikel att tex. "Visa lagersaldo" automatiskt i en Popup vy.

Och i denna produkts Lagersaldo vy har vi själva skrivit en kommentar om att artikeln bör beställas vid 10, 100 eller 1000 st.

Peter
Foto på Elin Håkansson

Elin Håkansson, Fd Moderator

• 6,302 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Lagret!

Det stämmer som Davor P skrivit ovan, att det blir ett inköpsförslag som du kan skriva ut. I dagsläget finns det ingen upplysning eller varning som du efterfrågar.

Jag lägger denna synpunkt vidare till vår utvecklingsavdelning.

/Elin
Foto på Lagret

Lagret

Hej Elin

Vi skall testa detta här hos oss.
Tack till Davor !

Tacksam om du för detta vidare till er utvecklingsavdelning. :)

Är också villig att förklara närmare hur vi tänkt oss, så att ni inte uppfinner något jag inte behöver.

På återhörande då, Peter
Foto på Lagret

Lagret

Hej Elin

Vad betyder beställningspunkt i den beskrivningen som Davor skrev tidigare i forumet ?

Kommer detta att fungera ?

·         Leveranstid = 2 veckor

·         Leverantör = OKI

·         Beställningspunkt = Vet ej vad det betyder ???

·         Max lagernivå = 10 st.

·         Minsta beställning = 5 st.

Mvh, Peter
Foto på Davor P

Davor P, Champion

Beställningstidpunkt = när lagret understiger detta värde kommer förslag på beställning.
Minsta beställning = antalet som ni anser att ni vill beställa varje gång - detta värde kan ändras vid beställningstillfället.

Davor
Foto på Lagret

Lagret

Okay tack Davor :)
Foto på Lagret

Lagret

Hej Davor

När vi sätter in dessa värden och en produkt når gränsen vad händer då ?

Hur visas denna Beställningspunkt med markeringen LAGERVARA, när den nått en gräns ?

Måste jag manuellt skriva ut en lista ?

Mvh, Peter
Foto på Davor P

Davor P, Champion

Jag har inte själv jobbat med funktionen tyvärr ;(

Davor P
Foto på Lagret

Lagret

Hej

Då är det förmodligen som min visa kollega sagt hela tiden, att man manuellt måste skriva ut en lista.

Och då är det ju lättare att bara trycka på "Visa lagerreservation" för den produkten.

Därmed är vi inte hjälpta av denna funktion i dagsläget.

Hoppas Visma-administartionen och -utvecklarna jobbar hårt med denna funktion, som jag tror kan hjälpa många där ute i världen.

Tack Davor...
Mvh, Peter
Foto på Lagret

Lagret

Hej Elin

Jag är helt novis när det kommer på struktur och funktion på Visma, men jag har en liten fundering.

I Visma finns en motor/script som hjälper att skriva artikelnummer.

Tex. när jag skriver artikel...442..så visas alla artiklar på 442 och fortsätter jag med en 4423 så får jag fram alla de som börjar med dessa fyra siffror etc.etc..

Den motorn/scriptet kanske kan användas för att få upp en produkts/artikels gränsvärden (om man har möjlighet att sätta in sådan menar jag).

Kanske kan den hjälpa till med annat också.... vad vet jag.

Som sagt bara en liten fundering kring vårt problem...

Mvh, Peter
Foto på Lagret

Lagret

Hej Elin

Nu tänkte jag sticka ut hakan lite. :)

Min kollega säger att denna fråga, som detta forum gäller, har funnits med i Visma-forumet sedan 2012 och inget har hänt!

Jag antar att vi betalar pengar för Visma och att vi som kunder borde kunna ha lite önskemål om funktionen?

Kan du ta fram en tidplan för detta och om det överhuvud taget kommer att fixas ?

Mvh, Peter
Foto på Diodhuset

Diodhuset

• 1,082 poäng 1k badge 2x thumb
Hej!

Vi jobbar med beställningspunkter och det fungerar ungefär som beskrivs ovan. Jag fyller på med lite information om hur vi får våra "hintar".

I artikelregistret kan du göra urval på "Brist" och när du väljer det får du upp de artiklar som understiger beställningspunkten. Om artikeln redan ligger som beställd så räknas det beställda antalet in och då visas inte denna artikel. Jag har ställt in så att jag kan se huvudleverantören i listan och när det är tillräckligt många artiklar med samma leverantör så går jag in och gör en beställning.

I beställningens flik 3 får du upp de artiklar som ligger som inköpsförslag och du kan då välja hur många/vilka du skall beställa.

Hoppas att du har glädje av denna infon.

Mvh Magnus
Diodhuset Sverige AB
Foto på Lagret

Lagret

Hej Magnus

Tack för ditt svar!

Så hur fungerar det praktiskt, med själva "Hinten", vad händer när du tex.

Öppnat en ny order och fyller i artiklar och kommer till en artikel som nått det kritiska målet ?

Mvh, Peter
Foto på Diodhuset

Diodhuset

• 1,082 poäng 1k badge 2x thumb
Hej Peter!

Det händer ingenting i orderfönstret. Den som ansvarar för inköp måste vara aktiv i artikelregistret, dvs. att man kanske en gång om dagen slår över till "Brist" i artikelregistrets lista och där får informationen., Detta beror såklart på hur snäva beställningspunkter man jobbar med, vilka leveranstider man har från leverantören och vilka leveranstider man själv vill hålla till sina kunder. 

Vi har leveranstider på upp till 4 månader och det vore inte bra om artikeln inte är beställd när man tar den sista ur lagerhyllan...

När du ställer in Beställningspunkt (jag använder inte "Max fältet") och Minsta beställning (Jag använder det som beställningsförslag), kan du använda dig av din artikelstatistik (tyvärr inte på samma flik som beställningspunkterna (har önskat från Visma men inte fått)). Du får då ta i beaktan hur många du säljer/dag/vecka/månad, hur lång leveranstid du har, fraktkostnader (hur ofta du vill beställa ) samt eventuella minimum kvantiteter från leverantören.

Mvh Magnus
Foto på Lagret

Lagret

Hej Magnus

Tyvärr är detta inte det vi är ute efter, vad vi gör idag är att bara kolla på "Visa lagerstatus" när vi är inne på en produkt vi misstänker ligger i beställningsläge.

Vi är ute efter en funktion som "Hintar" oss automatiskt !

När vi gör en order och lägger in en artikel som vi satt värden på, poppar den upp automatiskt och ger oss informationen om att det är dags att beställas då den tex. nått  10-, 100- eller 1000 st. kvar på hyllan.

Mvh, Peter
Ett bra komplement kan vara att justera den information ni ser för artikeln i orderläget, när artikel registreras. Ni kan lägga till kolumnerna för "I lager", "Disponibelt" och "Beställt antal".

Men jag håller med, en automatisk varning vore inte så dumt. Inköpsrutinen, som den ser ut nu, baseras på att man får ha en manuell rutin att se över inköpsbehov dagligen, veckovis...
Vyn "Brist" i artikellistan som Magnus nämner är kanonbra för översikt.
Foto på Lagret

Lagret

Hej Johan

Tack för ditt utformliga tips !

Men det är fortfarande en automatisk -
Varning, Upplysning, Mail eller Hint...som står på vår agenda. :)

Mvh, Peter
Foto på Lagret

Lagret

Hej Elin

Tänkte fråga dig hur det går i detta ärende ?
Hur långt har de kommit, kommer de att lösa vårt problem ?

Jag själv slutar på detta företaget om en månad och det vore trevligt att se om något händer.

Mvh, Peter
Foto på catkarlsson

catkarlsson

• 78 poäng 75 badge 2x thumb
Hej Visma!
(Eftersom Elin står som Fd Moderator antar jag att någon annan kommer att svara på detta)

Vad som nämns ovan är en funktion som många användare verkar efterfråga, och så även jag och mina kollegor.

Jobbar ni på detta?

tråd med liknande frågeställning:
https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/5nc2reurxucm4?utm_source=notification&utm_medium=em...

Tacksam för svar!
Foto på Mita Jonsson

Mita Jonsson, Moderator

• 30,694 poäng 20k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej!

Som det ser ut nu i dagsläget är det inget vi har på agendan den närmaste tiden. 
Foto på Andy

Andy

• 254 poäng 250 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Minsta beställning - Administration.

Vi har lagt in minsta beställning på vissa artiklar. När vi sedan skall beställa så kommer ingen information om detta upp. Jag undrar om det är någon inställning vi missat? Nu får måste vi ha komihåg-lappar uppsatta på alla artiklar som har en minsta ordermängd.
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Popup-ruta vid för lågt lagersaldo - Administration.

Jag ser gärna att det kommer en popup-ruta när lagersaldot för en artikel understiger den beställningspunkt som man angett på artikeln.

Att programmet då flaggar för att det börjar bli dags att beställa, och inte som idag att man själv uppmärksamma det genom att man skriver ut ett inköpsförslag.