Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Emma__1
MEDLEM

Varor vs tjänster

Hej, vi är ett byggbolag som håller på att uppföra ett flerfamiljshus, en brf. Vi kommer att köpa in fönster från Litauen och undrar om det räknas som inköp av vara eller tjänst.

Varor definieras alla som materiella saker, alltså fysiska objekt som du kan ta och känna på men som inte är en fastighet. I definitionen på fastighet inkluderas allmänna fastighetstillbehörbyggnadstillbehör och industritillbehör.

Min fråga blir därför är vårt inköp av fönster att räkna som varuinköp EU (bokas 4515/4599 o 2645/2615) eller inköp av byggnadstillbehör, tjänst EU (bokas 4535/4599 o 2645/2614)?
5 SVAR 5

Bör absolut vara varuinköp. Även byggnadstillbehör är väl varor ur momssynpunkt så vitt jag vet. Tjänst är sådant som inte finns så att säga. Typ om dom säljer ett dataprogram på cd så är det vara, men via nedladdning en tjänst. Lycka till!
En liten följdfråga. Jag antar att ni bygger flerfamiljshuset på uppdrag av annan, eller? Mest med tanke på momsen som jag frågar det.
Emma__1
MEDLEM

Tänker mer att varuinköp är varor som man säljer vidare, vi använder ju dessa för att bygga. Därför tänker jag att de kanske går under "byggnadstillbehör"?
Svar på följdfrågan: nej inte på uppdrag utan är själva byggherren och omfattas av omvänd byggmoms.

Ok. Ur momssynpunkt så saknar det betydelse så det är varor. Att man inte säljer dom vidare saknar ur den aspekten betydelse.

Men om ni bygger själva så får ni inte lyfta momsen på inköpen som ni gör då ni bygger bostäder. Så om vi då t.ex. tar dessa EU-inköp så får ni lägga på utgående moms men inte dra av ingående. Väldigt viktigt. Samma sak om ni köper in byggtjänster av andra byggföretag och där får fakturor med omvänd byggmoms. Lägg på utgående och dra inte av ingående.
Att i byggföretag bygga fastigheter i samma bolag är något som man inte rekommenderar. Dels så skall ni redovisa in moms på de tjänster ni själva utför, detta då ni inte får lyfta moms vid byggande av bostäder. Det finns även en "byggmästarsmitta" som jag är dåligt insatt i men som, vad jag förstått, skall se upp med. Kan ju vara oaktuellt i ert fall men bör kollas upp. 
Nu skrev du tidigare att detta även var en bostadsrättsförening och där finns det ju iofs en massa kluriga upplägg men om ni inte kollat upp det här med t.ex. momsen så rekommenderar jag att ni gör det. Kan bli jäkligt dyrt annars och även alla andra fällor som finns när bolag bygger i egen regi. 
Man bruka då lägga bygget i ett dotter eller så vitt jag förstått det t.o.m dotterdotterbolag för att klara sig under en del av de fällor som finns. Lycka till i alla fall. 
Emma__1
MEDLEM

Tack för ditt svar! Jag är nog lite trött, vi är byggherre men bygger på uppdrag av brf:en :), så vi kan dra av även ingående moms.
Men då antar jag att dessa fönster från Litauen räknas som varuinköp EU och bokas 4515/4599 o 2645/2615.

Ok. Då är det ju rätt... Skönt. Lätt att missa dom reglerna så det var därför jag flaggade... 
Och ja, då blir det ett helt vanligt EU-inköp för er del. Lycka till!