Vart är eEkonomi på väg?

  • 17
  • Problem
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Löst
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Genom att ha ett kundforum som detta inbjuder Visma till delaktighet, genom att vi kunder kan lämna synpunkter och framföra förslag till utveckling av produkten.

När Visma sedan ger intrycket av att man helt och hållet struntar i vad vi kunder är viktigt så uppstår genast ett problem med trovärdigheten. Det finns många exempel på detta: öresavrundning och räntefakturering är några, där kunder i flera års tid har framfört önskemål om ändring utan att någonting händer. Den enda responsen vi kunder får är att det inte är aktuellt just nu. Då ställer i alla fall jag mig frågan: jaha - men vad jobbar dom med istället som är viktigare än det här?

Baksidan av att ha ett forum där man ber användarna om förbättringsförslag är att man också måste vara mer transparent med hur utvecklingsplanerna ser ut. Vad jobbar man med? Vad står på listan inför 2017? Hur prioriterar man bland önskemålen? Man kan inte ständigt be om input för att alltid säga "inte aktuellt just nu".

Att sedan ha gjort en stor förändring av gränssnittet, uppenbarligen utan att ha gjort relevanta användartester där man undersökt hur användarna uppfattar det nya känns ... oprofessionellt?
Inte direkt vad jag väntar mig av en så stor och erfaren aktör som Visma. Rimligen borde det finnas utbildade gränssnittsspecialister hos Visma? Men det kanske är så att de som jobbar med de olika produkterna hos Visma sitter med vattentäta skott emellan? Jag har tänkt tanken förut, till exempel när Lönebesked kom till eEkonomi utan att ha de mest basala funktionerna med - återigen inte vad jag väntar mig av en aktör med så lång och gedigen erfarenhet av att leverera lönesystem. 

Att i efterhand, när det nya gränssnittet är lanserat, be om input från användarna känns bara fånigt. Det arbetet skulle ha gjorts innan lansering. Det förvånar mig också stort att en mängd buggar dyker upp i samband med denna lansering, hur testas programmet? Jag anser att en molntjänst som denna ställer oerhört mycket större krav på test innan release eftersom så många användare drabbas. En installerad programvara kan man välja om man vill uppgradera eller inte, här har vi inget val.
Foto på KarinL

KarinL

  • 3,278 poäng 3k badge 2x thumb
  • arg

Publicerades för 3 år sedan

  • 17
Foto på Roger

Roger

  • 296 poäng 250 badge 2x thumb
Mycket bra skrivet! 
Foto på AK

AK

  • 350 poäng 250 badge 2x thumb
Vad är problemet med UIet?  Jag ser bara en ny mall.
Foto på Pia

Pia

  • 160 poäng 100 badge 2x thumb
Mitt största problem är min syn som sviktar - det nya gränssnittet är klart sämre ur det perspektivet. Mycket mindre kontraster som gör det onödigt svårt för mig. Varför välja en så svag grå färg för mycket av strukturen? Och jag misstänker att jag inte är ensam. Hade gärna kunnat välja att behålla det gamla! Eller kan ni skärpa färgerna lite?
Håller fulständigt med om att kunderna bör vara med i utvecklingen/testen. Har det funnits kunder med?
Foto på max1001

max1001

  • 6,076 poäng 5k badge 2x thumb
Mycket bra formulerat Karin!
Foto på Gunilla Jaltsén

Gunilla Jaltsén, Produktansvarig Marknad Visma eEkonomi

  • 3,418 poäng 3k badge 2x thumb
Hej

Jag uppskattar transparens samt ris och ros till oss på Visma.

I vårt arbete med produktutveckling ingår det ständigt att lyssna på er via alla kanaler vi bara kan, tex via forum, kundmöten, supportsamtal, mässor, privata möten, lärare, partner, UF och byråer alla för oss otroligt viktiga kontakter i vårt förbättringsarbete. I det arbetet arbetar vi också löpande med användartester tillsammans med våra kunder.

Men vi måste också våga ta steget och tänka nytt. Att ha ett attraktivt gränssnitt som är tilltalande och enkelt att arbeta med är otroligt viktigt. Därför har vi nu lanserat denna förändring.

I samband med produktutvecklingen av vårt nya gränssnitt inom Visma  har vi  arbetat med användartester tillsammans med våra UX experter (user experience) . Vi har och kommer ändra utseende i fler internettjänster framöver, allt för att du som kund ska kunna känna igen dig i våra produkter.

Parallelt med detta arbetet  har vi också nyutvecklat nya funktioner.

Dessa är några  efterfrågade funktioner  i vårt Forum som vi lanserat den senaste tiden.

- Makulera faktura istället för kreditera i eEkonomi
- Koppla underlag från Scanner till verifikation i eEkonomi
- Bifoga dokument vid offert, order eller fakturering
- Exportera rapporter till Excel från Visma eEkonomi
- Fakturering utan artiklar
- Statistik på försäljning/artikar - eEkonomi
- Koppling Swedbank, automatkonteringar och flera resultatenheter
- Ändra förfallodatum på bokför kundfaktura
- Scanna leverantörsfakturor och maila in till eEkonomi
- Matchat fel faktura

Utöver dessa exempel har vi släppt över 250  förbättringar under detta året, små som stora.  Numera  uppdaterar vi programmet varje vecka med mindre förbättringar och en gång i månaden med större nyutveckling. Allt för att du som kund ska kunna ta del av nyheter snabbt.  Vi uppdaterar versionsnyheterna löpande med alla nyheter.

När det gäller funktionen för lönebesked till Visma eEkonomi så har vi lyssnat på våra kunder som just efterfrågade en väldigt enkel lönehantering för de småföretagare som hanterar de enklaste av enkla löner. Vi har idag lönesystem som du kan använda tillsammans med Visma eEkonomi. Men ett lönesystem helt internetbaserat är självklart något vi har med i planerna.

Just nu gör vi de grova planerna för 2017 men i övrigt prioriterar vi mindre ändringar varje månad.  

//Gunilla
(Redigerad)
Foto på KarinL

KarinL

  • 3,278 poäng 3k badge 2x thumb
Tack för ditt svar. Efter att själv ha arbetat som produktchef för ett större affärssystem i tio år är jag fullt medveten om den fina balansgången mellan att utveckla det kunderna frågar efter och att utveckla det de ännu inte vet att de vill ha.

Att våga ta steget och tänka nytt är en förutsättning för att vara framgångsrik, men det får inte ske på bekostnad av användbarheten vilket ni nu med ert nya gränssnitt faktiskt har gjort. Det ser vid första anblicken väldigt snyggt och rent ut, men när man suttit en stund och arbetat med det så inser man problemen (tänker inte ta upp dessa nu då de ventilerats i flera andra trådar här på forumet).

Då du säger att ni arbetat med UX-experter och användartester så ställer jag mig frågan hur det arbetet gått till. UX-experter bör känna till vad som är viktigt när man arbetar med den här typen av system. Och har användartesterna gått ut på att sitta och praktiskt arbeta i systemet? Det kan inte vara så att vi som är aktiva på det här forumet har andra krav och behov vid skärmarbete än andra användare.

Min kritik när det gäller funktionen Lönebesked gäller inte de begränsningar ni nu har i produkten  som t.ex. avsaknad av frånvarohantering, semesterberäkning och annat smått och gott. Finns behoven av detta så har ni andra produkter (som jag också använt) för att täcka de behoven.

Nu fungerar Lönebesked för de basala behoven av enkla löner, men när ni släppte produkten så var det mycket som fattades som t.ex. hantering av olika typer av förmåner på korrekt sätt så att arbetsgivardeklarationen blev riktig (och även KU). Det samma gällde att kunna styra konteringen själv. Det tog en bra stund innan de funktionerna fungerade så att Lönebesked blev användbar utan att man skulle sitta och manuellt korrigera arbetsgivardeklarationen eller konteringen.

Jag har varit imponerad över eEkonomi och varmt rekommenderat systemet till andra småföretagare. Men nu sitter även jag och överväger att byta system. Mina ögon klarar inte av detta. 
Foto på max1001

max1001

  • 6,076 poäng 5k badge 2x thumb
Oh, är det här Bagdad Bob i en ny skepnad? Mycket besviken på responsen. KarinL hade formulerat det så väl och är inte förtjänst av en reklamtext som inte svara på någonting alls... Nej, det här duger inte alls!

:(
Foto på experience

experience

  • 3,246 poäng 3k badge 2x thumb
Okej Gunilla, Visma är inte alls självkritiska att detta gick lite för snabbt?

Jag jobbar inom webbutveckling och då med riktigt stora e-handlare och har därigenom arbetat tillsammans med flera olika UX-teams. Jag har aldrig varit med om att så många kunder är emot resultatet som i detta fallet. Alltså det finns ju en skala "Magiskt! -> Bra! -> Okej! -> Det blev lite sämre! -> Det blev mycket sämre".
Alla tycker olika, så är det ju alltid givetvis. Men av forumet att döma + fyra goda vänner som är egna IT-konsulter som kör detta program hade valt "Det blev mycket sämre" om ni la upp en omröstning om detta. 

Inom webbutveckling får jag kontakt med Quality Assurance-team och inom snabb agil utveckling så kan idag mindre buggar accepteras för att i gengäld få ut versioner fort. Men det är allvarliga buggar som ert team släppt igenom, något alla representanter i forumet verkar ta väldigt lätt på. 

Men du och ditt team står ju på er angående att denna uppdatering var Vismas gåva till kunderna, så vi som tycker att ni förstört produkten både visuellt och kvalitetsmässigt (pga. en mängd buggar i produktionsmiljön senaste tre månaderna) får ju helt enkelt byta leverantör.
Byter tillräckligt många kanske någon produktägare/chef på Visma förstår allvaret och tar action.

Vid årsskiftet lämnar jag Visma eEkonomi efter 7 år som kund (Enskild Firma-programmet + eEkonomi) och återkommer kanske som kund i framtiden om kvalitetsbrister och UX-brister har löst sig. 
Jättetråkigt då jag så sent som för en månad sedan var supernöjd med produkten och har alltid rekommenderat till alla jag känner som startar eget.
Foto på Jonah

Jonah

  • 1,032 poäng 1k badge 2x thumb
Intressant att Gunilla väljer att helt ignorera övriga kommentarer och kritik. Jag håller helt med i ovanstående och har nu i dagarna råkat ut för en bugg i eEkonomi som gör att jag inte kan använda Kassa- och bankhändelser alls. Saldon och verifikationer är fel och felsökning har pågått sedan förra veckan.

Jag hoppas att Gunilla och hennes chefer inser att man behöver vara betydligt mer ödmjuk till detta forum och inte svara på samma sätt som ovan. Ser fram emot det nya svaret för att kunna avgöra om jag blir kvar som kund eller inte.
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

  • 94,360 poäng 50k badge 2x thumb
Hej Jonah!

Jag hittade ditt ärende hos oss och din konversation med min kollega, sitter du helt fast eller kan du hantera övriga kassa- och bankhändelser? Vi jobbar för fullt för att hitta vad som orsakar felet hos dig och hoppas att det löser sig snabbt!

Jag ser till att tråden uppdateras gällande gränssnittet och hoppas att ni fortsätter dela med er av ris och ros i forumet!

/Anna
Foto på Jonah

Jonah

  • 1,032 poäng 1k badge 2x thumb
Hej,

Saldon för Företagskontot samt Skattekontot stämmer inte, och i mail från supporten så påstår de att jag har gjort en manuell kontering som har triggat buggen. Detta stämmer inte eftersom jag använde programmets automatiska matchning- och ångringsfunktioner. Det gör mig extremt nervös över stabiliteten.

Anledningen att jag ligger på är att jag inte gillar osäkerheten. Ni har nu jobbat på detta i drygt 4 dagar, 7 dagar helg inräknat. Det gör mig ännu mer orolig.

Jag vill kunna ta ut rapporter från programmet som matchar verkligheten. Så är det inte nu. Jag försöker dock jobba vidare med annat i programmet och hoppas att det inte ställer till något.

/Jonah
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

  • 94,360 poäng 50k badge 2x thumb
Jag förstår det och ärendet är givetvis högprioriterat hos oss! /Anna
Foto på Jonah

Jonah

  • 1,032 poäng 1k badge 2x thumb
Det har nu gått en bit över en vecka, och felet kvarstår. Ingen uppdatering från supporten per mail sedan 24/1.

Läste nu också om er allvarliga bugg kring kontrolluppgifter för 2016. Hur oroliga ska vi vara egentligen?

/Jonah
Foto på Jonah

Jonah

  • 1,032 poäng 1k badge 2x thumb
Fortfarande inget svar från Visma...
Foto på Henrik Johansson

Henrik Johansson, UX Designer - Visma eEkonomi

  • 1,132 poäng 1k badge 2x thumb
Hej!
Flera olika ämnen har berörts i den här tråden, men jag tänkte dela med mig av lite tankar kring just det nya utseendet som har diskuterats för att ge er en liten inblick i vårt arbete.

Vi uppskattar verkligen att ni delar med er av förbättringsförslagen ni har, inputen från er användare är alltid viktig.

Innan vi uppdaterade utseendet i eEkonomi så gick vi igenom en process med flera iterationer och förbättringar där inputen från användarna alltid har varit en viktig del. Innan vi gjorde förändringarna i eEkonomi så har vi uppdaterat flera tjänster inom Visma med liknande utseende och på så vis samlat på oss, och genomfört, många förbättringsförslag från användare som arbetat i våra program dagligen.

Med det sagt så menar jag inte att det inte finns saker som fortfarande behöver förbättras. Snarare tvärt om så tror jag att vi aldrig blir färdiga med uppdateringar, både vad gäller utseende och användbarhet då det är naturligt att våra förväntningar, vanor och beteende förändras med tiden.

För att försöka säkerställa att vi är på rätt väg försöker vi kontinuerligt samla in er feedback på vad ni tycker om de förändringar och uppdateringar som görs. Relativt nyligen har vi haft en undersökning ute om det nya utseendet i eEkonomi och har samlat på oss mer fakta om vad ni anser att vi ska förbättra. Ett par av de sakerna är kontraster och tydlighet i tjänsten.

Vi har gjort förändringar med tiden efter den stora uppdateringen av gränssnittet, som att göra texter tydligare, att länkar är enklare att urskilja och ett par justeringar av hur bankhändelser visas upp för att nämna några.

Av undersökningen har vi fått bekräftat att majoriteten av användarna uppskattar det nya gränssnittet och tycker att det är bättre än tidigare. Detta gläder oss och bekräftar att vi är på rätt väg. Däremot har vi även fått bekräftat att vi behöver fortsätta göra förbättringar vad det gäller kontraster och där tittar vi bland annat på att använda en mörkare bakgrundsfärg på arbetsytan, samt på expanderade rader i listor. Även gällande Kassa och bank har vi fått en hel del kommentarer och här tittar på hur vi kan göra denna vyn tydligare genom att märka ut de händelser som är mest relevanta.

För att vi ska vara säkra på att de förändringar vi planerar att genomföra är bra fortsätter vi med att involvera er användare i våra processer så att det är mer ni som avgör vad som funkar bäst i slutändan, hur vi gör detta beror på fall till fall och vad som är mest lämpligt vid ett givet tillfälle.

Detta var en liten inblick i hur vi arbetat och även fortsätter arbeta med det nya gränssnittet. Vi strävar för att hela tiden bli bättre och med mer involvering av er användare så tror jag och många med mig att det är nyckeln till skapa en så bra tjänst som det bara går.  :)

Ha det bra!

Hälsningar Henrik
(Redigerad)
Foto på experience

experience

  • 3,246 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Henrik!

Utseendet har blivit bättre, vi har nog vant oss efter tid.

Ert största problem just nu är era akuta kvalitetsproblem i ert utvecklingsteams leveranser. Det är många allvarliga buggar som har drabbat oss kunder det senaste året och jag tycker faktiskt helt ärligt att ni är alldeles för långsamma på att fixa felen. Hade jag varit er chef så hade jag beordrat övertid tills felet är löst, oavsett om det innebär att jobba natt.

Tänker då bl.a. på de fel jag rapporterat (kan ej se kundfakturor - blev fel när de kom från er egna tidsredovisningstjänst) men också på felet som skrevs om i forumet här nyligen att kunder väntat många arbetsdagar på att få en korrekt summering på sina konton, en så viktig sak som bara måste bli rätt. 

Kanske har någon/några nyckelpersoner nyligen bytt arbetsgivare eller så är någon mammaledig/pappaledig som spelar en nyckelroll. Oavsett så borde teamet anstränga sig mer för kvalitén och jag tror att fler håller med mig när jag säger "Hellre färre uppdateringar per år men 100% kvalitet" än någon allvarlig bugg vid varje stor release. 

Visma/SPCS har alltid stått för oerhört robusta/stabila program och jag förstår att ni jobbar med agil utveckling nu eftersom ni gör uppdateringar "ibland flera gånger per dag" enligt ert eget svar i annan tråd.

Hoppas på ett stabilare 2017 från er sida annars förlänger jag 3 mån i oktober/november och säger upp avtalet inför 2018. 

PS. Vill ni vara transparenta gentemot era kunder, skriv gärna ett nyhetsinlägg/blogginlägg där ni beskriver hur er utveckling ser ut.
Foto på max1001

max1001

  • 6,076 poäng 5k badge 2x thumb
Nu har jag inte drabbats denna gång men jag tycker att du formulerar dig bra kring det här, "experience"!

Förhoppningsvis tar Visma upp den utsträckta stafettpinnen och visar att man lyssnar utan att irra bort sig i att bara upprepa den egna ståndpunkten. Jag sitter i likhet med dig och avvaktar tills årsavgiftens utgång för att bestämma mig. Jag har redan lämnat Lön 300 för ett annat alternativ och drar mig inte för att byta om just den tråkiga ovanan att uppdatera för uppdaterandets skulle inte går hand i hand med en bättre och mer utförligare procedur för betatestning.
Foto på experience

experience

  • 3,246 poäng 3k badge 2x thumb
Håller tummarna att slippa byta system, att teamet bakom Visma eEkonomi löser sina kvalitetsproblem. Ser fram emot en återkoppling där man visar upp en självkritisk sida och ger oss kunder ett löfte om att arbeta hårdare med testarbetet innan man släpper rättningar. 
Foto på experience

experience

  • 3,246 poäng 3k badge 2x thumb
Vi kanske skall dra igång denna tråden igen? Eller vad säger ni? 
Uppmanar alla att tycka till, både ris och ros. 

Förslag på frågor:
1. Hur har du upplevt stabiliteten det senaste året?
2. Vad gillar ni med eEkonomi?
3. Vad skulle kunna bli (mycket) bättre? 
4. Hade ni rekommenderat er bästa vän som startar eget att köpa denna tjänst?

Mina svar:
1. Hur har du upplevt stabiliteten det senaste året?
- Hyfsat stabilt rent nätverksmässigt. Obefintlig process gällande uppdateringar gör att kunderna tvingas agera systemtestare och leva med en del barnsjukdomar.
2. Vad gillar ni med eEkonomi? 
- Användarvänligt system, responsiv design (anpassat för både stora och små enheter)
3. Vad skulle kunna bli (mycket) bättre? 
- Organisationsförändringar till tusen! 1. Erkänna sina misstag 2. Sakta ner utvecklingen, fundera igenom saker flera ggr. Referensgrupp är bra. 3. Testa noggrant innan kunderna ser era buggar 4. Involvera ekonomikunniga, inte bara webbutvecklare i alla ändringar. Stora som små. 
4. Hade ni rekommenderat er bästa vän som startar eget att köpa denna tjänst?
- 2015 JA
- 2016 NEJ, instabilt
- 2017 Q1-Q2 NEJ, instabilt
- 2017 Q3- Vi får se, håller tummarna att man upprättar en krisplan och löser de bekymmer som finns.

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.