Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra varulager och förändring

Är inne i årsavstämningen och ska bokföra mitt varulager. där står att jag ska bokföra mot 4990.

Enligt transaktionsanalysen har jag tidigare använt 1450 (lager färdiga varor) samt 1459, varulagret har ökat med 18000, hur ställer jag upp detta?? Ska jag använda 4950 eller går det bra med 4990 iaf??

Jag kanske rent av borde byta från konto 1450 till 1460 (blev fel från början) vad händer med 1459 vid ett sådant byte?

 

11 SVAR 11
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Normalt sett bokförs lagerförändringen 14xx mot 4990. Om du har olika lagerkonton och också vill särskilja lagerförändringen så kan du använda olika konton för detta.

Om du vill bokföra beloppet som finns på 1459 på något annat konto kan du göra det via en manuell verifikation. Det kommer synas som en förändring på kontot men i övrigt påverkar det inte din bokföring.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Hur lägger lägger jag in mitt varulager?.

Hur bokför jag mitt varulager jag hade vid årskiftet? 
(det är en massa tyg och tråd jag har)
Fd medlem
Inte tillämpbar

Läs även hur varulager hanteras i Varulager - ett måste.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Fattar inte riktigt helt. Jag ska bokföra på konto 4990. Gör jag bara en manuell verifikation och skriver in summan under debet? Måste väl ha ett motkonto eller?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du ska bokföra 1400 debet och 4990 kredit. 

Har du lager från tidigare år så måste du se om lagret har ökat eller minskat. Konto 1400 ska vara värdet på lagret.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om jag har ett tidigare varulager och det har ökat. Ska det anges någonstans och hur?

Hej!

Då gör du en manuell verifikation där du bokför 1400 debet och 4990 i kredit.
Om du tidigare har ett lagervärde bokfört så är det mellanskillnaden som ska anges.

Tänk att konto 1400 ska motsvara ditt totala lagervärde.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

 

Mitt ingående saldo är högre än det som inventerades vid årskiftet om jag har läst rätt så ska jag göra en bokning bara på mellanskillnaden.

Kredit 1400 och Debet 4990

Men när jag ska bokföra på kontot 4990 så finns det inte med i min kontoplan, har öppnat alla poster.

Det finns ett konto som heter 4960 Förändring av lager av handelsvaror, kan jag använda det istället?

Mvh

Britt-Marie Johansson

Det funkar bäst med konto 4960

 

se nedan kommentar:

BAS styrelse har beslutat att stryka huvudkonto 4990, Förändring av lager och pågående arbeten (ofördelad), ur kontoplanen. BAS kommer som en följd av beslutat att utveckla instruktionerna till gruppkonto 4900.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för hjälpen.

// Britt-Marie

Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Varulager..

Varulager. Sitter och skall göra deklarationen för första gången men behöver lägga in mitt varulager i bokföringen. Har inventerat och fått fram hur mycket varor jag hade i butiken vid årsskiftet. Det jag undrar över är vilket konto jag skall använda. Har en present o inredningsbutik och handlar från Sverige och även andra EU länder.