Växastöd för delägare i AB?

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 5 månader sedan
  • Besvarad
Hej!
Jag startade ett AB i våras och har därmed anställt mig själv, kör all bokföring och lön i eEkonomi Smart.
När jag lade upp mig som anställd bockade jag för "Delägare i fåmansföretag" och även "Första anställda, reducerad arbetsgivaravgift" i programmet eftersom det i mina öron lät logiskt och rätt; har nu kört löner enligt detta ett halvår.

Enligt SKV verkar detta nu inte vara rätt!? Som jag tolkar reglerna kan begreppet "första anställda" inte gälla för ett AB där även delägaren är anställd.
Vad gäller egentligen här?! Har man rätt till reducerad avgift eller inte som delägare?

Om man inte kan vara både delägare och första anställda i samma bolag vore det rimligt att programmet sätter stopp eller åtminstone varnar för att det är fel. Kanske läge för en liten uppdatering i så fall, så inte fler går på samma mina som jag är rädd att jag nu har gjort ..?

Foto på Mattias E

Mattias E

• 72 poäng

Publicerades för 12 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på AccountantfromHell_singland

AccountantfromHell_singland, Champion

• 24,212 poäng 20k badge 2x thumb
Kollade även jag och så här skriver en av mina tjänsteleverantörer:
Växa-stöd –  inte för delägare eller närstående

Växa-stöd medges inte för ersättningar som betalas ut till delägare eller närstående till delägaren, som närstående räknas:

•  maka eller make
  •  föräldrar
  •  far- och morföräldrar
  •  barn, barnbarn osv och deras makar
  •  syskon och deras makar, barn, barnbarn osv.

Med makar menas (förutom personer som är gifta med varandra) även sambor som har eller har haft gemensamma barn, samt sambor som tidigare varit gifta.

Med barn menas (förutom biologiska barn) även adoptivbarn, styvbarn och fosterbarn.

Så det verkar som om du har lite rättningsjobb att göra. Och med tanke på att eEkonomi Smart vänder sig till dom som inte har bokföring som proffesion så borde programmet se till att den kryssningen är omöjlig. Är du delägare eller närstående så borde du inte kunna kryssa i Växa-stöd. Det är iofs din skyldighet att känna till reglerna men vi kan väl hoppas att Visma rättar till den fadäsen i programmet. Lycka till!
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

• 15,778 poäng 10k badge 2x thumb
Nu låter jag väl som en riktigt besserwisser men jag får ta den risken... :-)

eEkonomi kan inte hindra användaren från att kryssa den rutan på anställde - eftersom systemet inte har någon information om att just den individen är fåmansdelägare i just det aktuella företaget. Däremot skulle det göra det helt klart smidigare för användarna om man på något sätt visade en kort varning i samband med rutan för första anställda. Och att göra det smidigare är ju ändå vad allt går ut på.

Mattias: rent allmänt så skall man vara lite vaksam när det kommer till frågor/situationer/regler för anställda och den anställde samtidigt är ägare i (fåmans)företaget. Oftast är det som vilken anställd som helst men rätt var det ärt så är tyngpunkten den att man är ägare. Till exempel så skall man normalt alltid lägga undan och betala ut semesterlön för anställda. Men jag har lärt mig på vägen (av vår dåvarande redovisningsbyrån) det behövs inte för mig som ändå är delägare så för att förenkla det hela så skippar vi för oss ägare hela den hanteringen och tar ut vanlig lön vid behov istället.
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

Okej, ”stryk det”. Såg nu att rutan för delägare avser just det aktuella företaget när jag kollade i hjälptexten. (Bättre sent än aldrig...) . Med andra ord så ja, borde inte gå att kryssa rutan för första anställda - det är nog att se som en ren miss att det går.

• 23,988 poäng 20k badge 2x thumb
Låter ju korrekt. Den rutan är antagligen kopplad till kontrolluppgiften där det skall kryssa...  Man får hoppas att Visma fixar till det....
Finns generellt ganska många saker i dom flesta program som man blir förvånad över att det går att göra eller att man inte kan har en kontrollfunktion på. Men det är väl så att användarna/programutvecklarna och programmerarna sällan sitter i samma fikarum. Visma Adm, bokslut m.m. som vi använder har till viss del, har jag hört, utvecklats i samråd med KPMG. Men även där har man nog pratat med dom som inte "jobbar"....
Foto på Theodor Ahlström

Theodor Ahlström, Moderator

• 5,080 poäng 5k badge 2x thumb
Hejsan,

Jag har kollat upp detta med Skatteverket som svarade att en delägare i ett fåmansbolag inte har rätt till växastöd. Ett AB som dock inte har betalt ut lön eller annan avgiftspliktig ersättning till någon annan än högst en delägare, företagsledare eller närstående till sådan person kan få rätt till växastöd om de anställer en "utomstående person" som inte är delägare. Det går att läsa mer om det på Skatteverkets sida om växastöd.

I dagsläget finns det ingen låsning i programmet som gör att man inte kan bocka i både rutan för att man är "Delägare i fåmansbolag" samt att man är "Första anställd". Man får inte heller någon notifiering eller varning när man bockar i den ena rutan.

Hoppas detta kan förtydliga lite om växastödet samt hur programmet fungerar i dagsläget.

Ha en fin dag!
/Theodor

• 24,212 poäng 20k badge 2x thumb
Och förhoppningsvis så fixar någon programmerare den lilla fadäsen i programmet...... 

Detsamma!
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

Theodor, stort tack för att du dubbelkollar sånt här. Som kund och Visma-användare så uppskattar jag dessa djupdykningar som kommer från dig (och andra).

Med det sagt så så säger jag också som AccountantfromHell ovan - just som kund och användare hoppas jag (eller för att säga det som en politiker skulle satt det: "jag förutsätter" :-)) att Visma i och med detta också noterat att detta är något som borde fixas. 

Jag kan förstå om det inte betraktas som ett fel i teknisk bemärkelse men det är helt klart ett logiskt fel som dessutom är farligt för användarna - se inlägget från Mattias som startade tråden.

Foto på stabo

stabo

• 632 poäng 500 badge 2x thumb
Jag sprang på den här tråden i jakt på annan information.

Hur väl jag än skulle önska att Vismas utvecklare kan lägga in spärrar för den här typen av frågor så tror jag att det är problematiskt. Regler tillkommer, försvinner och ändras och det skulle bli en omöjlighet för Visma att kontinuerligt följa efter med programvaruuppdateringar. Därför får vi nog (tyvärr) räkna med att hålla koll på regelverket själva.
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

• 15,746 poäng 10k badge 2x thumb
Å ena sidan håller jag med dig. Det blir en del pill för Visma.

Å andra sidan så ser jag det lite som just ett ekonomisystems (som eEkonomi) uppgift att stödja mig i detta. Det heter ju ändå eEkonomi Smart. :-) Och jag ser det som Vismas ansvar att ha en tillräckligt bra omvärldsbevakning för att hålla koll på det.

(Oh ja, jag vill båda äta kakan och ha den kvar! :-D)