Verifikationer inför bokslut 2018 - eEkonomi Deklaration

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej,
Jag har en  EF och är ganska ny på detta. Jag är lite förvirrad med denna bokföring och skulle behöva hjälp med den. Så här är det: 
Jag blev osäkert på om jag hade bokfört rätt min faktura om Microsoft medlemskap. Jag gick in i senare skedde för att rätta till genom verifikationer och har klantat till hela grejen. Och nu vet jag inte längre vilken bokföring som är rätt. Tacksam om någon kan titta på mina bilder och bekräfta om detta stämmer.
Tack så mycket. 
Foto på TOAB

TOAB

• 260 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 3 månader sedan

• 0
  • 1
Bilder?
Foto på TOAB

TOAB

Nu finns bilderna här. tack.
Foto på TOAB

TOAB

Här kommer bilderna, var för snabb. 
En första fråga som jag har är hur du bokfört det här? har du uppgett VAT-nummer och fått fakturor utan moms och sedan bokfört det med omvänd beskattning? 
Hur det påverkat din bokföring kan inte jag utläsa av dessa foton tyvärr. Framgår nog bäst om du skriver en huvudbok över 2440 och det (eller de) kostnadskonton du använt. 
Om det nu inte finns någon användare av ditt program som kan svara, vilket då är ännu bättre....
Foto på TOAB

TOAB

Tack för svaret. Jag fick en faktura med VAT. Då har jag bokfört så här:

2440 Leverantörsskulder kredit 3875
2641 Ingående moms debet 775
4500 övriga momspliktiga inköp Debet 3100

sedan har jag verifierat så här:

matchat 2440 leverantörsskulder kredit 3875kr mot 2018 övriga egna insättningar.

Sedan tänkte att det var fel och försökte korrigera. Det är viktigt att se bilderna för att förstå vad jag gjorde efteråt. Jag ska skicka om bilderna.
Tack för att du tar din tid.
Foto på TOAB

TOAB

På min kostnadskonto, alla 4 poster kvittas mot varandra:
ingående saldo -utbetalning: -3875 / kontosaldo: -3875 kr
ingående saldo -inbetalning : 3875 /kontosaldo: 0 kr
Ingående saldo -Manuell verifikation: 3875 /kontosaldo: 3875 kr
Ingående saldo -Manuell verification: -3875 /kontosaldo: 0 kr

Foto på TOAB

TOAB

Hej,
Jag är ledsen men har jag kanske missuppfattat dig? Jag fick inget svar efter jag har skickat alla detaljer du vill titta på. 
Foto på Theodor Ahlström

Theodor Ahlström, Moderator

• 4,904 poäng 4k badge 2x thumb
Hej TOAB,

Jag har kikat på dina bilder gällande detta och det ser ut som att verifikation A54 och A55 tar ut varandra i bokföringen eftersom de påverka samma konto med samma belopp fast i omvänt debet/kredit. A56 påverkar egentligen ingenting eftersom det är samma belopp på 1930 i debet och kredit. A7 är din betalning av leverantörsfakturan där du har bokat ingående moms, inköpet på konto 4500 och visat att det är betalt med egna pengar genom konto 2018.

Jag vet inte exakt vad för typ av inköp det är du har gjort men kunde läsa att det var från Microsoft. Hittade två trådar som kan vara till hjälp för att kolla om inköpet har bokförts korrekt, dels tråden Bokföra faktura från utlandet med svenskt momsnummer - eEkonomi men även tråden Konton vid tjänste- och varuinköp inom och utanför EU.

Kolla gärna över trådarna och återkoppla om du har några flera funderingar
/Theodor 
Foto på TOAB

TOAB

Hej Theodor,
Tack snälla för ditt svar. Detta bekräftar mig i alla fall att det var rätt. Däremot ska jag kolla upp dina länkar för att säkerställa min bokföring om faktura från utlandet med svensk moms är helt rätt.
Ha en fortsätt bra dag.
TOAB