Verifikationsserier - eEkonomi

  • 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Idag skall ju inkommande och utgående dokument sparas i den form dom skapas och kommer in.
Alltså bör verifikationsserien vara indelade efter hur dom skapas eller kommer in.
Ex. en lev-faktura kan komma in elektroniskt, via pdf-fil eller på papper, alltså bör jag kunna ha tre serier för lev-fakt. Då får jag en obruten serie för ex pappers-fakt. i min perm.
Vidare vill jag inte ha kvitton under lev-fakt utan dom år nästan alltid manuella ver.

Jag anser att det skall finnas ett fält under företag/bokföringsuppgifter där man skall kunna lägga till egna serier. Den flyttas då upp i den befintliga lisan och sen kan man lägga till en ytterligare osv.
Man bör föra in en ny grupp Kundfakruror, Lev-fakt, inb, ut bet, man ver, så att rätt serie kan komma upp som förslag när man ska ex skapa en kund-fak, lef-fakt eller man ver.

Allt detta för att förenkla bokföringen och lagringen av dokument.

mvh

Lars Brönning
Foto på Vila1111

Vila1111

  • 252 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

  • 0
  • 2
Foto på Sanna Theodorsson

Sanna Theodorsson, Fd Moderator

  • 5,690 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Lars!
Det stämmer bra att informationen får sparas i det format du har fått det i från början. Ifall någon har mer funderingar om detta så finns det mer att läsa på vår hemsida.
Vad det gäller verifikationsserier så kan du i företagsinställningarna, på fliken Bokföringsuppgifter välja olika verifikationsserier, A till K. Här är det uppdelat på t.ex. kundfakturor, inbetalningar, leverantörsfakturor, utbetalningar, moms, inventarier m.m.

Men förstår jag dig rätt så vill du kunna lägga till verifikationsserier för elektroniskt, papper osv, alltså de olika formaten? Helt fritt kunna lägga upp de serier du önskar?

/Sanna
Foto på Vila1111

Vila1111

  • 252 poäng 250 badge 2x thumb
Ja Jag önskar att man kan lägga till egna serier och ändra kopplingar till befintliga serier.
Som jag beskrivit ovan sparar man ju ex. lev-fakturor på minst tre olika sätt; Inkomna PGF-filer via ex mail sparas i ett bibliotek, inkomna elektroniska lev-fakturor sparas i eEkonomi och Inkomna lev-fakt på papper sparas i en perm. Dessa levfakt. bör ha olika serienr. så att serierna är obrutna.
Vidare  får jag in kvitton på papper och betalar ut dom via bank (jag har överföring mellan SHB och Visma) då kommer dessa in under "Kassa och Bank" (och det går ej att ändra) en serie som jag vill ha för sig för kvitton i pärmen.
Jag såg att flera har dessa önskemål under  "Fria verifikationsserier i eEkonomi"
mvh

Lars Brönning
Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

  • 9,952 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Förstår ditt önskemål!

Och ser också i tråden du refererar till att önskemålet behandlas där. Gå gärna inte och rösta på den tråden, du hittar den här, så samlar vi samma önskemål i en och samma tråd!

Ha en fin dag :-)

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.